در جلسه امروز شورای شهر تهران، مسائلی همچون دعوت مهدی چمران از مردم برای ایجاد زنجیره انسانی مقابل نمایشگاه بین المللی تهران مطرح شد.

دعوت چمران برای ایجاد زنجیره انسانی مقابل نمایشگاه بین المللی/ ضرورت راه اندازی رادیو مدیریت شهریبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در آغاز سیصد و نهمین جلسه شورا با اشاره به مصوبه اخیر سنای امریکا مبنی بر تمدید تحریم های ظالمانه علیه ایران به مدت 10 سال دیگر گفت: امریکایی ها با این عمل نشان دادن که چه سیاستی در قبال ایران دارند و هر آنچه که به عنوان مذاکرات و برجام اجرا کردند جز فریب و نیرنگ و خدعه نبود. در این قرارداد بین المللی هر آنچه را از ما خواسته بودند بی کم کاست انجام دادیم ولی خیلی ساده از کنار عمل به تعهدات خود گذشتند و استمرار تحریم ها را در پیش گرفتند. 

چمران در ادامه تصریح کرد: این عمل آنان نشان داد که امریکایی ها به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و ملت ایران باید با اتکا به توان داخلی خود و پیروی از منویات مقام معظم رهبری در مقابل تحرمی ها بایستند.

وی افزود: دولتمردان جمهوری اسلامی ایران نیز نباید بی کار بنشینند و به اعلام چند بیانیه اکتفا کنند، باید مظلومیت ایران را به دنیا نشان دهند چرا که امریکا یک قرارداد بین المللی را زیر پا گذاشته است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان ساخت: امریکایی ها نشان دادند که همان امریکای 28 مرداد هستند و همان مسیری را دنبال می کنند که جز غارت ثروت عمومی ملت ایران و از بین بردن نیروهای ما هدف دیگری ندارند.

چمران گفت: ملت ایران باید بیش از هر زمان دیگری با هم متحد شوند و همه گروها در کنار هم قرار گیرند تا در مقابل این دشمن غارتگر بایستیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود به ذکر وقایع ایام هفته پرداخت . 
سالروز شهادت حضرت سکینه ، سالروز سنگباران خانه کعبه به دستور یزید ، سالروز وفات سید علی قاضی و علامه شیخ یوسف بحرانی ، و وفات حاج شیخ مهدی واعظ خراسانی از جمله مناسبت هایی بود که مهدی چمران بدان ها اشاره داشت.

اعتماد به امریکا بزرگترین خطا بود 

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: از هیات رییسه شورا تقاضا می کنم هر چه سریعتر موضوع زیر گذر راه آهن در مناطق 17 و 18 را پیگیری کنند چرا که کاسه صبر مردم لبریز شده است.

پرویز سروری با اشاره به ابتر ماندن حل معضل زیر گذر راه آهن در مناطق 17 و 18 گفت: در حال حاضر که مدیر عامل راه آهن استعفا داده مشکل زیر گذر راه آهن در مناطق 17 و 18 نیز به روزهای اول خود بازگشته که این امر سبب شده مشکلات مردم در این مناطق دو چندان شود . چرا که دیگر امید شان را نیز از دست داده اند . 

وی ادامه داد : نظام و حکومت از مردم قدرت می گیرند که مشکلات آنان را حل کنند نه آنکه این معضلات را رها کنند لذا از هیات رییسه شورا تقاضا می کنم این موضوع را پیگیری نمایید. 
رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران افزود : مدیر عامل جدید راه آهن باید سریعا این مورد را در اولویت قرار دهد و با شهرداری سریعا به توافق برسند . 

سروری در ادامه سخنان خود به مشکل روشنایی اهالی منطقه 19 اشاره کرد و گفت : عدم ایجاد مدیریت یکپارچه شهری سبب شده تا هر از چند گاهی مردم دچار مشکل شوند و دود عدم هماهنگی ها و همکاری ها به چشم مردم می رود . 

وی افزود: مشکل روشنایی در منطقه 19 در سایه مشکلات شهرداری و اداره برق موجب ایجاد زحمت برای شهروندان شده است و متاسفانه این مشکلات تنها بر سر مردم آوار می شود . این امر باید هر چه سریعتر رفع گردد. 

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی همچنین با اشاره به بد عهدی امریکایی ها نیز گفت: فریب بزرگ امریکا بار دیگر مشخص شد ، و بار دیگر بر همه ثابت گشت آنچه را ما در آیینه می بینیم رهبرمان در خشت خام می بینند. آن روزها که رهبر معظم می گفتند باید ضمانت های لازم در مذاکرات اخذ شود برای همین بود. 

وی ادامه داد: در حالی که مدام بر حمایت دموکرات از برجام سخن می گفتند دیدم که تنها با یک رای منفی در کنگره و در سنا بدون رای منفی تمدید تحرمی های ایران رای آورد . 

سروری افزود: اعتماد به امریکا بزرگترین خطا بود و امروز باید گفت که بهار دیپلماسی کشور فرا رسیده است . یک تعهد بین المللی زیر پا گذاشته شده و اگر دیپلماسی کشور که تا به امروز منفعل بوده از این حالت انفعالی در بیاید می توانیم در برابر این بد عهدی امریکایی ها ایستادگی کنیم . دیپلمات های ما نباید لحظه ای در کشور های دیگر ساکت بنشینند و باید بر طبل رسوایی امرکیایی ها بکوبند. 

اسماعیل دوستی نیز در این خصوص اظهار داشت: آمریکایی ها خطای بزرگی مرتکب شدند بااین کارشان خودشان را در دنیا منزوی میکنند. 

وی افزود: رئیس جمهور به عنوان رییس شورای امنیت ملی گفتند: " تمدید تحریم ها نقض برجام است و در صورت عدم وتو، ایران قطعا برخورد خواهد کرد."

دوستی در ادامه گفت: ما نباید از پیروزی ترامپ خوشحال و از شکست کلینتون نارحت چراکه آمریکا همان آمریکاست و دشمن ابدی ما خواهد بود.

ضرورت راه اندازی رادیو مدیریت شهری 

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت : در ایامی که بارش برف سبب اختلال در معابر بزرگراهی و فرعی شده بود ضرورت وجود رادیو خاص مدیریت شهری بیش از پیش احساس شد.

اقبال شاکری با اشاره به عدم اطلاع رسانی صحیح در ایام برفی پایتخت گفت: در روزهایی که برف پایتخت را فرا گرفته بود انصافا زحمات زیادی کشیده شد تا شهروندان دچار زحمت نشوند اما آنچه موجب برخی اختلالات در تردد ها می شد عدم اطلاع رسانی صحیح بود .

شاکری در ادامه افزود: به نظر می رسد ضرورت راه اندازی یک شبکه رادیو خاص مدیریت شهری که اطلاعات عمیلاتی به شهروندان بدهد احساس می شود.

رئیس کمیته عمران شورا افزود: رعایت انضباط شهری به میزان 30 درصد ترافیک را کاهش خواهد داد و اطلاع رسانی درست و صحیح یکی از مواردی است که می تواند موجب افزایش انضباط شهری شود .

شاکری همچنین خواستار شد که پلیس راهنمایی رانندگی در ایام عادی سال با جدیت اعمال قانون کند تا در روزهای بحرانی با مشکل مواجه نشویم . برخورد با خودروهایی که پلاک های خود را در هنگام ورود به محدوده طرح ترافیک مخدوش می کنند یکی از این موارد است .

تعیین تکلیف فهرست طویل کمک‌ها در بودجه 96 

مجتبی شاکری در تذکر پیش از دستور خود در جلسه غیرعلنی امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه هیچ نظامنامه یا سندی درباره احراز صلاحیت و اولویت بندی مجموعه های مردم نهاد و خصوصی که از شهرداری بودجه و کمک دریافت می کنند، وجود ندارد، تاکید کرد: اکنون که فصل برنامه و بودجه ریزی شهر فرا رسیده باید سندی ایجاد شود که به این فهرست مطول سامان دهد.

به گفته شاکری، برخی از این مجموعه ها از سال های قبل کمک نقدی دریافت کرده اند و ردیف مربوطه آنها همچنان تکرار می شود، این در حالی است که مشخص نیست این کمک ها تا کی باید ادامه یابد، مبالغ کمک به هر مجموعه تحت و چه ساز و کاری باید محاسبه شود و نقش آنها در کمک به مدیریت شهری چطور باید ایفا شود.

این عضو روشندل شورای شهر تهران در ادامه، ضمن گرامیداشت روز جهانی معلولان، بر ضرورت مغتنم شمردن این فرصت برای بررسی مشکلات این گروه از شهروندان تاکید کرد و گفت: برابر سرشماری سال 90 بیش از یک میلیون معلول در کشور وجود دارد که 133 هزار نفر از این تعداد در تهران ساکن هستند.

شاکری با بیان اینکه اقدامات قابل تقدیری برای فراهم کردن شرایط حضور معلولان در جامعه صورت گرفته است، در عین حال خاطرنشان کرد: جامعه، قوانین و مدیریت شهری باید نسبت به وضعیت معلولان انعطاف بیشتری داشته باشد و برای رفع مشکل آنها بیشتر تلاش کند، چراکه اگر معلولان حضور پررنگ تری در سطح جامعه داشته باشند، آن جامعه نسبت به آسیب های اجتماعی بیمه می شود.

وی  بیان کرد: همه ما به نوعی در معرض معلولیت قرار داریم و اگر هر هزینه ای در این بخش صورت گیرد، برای آینده خود نیز سرمایه گذاری کرده ایم.

شاکری با اشاره به برگزاری مراسم عزدارای امام رضا (ع) توسط هیئت احسان الحسین در گرمخانه خاوران، از این اقدام پسندیده تقدیر و تشکر کرد و گفت: این اقدام می تواند با بهره گیری از ظرفیت هیئات مذهبی به منزله مدل بومی تغییر ذائقه آسیب دیدگان اجتماعی و معتادان توسط مدیریت شهری مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در ادامه به موضوع تصادف اخیر دو قطار که به جان باختن شماری از هموطنان منجر شد، پرداخت و گفت: مطلع شدم که هیات مامور از طرف دولت هنگام بازدید از خانواده های حادثه دیدگان در تبریز با استقبال سردی روبرو شدند به نحوی که در یک کوچه از هشت خانوار، شش خانوار در را به روی هیات باز نکرده اند. این عکس العمل مردم در برابر دولت آن هم در جریان حادثه ای که می توان آن را ناخواسته و غیرتعمدی قلمداد کرد جای تامل دارد عهد شکنی قلدر مآبانه آمریکا حادثه ای نا خواسته و پیش بینی نشده نیست که تحمل شود قطعا نحوه مواجهه ملت با اعتماد بی جای مسئولان به آمریکا به رغم تذکرهای متعدد رهبری معظم، به مراتب شدیدتر از بستن درب به روی آنها خواهد بود.

شاکری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سال های 88 و 89 موضوع دست چدنی و دستکش مخملی را مطرح کردند، افزود: در سال 90 نیز بی اعتمادی به امریکا را به شکل دیگری عنوان کردند و پس از آن امریکا را ابلیس مجسم خواندند. مسوولان بدانند که این قضیه، تصادف قطار نیست که ناخواسته رخ داده باشد بلکه تذکرات متعددی در این رابطه مطرح شده که انتظار این بوده توسط دولت و هیات مذاکره کننده با امریکا مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر سنای امریکا برای تمدید تحریم های 10 ساله داماتو علیه ایران، گفت: اگر دولت نسبت به این تذکرها بی اعتنا باشد و به حداقل اشکالاتی که در بحث ها، تحلیل ها و محاسبات مطرح می شود، نپذیرد و معترف نباشد، اعتماد اکثری مردم را از دست می دهد.

شاکری با بیان اینکه دشمن امریکایی از هر دو جناح دموکرات و جمهوری خواه با یکدیگر متحد شده اند و با یک آرایش واحد در برابر ایران ایستاده اند، تاکید کرد: دولت ما نیز باید از انرژی متراکم ضد امریکایی، ضد بی عدالتی و ضدظلم در دیپلماسی عمومی خود استفاده کند. جا دارد مسوولان تکانی به خود بدهند و پرچم مظلومیت ملت ایران را بلند کرده و حق غصب شده مردم در قضیه مذاکرات هسته ای و تحریم ها را مطالبه کنند.

طی فراخوانی جلوی نمایشگاه بین المللی زنجیره انسانی خواهیم کشید 

رئیس شورای شهر تهران در انتقاد به برگزاری نمایشگاه های همزمان و پر ازدحام در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران ، تاکید کرد: در صورت توجه نکردن مسئولین به درخواستهای مکرر شورا مبنی بر عدم برگزاری نمایشگاه در آن محل ، حتما طی فراخوانی مقابل محل نمایشگاه ها زنجیره انسانی تشکیل خواهیم داد.

مهدی چمران در حاشیه سیصد و نهمین جلسه شورا در انتقاد به برگزاری نمایشگاه های شلوغ در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران، گفت: ما بارها در این خصوص تذکر داده ایم و از مسئولان برگزاری نمایشگاه ، خواستیم تا از برگزاری نمایشگاه های همزمان و پر ازدحام در این محل خودداری کنند، اما متاسفانه هر روز شاهد برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها هستیم.

چمران با اشاره به اینکه مسئولان نمایشگاه به بهانه اینکه برنامه اجرایی نمایشگاه از مدتها قبل بسته شده و معتقدند طبق قرارداد برای سازمان نمایشگاه‌ها تعهد ایجاد شده است ، گفت: این قراردادها قابل بازبینی و تغییر است و با هیج دلیلی قابا توجیه نیست که نمایشگاه شهر آفتاب با این امکانات مناسب و عدم مزاحمت برای شهروندان خالی بماند و ما هر روز شاهد ترافیک و اعتراض مردم در منطقه منتهی به نمایشگاه بین لمللی باشیم.

رئیس شورای شهر تهران در پایان تاکید کرد: اگر مسئولان نمایشگاه‌ها بخواهند به این روال ادامه دهند و به حقوق شهروندان احترام نگذارند و برای شهروندان مزاحمت ایجاد کنند ، به طور حتم مدیریت شهری طی فراخوانی و با تشکیل زنجیره انسانی جلوی این کار را خواهد گرفت.

ارائه ساختار پلیس افتخاری تهران تا دو ماه آینده

با تصویب شورای شهر تهران به نیروی انتظامی فرصتی 2 ماهه داده شد تا طرح ساختار تشکیلاتی پلیس افتخاری برای حضور در محلات را به شورای شهر ارائه کند.

عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی طرح "تشکیل کمیته ارتقاء امنیت عمومی و اجتماعی شهر تهران" ظهار داشت: این طرح با هدف ایجاد تعامل بین نیروی انتظامی، شورای شهر تهران و شهرداری ارائه شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به نظرات متفاوت کمیسیون ها، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پیشنهاد بررسی این طرح در کمیسیون تلفیق در شورای شهر با حضور فرمانده انتظامی تهران را ارائه کرده است.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در تشریح خواسته های شهروندان اظهار داشت: با وجود امنیت اجتماعی خوبی که در سطح شهر وجود دارد اما خواسته های مردمی به دلیل مسائلی همچون سرقت، حضور نیروی پلیس در سطح محلات برای ارتقا سطح امنیت محلات است.

وی ادامه داد: از این روی نیروی انتظامی برای تامین توان بیشتر جهت حضور در محلات پیشنهاداتی را به شورای شهر ارائه کرد تا بتواند با تعامل با شهرداری این توان را افزایش دهد.

چمران گفت: تامین امنیت موضوعی کاملا ضروری است و وظیفه ذاتی نیروی انتظامی به شمار می رود با این وجود چون نتیجه آن به شهروندان بازمی گردد باید مدیریت شهری از آن حمایت کند.

عبدالحسین مختاباد، عضو شورای شهر تهران با اعلام موافقت خود با این طرح گفت: در جریان این طرح باید جایگاه و نقش مدیریتی مدیریت شهری مشخص شده و شهرداری تنها وظیفه ارائه بودجه به این نیرو را نداشته باشد.

محمد مهدی تندگویان عضو شورای اسلامی شهر تهران در همین خصوص گفت: شهرداری به صورت داوطلبانه وارد کارهایی شده است که وظیفه ذاتی آن نیست و از این روی در بسیاری از جاها مجبور به پاسخگویی شده است.

وی تاکید کرد: با وجود نهادهای امنیتی موجود ایجاد کمیته امنیت در مدیریت شهری کاری موازی با دیگر نهادهاست.

پرویز سروری، عضو شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت موضوع امنیت اظهار داشت: بدون وجود امنیت هرچقدر هم که تسهیلات برای شهروندان ایجاد شود در نهایت قابلیت استفاده از آنها وجود ندارد.
وی با اشاره به امکانات نیروی انتظامی اظهار داشت: ایجاد پلیس افتخاری قدم بزرگی است که می تواند در تعامل میان نیروی انتظامی، بسیج و شهرداری شکل گیرد.

وی با اشاره به سرانه های انتظامی در شهر تهران تاکید کرد: برای ارتقا ظرفیت های موجود مدیریت شهری می تواند با تامین تجهیزات ، تامین منابع انسانی با انگیزه و آموزش دیده نیروی انتظامی می تواند اقدام کند.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مواد قانونی مرتبط با کمک به سازمان ها و نهادها اظهار داشت: بر اساس قانون نمی توان به نیروی انتظامی کمک نقدی صورت گیرد در حالی که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و تنها برای شهر تهران می توان به این نیرو کمک های غیر نقدی ارائه کرد.

محسن سرخو در همین زمینه اظهار داشت: هرگونه کمک به نیروی انتظامی باید منوط به این باشد که این نیرو در زیر مجموعه مدیریت شهری قرار گیرد.

حکیمی پور، عضو شورای اسلامی شهر تهران با ارائه سوالی خواستار توضیح در خصوص اینکه آیا تشکیل کمیته امنیت دخالت در اجرا است یا خیر؛ شد.

اسماعیل دوستی، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: امنیت عمومی مقوله بسیار وسیعی است که بسیاری از دستگاهها در آن دخیل هستند در حالی که می توان به جای آن از کلمه انضباط اجتماعی استفاده کرد تا دایره کوچکتری را در حیطه مدیریت شهری در بر گیرد.

وی اظهار داشت: در این طرح دو نهاد قوی در خدمت گذاری وجود دارند که باید هرکدام از آنها در ایجاد این طرح وارد کرد.

مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران و فرمانده اسبق نیروی انتظامی تهران بزرگ که پیشنهاد دهنده این طرح بود گفت: در گذشته اقدامات متعددی در ایجاد امنیت شهر در تعامل میان شهرداری و نیروی انتظامی انجام شد.

وی تصریح کرد: این اقدامات ابتدا از بوستان ملت سپس سرخه حصار و چیتگر آغاز شد و با گسترش آن به کوهستان های تهران ، وارد محلات شد که نخستین آن در محله علی آباد شکل گرفت.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به رضایت عمومی شهروندان از حضور پلیس در محلاتشان اظهار داشت: در خواسته های شورایاران بدون استثنا یکی از موضوعاتی که همواره مطالبه می شود حضور پلیس در محلات است.

طلایی با اشاره به دریافت مجوز ایجاد پلیس افتخاری توسط نیروی انتظامی اظهار داشت: هم اکنون 36 محله در اولویت دریافت اطاقک های پلیس هستند که امیدواریم با حمایت مدیریت شهری این موضوع عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: تلاش این طرح این است که نیروی انتظامی مورد پشتیبانی مدیریت شهری قرار گیرد تا ضریب امنیت در شهر ارتقا یابد.

ناصر امانی، معاون شهردار تهران با اعلام موافقت شهرداری با عملیاتی شدن این طرح گفت: هم اکنون ردیف بودجه 10 میلیارد تومانی برای کمک به نیروی انتظامی در بودجه شهرداری وجود دارد.

وی اظهار داشت: این کمیته وظیفه اجرایی ندارد و می تواند محلی برای ارائه گزارش عملکرد نیروی انتظامی در حوزه امنیت شهر تهران باشد و از طرفی تعامل میان مدیریت شهری و نیروی انتظامی را ارتقا دهد.

احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت ارائه طرح توسط نیروی انتظامی تاکید کرد: بسیاری از موضوعات همچون وضعیت معتادان با نگاه پلیسی قابل حل نیست و باید نگاه به آنها تغییر کند.

وی ادامه داد: از طرفی نباید بار بر دوش شهرداری اضافه شود و به نظر می رسد ردیف بودجه کنونی برای جوابگویی به نیازها کافی باشد.

عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پایان این دستور جلسه اظهار داشت: یکی از خواسته های شهروندان ایجاد امنیت و انضباط شهری است و انصافا در هر کجا که شهرداری با نیروی انتظامی همکاری کرده است انضباط بیشتری ایجاد شده و رضایت شهروندان را به همراه داشته است.

وی اظهار داشت: هم اکنون در منطقه 18 دو اطاقک پلیس وجود دارد که شهروندان از بابت آنها همواره از مدیریت شهری و نیروی انتظامی تقدیر می کنند این در حالی است که ایجاد این اطاقک ها هزینه زیادی را طلب نمی کند و شهرداری می تواند با در اختیار قرار دادن این اطاقک ها و یا زمین های لازم برای آنها که در حدود 20 تا 30 متر است حتی به صورت امانی به این موضوع کمک کند.

در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران مقرر شد تا نیروی انتظامی در فرصتی دو ماهه ساختار تشکیلاتی جدید خود را در خصوص این دستور جلسه به شورای شهر ارائه کند تا پس از آن تصمیم گیری های لازم در شورای شهر تهران انجام شود.

تصمیم‌گیری درباره نصب درهای ایمنی مترو به آینده موکول شود

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در خصوص طرح پیشنهادی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه کاربرد عملی نصب درهای ایمنی در ایستگاه‌های مترو به نسبت هزینه هنگفت احتمالی دوهزار میلیارد تومانی آن بسیار اندک است، خواستار ارائه مطالعات پیوست در این رابطه قبل از اجرای این طرح شد.

مجتبی شاکری در جریان بررسی طرح نصب درهای ایمنی بازشو در سکوهای مترو با اشاره به مطالعات صورت گرفته درباره تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد این طرح به نسبت هزینه بالایی که دارد، اثرگذار نیست و آمار سقوط و خودکشی در محل ریل مترو پیش از نصب این درها طی این چند سال کمتر از انگشتان یک دست است. این در حالی است که مطالعات پیوست برای اثبات ضرورت اجرای این طرح در اختیار قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه اجرای پایلوت این طرح در یک ایستگاه نیازمند اعتبار 10 میلیارد تومانی است، گفت: با فرض اجرای سراسری در حدود 200 ایستگاه مترو این طرح نیازمند 2000 میلیارد تومان اعتبار است؛ این در شرایطی است که با تصویب این طرح دو سوم بودجه یکساله مترو باید هزینه اجرای کامل این پروژه گردد. گزارش کارشناسی شهرداری هم در نقد این طرح نشان می داد که نمی‌توان این طرح را به صورت گزینشی و تنها در چند ایستگاه این امکان را اجرا کرد.

شاکری در خصوص بهره مندی جانبازان و معلولان از مزایای این طرح خاطرنشان کرد: در صورتی که درهای ایمنی به جای نصب سراسری فقط در برخی از ایستگاه‌ها نصب شود، گویی اختیار سوار و پیاده شدن در ایستگاه های مختلف را از آنها سلب می‌کنیم در حالی که قاعدتا باید شهروندان جانباز و معلول در هر ایستگاهی که تمایل دارند بتوانند سوار و پیاده شوند و در صورت نصب گزینشی، زحمت به خاطر سپردن ایستگاه های واجد این امکان را نیز باید متحمل شوند و این مساله را در نحوه تردد خود لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه درباره این طرح سه نظر مختلف در بین موافقین آن وجود دارد، گفت: عده‌ای با اجرای پایلوت آن در یک ایستگاه موافق هستند که طبق مصوبه سال 94 ایستگاه مهرآباد نامزد بود هنوز اجرا نشده است؛ برخی دیگر معتقدند فعلا در ایستگاه‌های پرازدحام از این امکان استفاده شود و نظر سومی می گوید تمام ایستگاه‌های مترو باید به درهای ایمنی تجهیز شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم برای تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه مطالعات پیوست توسط شهرداری ارائه شود. چراکه هنوز سوالاتی در ذهن بنده و برخی مخالفین طرح باقی مانده و در مورد برآورد هزینه هم فاصله ارقام اعلامی بسیار زیاد است که شهرداری باید به آنها پاسخ دهد.

بر این اساس در نهایت مقرر شد با عنایت به این پیشنهاد، شهرداری تهران ظرف مدت یک ماه طرح پژوهشی در این رابطه و روش اجرای پروژه را تدوین و به شورای شهر ارائه کند.

مهلت یک ماهه به شهرداری برای مطالعه نصب درهای بازشوی محافظ مترو اعضای شورای اسلامی شهر تهران به شهرداری تهران مهلت یک ماهه دادند تا مطالعات و امکان نصب درهای بازشو محافظ سکوی مترو را به شورا ارائه نمایند تا در صورت تایید به اجرا گذاشته شود.

در سیصد و نهمین جلسه شورا ،بررسی طرح "نصب درهای بازشو محافظ سکوی مترو در ایستگاه های پر ازدحام " در دستورکار قرار گرفت .

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ،گفت : این طرح قرار است به صورت پایلوت اجرا شود و بعد از بررسی شرایط فنی و ابعاد اجتماعی و اقتصادی آن و نیز عملکردی که در خطوط مترو خواهد داشت ، در سال اینده به اجرا گذاشته شود .

در ادامه محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آمار خود کشی ها و سوانح در سکوی ایستگاه های مترو، گفت : در چند سال گذشته شاهد برخی اتفاقات از جمله افتادن افراد در مسیر عبور قطار ها بوده ایم که یا به صورت ناخواسته و یا به صورت اقدام به خود کشی بوده که برای جلوگیری از این اقدامات نصب چنین درهایی برای ایمنی شهروندان لازم است .

وی ادامه داد: براساس این طرح شرکت متروی تهران مکلف است به اختیار خود و با اولویت ایستگاه های پرازدحام ، نصب درب های محافظ را به صورت آزمایشی در تعدادی از ایستگاه های متروی تهران عملیاتی کند.

سرخو تصریح کرد: حفظ جان شهروندان تهرانی باید در اولویت اقدامات شورای شهر تهران باشد و شهرداری هم باید به جای هزینه های غیر ضروری اجرای این طرح را در اولویت قرار دهد.

بر اساس گفته های رییس کمیته حمل و نقل شورا نصب این درها در ایستگاه های پر ازدحام و نیز ایستگاه های جزیره ای ضرورت بیشتری دارد .

سرخو خاطر نشان کرد: حفاظت از جان شهروندان تهرانی در برابر حوادث احتمالی مترو ، در برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران پیش بینی شده است و در حالی که 3 سال از این برنامه گذشته ، شهرداری باید در سال 94 این طرح را به صورت آزمایشی در یکی از ایستگاه های مترو اجرایی می کرد،اما هنوز هیچ کاری انجام نشده است. شهرداری می تواند با استفاده از تبلیغات بر روی این درب ها بخشی از مبالغ هزینه شده را بازگرداند.

در ادامه جلسه موافقان و مخالفان طرح، نظرات خود را مطرح کردند.

پرویز سروری،گفت :برخی برای اجرای این اقدام از کشور های دیگر مثال می زنند اما باید گفت در کشور های غربی نصب این درها به ندرت در ایستگاه های مترو صورت گرفته به طوری که در پاریس با 780 کیلومتر مترو و در مسکو با 298 کیلومتر، از این درها در سکوی ایستگاه ها مترو استفاده نشده و یا خیلی کم استفاده شده است .

سروری تصریح کرد : اگر نصب این درها در ایستگاه ها پر ازدحام برای جلوگیری از خود کشی ها است که باید گفت فرد عامل، ایستگاه های دیگر را برای اقدام خود انتخاب می کند. از طرفی هر گونه اختلال در همزمانی باز شدن درهای ایمنی و درهای مترو خود موجب بروز مشکل خواهد شد .

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا، افزود : از طرفی نصب این درها هزینه های زیادی برای شهرداری به دنبال خواهد داشت و در این شرایط وارد کردن این هزینه ها نمی تواند به خیر و صلاح باشد . اینکه برخی می گویند هزینه این اقدام از تبلیغات بازمی گردد نیز سخنی نادرست است چرا که به تجربه دریافتیم تبلیغات در چنین پروژه هایی منجر به بازگشت هزینه نشده است .

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، گفت : اگر قرار است این اقدام انجام شود باید در همه ایستگاه ها باشد .

وی ادامه داد : شهرداری اگر می تواند در سال 95 آن را اجرایی کند می توانند از محل اعتبارات پیش بینی نشده استفاده کند در غیر اینصورت اگر می خواهند در سال 96 این موضوع را اجرایی کنند باید کمیته حمل و نقل در بودجه سال 96 اعتبارات مورد نیاز را پیش بینی نماید تا در هنگام تفریغ بودجه دچار مشکل نشویم .

دبیر افزود : گرچه نصب این درها هزینه بر است اما حفظ جان شهروندان و ایمنی آنان باید در اولویت قرار گیرد .

احمد حکیمی پور، گفت : آنچه که در این طرح اهمیت دارد موضوع ایمنی شهروندان و به ویژه معلولان و جانبازان است . این امر در کشور های دیگر هم مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه خوبی هم داشته است .

وی افزود : علاوه بر این، نصب این در ها می تواند یک فرصت خوب برای شهرداری در راستای درآمد زایی باشد به ویژه انکه شرکت هایی وجود دارند که داوطلب اجرای این طرح به صورت BOT می باشند .

در ادامه هابیل درویش مدیر عامل شرکت متروی تهران، گفت : نصب این درها علاوه بر کاربری ایمن موجب جلوگیری از هدر رفت انرژی نیز خواهد شد اما اجرای این طرح هزینه های زیادی در بر خواهد داشت چرا که در کشور هایی که این طرح اجرا شده قطار ها به صورت تمام اتوماتیک هستند و راننده ندارند در حالی که قطار های ما دارای راننده هستند و باید در صورت اجرا برای هزمانی باز شدن در های مترو و درهای محافظ سکو تدابیر خاص اندیشیده شود .

وی افزود : ما به صورت پایلوت ایستگاه مترو ی مهر آباد یا متروی فرودگاه امام(ره) را در نظر گرفته ایم که در صورت نتیجه مناسب هر ساله چندین ایستگاه را به این درهای مجهز کنیم .

احمد دنیا مالی بار دیگر در دفاع از این طرح گفت : من انتظار داشتم دوستان ما در شهرداری و مترو به این نکته اشاره می کردند که وقتی اتفاقی نظیر خود کشی یا افتادن غیر عامدانه صورت می گیرد اختلال چند ساعته در شبکه حمل و نقل به وجود می اید و موجب سرگردانی مردم در سطح شهر می شود . در نظر بگیرید علاوه بر عوارض احساسی ، اثرات وضعی چنین اتفاقاتی هم در سایر خطوط مترو ، و هم در سایر سیستم های حمل و نقلی غیر قابل کتمان است .

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر گفت : ما نمی توانیم نسبت به مرگ شهروندان بی تفاوت باشیم ضمن آنکه این موضوع به رویکرد شورا بر می گردد.

وی ادامه داد : اکنون زمان مناسبی برای اجرای این امر است و ما می توانیم این مهم را به عنوان رویکرد شورا که همانان حفظ جان انسان ها و ارزش قائل شدن برای ان است ارائه دهیم .

حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز گفت : در اینکه حفظ جان شهروندان برای ما و حرکت به سمت استاندارد سازی اهمیت دارد شکی نیست اما عزیزان شرایط را نیز در نظر بگیرید . در حال حاضر اگر لایحه مدیریت شهری محقق شود بودجه شهرداری تنزل می یابد که معادل 7 ، 8 هزار میلیارد تومان کسیر بودجه نسبت به سال 95 خواهد بود .

وی ادامه داد : این در شرایطی است که بسیاری از قطعات مترو در حال اور هال است و نیاز به تعویض دارد و با توجه به منابع مالی محدودی که ما داریم می بایست اولویت اولمان تجهیز و تعویض سیستم ها و قطعات باشد .

کاشانی تصریح کرد: اگر بخش خصوصی یا BOT این طرح را اجرا می کند ما موافقیم اما گر شهرداری قرار است آن را انجام دهد، باید گفت ما با محدودیت منابع مواجهیم و با این حال اولویت ما نمی تواند نصب این درها باشد .

در ادامه جلسه رضا تقی پور سخنگوی شورا، گفت : پیشنهاد من این است که در یک یا دو ایستگاه به صورت پایلوت این طرح انجام شود و همزمان شهرداری مطالعات تکمیلی در این رابطه را انجام دهد . از طرفی دیگر مرکز مطالعات سازمان حمل و نقل باید ساز و کاری ایجاد کند که در صورت اجرای این طرح از فناوری داخلی استفاده شود .

اسماعیل دوستی و اقبال شاکری نیز پیشنهاد دادند که در یک فرصت یک ماهه شهرداری مطالعات اجرای این طرح را انجام دهد تا هزینه ها ،محل اعتبارات ، کارکرد ، معایب و محاسن آن پیش بینی شود .

بر اساس این پیشنهاد به شهرداری تهران فرصت داده شد تا ظرف یک ماه مطالعات طراحی ، انتخاب ایستگاه ، هزینه های اجرا و محل اعتبارات را بسنجند و به شورا ارئه نمایند و در صورت تایید شورا طرح به اجرا درآید.

در نهایت پیشنهاد مذکور به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار