شیوع گسترش ایدز در ایران و افزایش در سنین پایین از نگرانی‌های جمهوری اسلامی است و اکنون 18 میلیون نفر در جهان تحت درمان ایدز قرار دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در همایش روز جهانی ایدز که در این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: روی صحبت ما در ایدز با خانواده‌ها، نوجوانان، جوانان، متفکران و سیاست‌گذاران است چرا که بر خلاف سایر دنیا در مدیترانه شرقی و ایران ایدز رو به گسترش است.

وی گفت: در مدت سه دهه حدود 18.6 درصد و در شش ماه اول امسال ایدز به 40 درصد رسیده است که این زنگ خطر بزرگی برای مسئولان است.

سیاری بیان کرد: میزان ابتلای خانم‌ها در عرض سه دهه 16 درصد و در شش ماه اول امسال 31 درصد یعنی بیش از حدود دو برابر است که برای ما نگران کننده است و باید بیش از پیش در عرصه پیشگیری و اطلاع رسانی گام برداریم.

وی در جمع نمایندگان سازمان ملل، نمایندگان سازمان جهانی، نمایندگان وزارت بهداشت در حوزه ایدز و سایر اصحاب رسانه گفت: نگرانی‌های ما در سال 81 مربوط به ابتلا از راه انتقال جنسی بود که این موضوع نشان می‌دهد باید متفکران و روحانیون نیز در عرصه پیشگیری و درمان اطلاع‌رسانی کنند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت اظهار داشت: با پخش سریال پریا شاهد رشد 8 برابری ارجاع به کلینیک‌های پزشکی بودیم که نشان می‌دهد تاکنون اطلاع رسانی ما ضعیف بوده است و با توجه به شیوع آسیب‌های اجتماعی باید رسانه‌ها، هنرمندان، سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش در هر مقطعی دست به کار شود.

وی اظهار داشت: از طرفی ما نسبت به بسیاری از کشورها عقب هستیم که این به دلیل محدودیت اطلاع‌رسانی و گفتگو به خاطر مسائل فرهنگی و مذهبی است. خیلی از روابط و ارتباطات مرد با مرد، مرد با زن در قرآن آمده است اما ما از قرآن هم عقب مانده‌ایم و از آن بهره‌ای نمی‌بریم.

سیاری پیشگیری در سه گروه معتادان تزریقی، افراد با رفتار پرخطر جنسی و نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به HIV را از اقشار آسیب پذیر دانست و گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت برنامه‌های خوبی برای این گروه‌ها دارد و با اطلاع‌رسانی و کار حرفه‌ای در حوزه آموزش و پیشگیری می‌توانیم گام‌های خوبی برداریم.

وی گفت: اینکه شبکه بهداشت و درمانی و یک برنامه از 15 برنامه طرح تحول مربوط به HIV است نقطه قوت ماست و اینکه 10 میلیون و 100 هزار نفر حاشیه نشین در حوزه مراقبت از ایدز قرار می‌گیرند خبر خوشی است اما کافی نیست.

وی گفت: جهان در صدد است تا 15 سال دیگر به اپیدمی ایدز پایان دهد ولی ما هنوز در فاز افزایش هستیم و با اهتمام سازمان صدا و سیما، وزارت بهداشت، شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، متولیان آموزش عالی، اهالی رسانه و تک تک مردم می‌توان این آمار را کاهش داد و کشور را از این بحران نجات داد.

8 هزار و 822 ایرانی مبتلا به ایدز تا کنون جان باخته‌اند
سیاری، با بیان اینکه ۷۸ میلیون نفر در دنیا به اچ‌آی‌وی / ایدز مبتلا هستند، گفت: ۳۵ میلیون نفر این افراد فوت کرده‌اند و در ایران نیز ۸۸۰۰ نفر از مبتلایان به این بیماری فوت کردند و ۱۸ هزار نفر را هم تحت درمان داریم.

سیاری، معتادان به ویژه معتادان تزریقی، افرادی که رفتار پرخطر جنسی دارند و نوزادانی را که از مادران مبتلا متولد می‌شوند را سه گروه در معرض خطر این بیماری خواند و افزود: بر این اساس ما برای مراقبت از مادران باردار برنامه مفصلی داریم. البته نیازمند اطلاع رسانی در رسانه‌ها، آموزش و پرورش و آموزش عالی هستیم تا بتوانیم طی ۱۵ سال آینده به آرمان کنترل شیوع اپیدمی ایدز دست یابیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار