هشدار اردوغان در مورد «کودتای اقتصادی» در ترکیه

رئیس جمهور ترکیه گفت: برخی با استفاده از ابزارهای اقتصادی در اندیشه کودتا در کشور هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: برخی درصدد هستند تا پس از شکست کودتای نظامی، از ابزار اقتصادی مانند نرخ سود و بازار بورس برای تحقق اهداف خود در براندازی حکومت استفاده کنند.

وی که روز یکشنبه در مراسم توزیع جوایز اتاق صنعت در استان قیصریه(کایسری) در مرکز ترکیه سخن می گفت، تاکید کرد: دولت آنکارا برای حمایت از ارز محلی (لیر) و بهبود ارزش آن در برابر دیگر ارزهای خارجی، درصدد است تا همه مناقصات آینده دولت را به استثنای مواردی به لیر انجام دهد.

اردوغان از بازاریان خواست تا مراکز تجاری را با ارز داخلی به صاحبان کسب و کار کوچک اجاره دهند، چرا که این اقدام، گامی درجهت بهبود ارزش لیر خواهد بود و از سوی دیگر شرایط مستاجران مراکز تجاری را تسهیل می بخشد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: گروهی که نتوانستند با کودتای نظامی دولت را سرنگون کنند، اخیرا می خواهند از طریق اقتصادی به کشور ضربه بزنند، که این بارهم البته آنها شکست خواهند خورد.
اردوغان تصریح کرد: هر اقدامی که بخواهد مانع از رشد ترکیه شود، به شکست خواهد انجامید چرا که کشور در مسیر پیشرفت و شکوفایی به پیش خواهد رفت.

اردوغان خطاب به کسانی که آنها را عامل مانع تراشی در مسیر پیشرفت کشورش بر می شمرد، اظهار داشت: هرگز نمی توانید چرخ رشد و توسعه ترکیه را متوقف کنید، چرا که پس از کودتای نافرجام چندین طرح بزرگ را اجرا خواهیم کرد که شامل افتتاح 'پل سلطان سلیم' در شهر استانبول و نیز تونل اوراسیا در زیر دریاست که دو بخش استانبول را به هم متصل می کند.

وی اظهار داشت: بزرگترین فرودگاه جهان یعنی سومین فرودگاه استانبول نیز در ابتدای سال 2018 میلادی افتتاح خواهد شد.

رئیس جمهوری ترکیه با انتقاد از سیستم سوددهی کنونی در کشورش گفت: افزایش نرخ سود در کشور مانع از آن می شود که سرمایه گذاران در ترکیه سرمایه گذاری کنند که این خود پیامدهایی منفی در میزان بیکاری و اشتغال دارد.

روند رو به کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا روز جمعه ادامه پیداکرد و هر دلار به 3.6 لیر رسید تا میزان کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار در سال جاری میلادی به 20.35 درصد برسد.

افت شدید کاهش ارزش لیر در برابر دلار باعث شد تا رئیس جمهوری ترکیه از همه شهروندان این کشور بخواهد که برای جلوگیری از کاهش ارز داخلی، دارایی ها خود را به لیر تبدیل کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار