دبیر جشنواره ششمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران گفت: کسانی که در مسیر ایثار و فداکاری گام بر می‌دارند نخبگان جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی عباسی دبیر جشنواره ششمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران در سالن فردوسی دانشگاه تهران اظهار داشت: در پی زلزله ویرانگر بم جمع زیادی از دانشجویان، همگام با موج ملی و فراملی امدادرسانی به زلزله‌زدگان بم کمر همت بر بستند و داوطلبانه و فداکارانه در دشوارترین شرایط ممکن و با کمترین امکانات به یاری هموطنان خویش شتافتند.

وی تصریح کرد: تابلوی زیبا و منحصر به فرد ایثار و فداکاری ملی، جهاد دانشگاهی به مثابه نهاد پیشگام علمی و فرهنگی، کشور را بر آن داشت تا با برپایی رویدادی فرهنگی از این دانشجویان قدردانی کند که از این رهگذر بود که ایده اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران شکل گرفت و اجرای آن از سال 83 و یادبود زلزله بم آغاز شد.

دبیر جشنواره ادامه داد: تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران با اهدافی همچون زنده کردن و پاسداشت ارزش‌های الهی، انسانی و اخلاقی در جامعه به ویژه در میان دانشجویان، ترویج و روایی دادن فرهنگ فداکاری، شجاعت، دلاوری و نوع دوستی در میان دانشجویان، برانگیختن دانشجویان به مشارکت در کنش‌های امدادی، خیرخواهانه و نیکوکارانه، سپاسگزاری و قدردانی از دانشجویان فداکار و نوع‌دوست است.

تقدیر از دانشجویان فداکار
عباسی بیان کرد: هر سال از گروه‌های دانشجویی یا دانشجویانی که فعالیت داوطلبانه و فداکارانه در عرصه‌های مختلف اجتماعی داشته‌اند، قدردانی به عمل می‌آید. این رویداد فرهنگی تا سال 1387 پیوسته برگزار می‌شد اما از آن سال به بعد برگزاری این مراسم با کندی مواجه شد.

وی عنوان کرد: در ابتدا نمایندگانی از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در قالب شورای سیاست‌گذاری گرد هم آمدند که وظیفه این شورا تعیین مصادیق فداکاری، حوزه‌های مرتبط، شاخص‌ها، امتیازات و در نهایت انتخاب برگزیدگان بود.

دبیر جشنواره افزود: در کنار این شورا کمیسیون‌های تخصصی نیز در سازمان‌های عضو شورا تشکیل شد که نسبت به تعیین شاخص‌های تخصصی هر سازمان، بررسی پرونده داوطلبان و پیشنهاد برگزیدگان به شورای سیاست‌گذاری اقدام می‌کردند.

عباسی تصریح کرد: در این دوره علاوه بر معرفی نامزدها از سوی سازمان‌ها، با ایجاد بخش ثبت‌نام آزاد در سایت اینترنتی این امکان به دانشجویان یا گروه‌های دانشجویی داده شد که خود یا دوستانشان را نامزد دریافت تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران کنند. 

همچنین در این دوره مصادیق فعالیت داوطلبانه در حفاظت از محیط زیست و تجلیل و قدردانی از دانشجویان شهید مدافع حرم به مجموع مصادیق دوره‌های پیشین افزوده شد.

وی بیان کرد: در این دوره 32 برگزیده در 2 بخش تندیسی و تقدیری معرفی می شود و آنچه در اینجا اعلام می‌شود ماحصل بررسی‌ها و برآوردهای دبیرخانه تندیس فداکاری است.

همچنین با توجه به تلاش دبیرخانه و کمیته انتخاب در بررسی دقیق پرونده‌ها و امتیازدهی به آنها گاهی برخی دانشجویان یا گروه‌های دانشجویی با فاصله امتیاز اندکی از برگزیدگان موفق به دریافت یا لوح تقدیر نشدند. 

دبیر جشنواره اظهار داشت: دبیرخانه تصمیم گرفته است پرونده کلیه کسانی که فعالیت‌های شاخصی داشته و فاصله امتیازشان از برگزیدگان اندک بوده است به شرط تداوم شرایط دانشجو بودن و فعال بودن را در دوره آینده نیز بررسی کند.

عباسی اصافه کرد: دیگر اینکه برگزیدگان گاه فعالیت‌های فرابخشی در چند حوزه اجتماعی داشته‌اند که دبیرخانه و سازمان‌های همکار کوشیده‌اند هر یک از برگزیدگان را براساس اصلی‌ترین و عمده‌ترین زمینه فعالیتشان انتخاب کنند که در این زمینه نیم‌نگاهی نیز به کارنامه کلیه افراد داشته‌ایم.

وی گفت: امیدواریم که در صورت حمایت و پشتیبانی نهادهای علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور به زودی باشگاه ملی فداکاری دانشجویان ایران توسط جهاد دانشگاهی تشکیل و به نهادی برای حمایت از دانشجویان فداکار تبدیل خواهد شد.


800 هزار جانباز نماد فداکاری و ایثار در جامعه
در ادامه این مراسم معظمی معاون بنیاد امور شهید و ایثارگران اظهار داشت: یاد و خاطره همه شهدا و ایثارگران مخصوصا چهار هزار دانشجوی شهید، سه هزار و چهارصد طلبه شهید، 33 هزار دانش آموز شهید را گرامی می داریم.

معظمی بیان کرد: زندگی امام راحل سراسر فداکاری برای رسیدن جامعه به آزادگی از یوغ استعمار و استعمارگران بود. همچنین حدود 800 هزار جانباز فداکار که بخشی از اعضای بدن خود را فدا کرده در تمام عرصه های مختلف بیانگر وجود افرادی است که جان خود را فدا می کنند تا یک نسل زنده بمانند.

وی تصریح کرد: همچنین شهدای ما نماد بارز ایثار هستند که که روحیه استقامت، فداکاری و روح متعالی ایثار با حضور این عزیزان روشن می شود.

معاون بنیاد امور شهید و ایثارگران اضافه کرد: کسانی که در مسیر ایثار و فداکاری گام بر می دارند نخبگان جامعه هستند و جامعه امروز باید قدردان این افراد باشند که در این جهت حرکت می کنند.

وی بیان کرد: فرهنگ امروز فرهنگ، روح مقاومت اقتصادی است و تحقق گفتمان اقتصادی با بیان مسائل ارزشی امکان پذیر است. ایثار یعنی تلاش بیشتر و توقع کمتر و جنس اقتصاد مقاومتی از نوع ایثار است و نهادینه شدن فرهنگ ایثار، پیش نیاز اقتصاد مقاومتی است.

معظمی تاکید کرد: عدم شناخت از ذائقه فرهنگی جامعه بالاترین ضربه را بر جامعه می زند که متاسفانه ما امروز به آن دچار هستیم.

معاون بنیاد امور شهید و ایثارگران یادآور شد: تقدیر از ایثارگران به عنوان الگوی فرهنگی یک پروژه است تا به کمک آن خلاء های فرهنگی جامعه را برای نسل های بعد برطرف نمائیم.


دانشجویان ایثارگر در بطن سازمان جوانان هلال احمر
در ادامه این مراسم مسعود حبیبی رییس سازمان جوانان هلال احمر بیان کرد: یکی از بارزترین مصادیق فداکاری و ایثار اهدای جان است و این روزها یادآور شهادت 3 دانشجوی فداکار دانشگاه تهران است که با نثار خون خود پایه های استکبار را در هم شکستند.

وی بیان کرد: ایثار و فداکاری از مفاهیم بالای انسانیت است و ارزش انسان ها به انتخاب آنها است. ایثار جامعه را می سازد و ملتی که قدر ایثارگران را بداند کشور سربلندی است.

حبیبی تصریح کرد: در جمعیت هلال احمر هزاران هزار جوان داوطلب و آماده به ارائه خدمت هموطنان وجود دارد که انتخاب چند دانشجوی ایثارگر از این جمعیت بسیار کار سختی است.

اشاعه فرهنگ ایثار در دانشگاه‌های کشور
حجت الااسلام محمدیان نماینده رهبری در امور دانشگاه ها در ادامه این مراسم بیان کرد: تقدیر از دانشجویان ایثارگر کار بسیار زیبا و ارزشمندی است که به احیای فرهنگ ایثار در جامعه گام موثری است. 

وی ادامه داد: فضای دانشگاه های ما در زمان دفاع مقدس و پس از آن همواره شاهد ایثارگری تمام افراد در حوزه های مختلف بوده است که باید با این رویکرد به دانشگاه ها توجه کرد.

محمدیان یادآور شد: امیدواریم با خلاقیت بیشتر در زمینه کشف و شناسایی این ایثارگران گمنام و معرفی آنان به جامعه گامی موثر در جهت ترویج فرهنگ ایثار برداریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار