تولیت آستان قدس رضوی گفت: عالمان عامل باید در برابر جاهلیت نوین ایستادگی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، در کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری در بوشهر گفت: علامه بلادی و علمایی مانند وی که الگوی ما برای پژوهش هستند، خود سِتان هستند نه خود سِتا، یعنی خود نفسانی خود را ستاندند و با آن به مبارزه برخاستند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی با اشاره به وجود جاهلیت نوین در جامعه امروز، افزود: همان طور که جاهلیت قدیم جنگ قبائل بود، امروز هم همین شرایط حاکم است.

امروز افکار و اعمال جاهلی به نام تمدن، در حقیقت جهل را در جامعه بشری گسترش می‌دهد. وی ویژگی‌های جاهلیت نوین را مجهز بودن به علم، داشتن رسانه و قدرت عنوان کرد و ادامه داد: جاهلیت امروز اتوکشیده است و خود را به مزین به مجموعه‌ای از «ایسم»ها کرده است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نقش علمای امروز در مبارزه با جاهلیت، گفت: همان طور که علمای دین و روشنفکران دیروز با خون و هم با قلمشان در برابر جاهلیت ایستادند، اکنون هم علما و فضلا باید در برابر جاهلیت بایستند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان کرد: رمز سیر قهقرایی بشر، اطاعت از خواست کفار و منافقان است نکته‌ای که رهبر بارها درباره آن هشدار دادند و ایستادن در برابر خواست دشمن را جهاد کبیر نامیدند، کاری که علامه بلادی و رئیسعلی دلواری انجام دادند.

 وی تصریح کرد: افراد با بصیرت، باید در کنار احیاء تُراث و آثار علمای پیشین که چراغ راه آینده است، به مسائل جدید توجه کنند و کنگره‌های علمی باید محورشان مساله شناسی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به فرهنگ فقهی موجود در ایران اسلامی، گفت: ما در کشورمان فرهنگی منطبق با فقه امام جعفر صادق(ع) داریم که هیچ سوالی را بی پاسخ نمی‌گذارد و همان طور که می‌بینید رهبر معظم انقلاب اسلامی در هر حوزه که سوالی مطرح باشد، پاسخ می‌دهند.

 حجت الاسلام و المسلمین رئیسی انقلاب اسلامی ایران را از برکات اجتهاد تمدن ساز عنوان کرد و بر همین اساس از مجموعه‌های تحقیقاتی خواست کار خود را براساس اصول، توجه به نیاز جامعه و بررسی همه ابعاد انجام دهند و اندیشه‌ای نو که در زندگی مردم موثر باشد، مطرح کنند.

وی روحانیت را مطمئن ترین گروه مرجع در میان مردم خواند و افزود: با وجود فضاسازی دشمن، قاطعانه اعلام می‌کنم امروز هم مانند گذشته روحانیت مطمئن ترین گروه مرجعه میان مردم ماست که این موضوع هم باعث خرسندی است و هم مسوولیت آور. تولیت آستان قدس رضوی تفاوت روحانیت با دیگر مصلحان و هدایتگران را در این دانست که روحانیت ما خودشان پیشگام هستند و همین موضوع باعث می‌شود بیشترین شهید از این گروه باشد.

 حجت الاسلام و المسلمین رئیسی عالمان عامل را پیشگامان جامعه اسلامی عنوان کرد که حتی اگر رسانه‌ای نداشته باشند، چون از حقیقت می‌گویند و به آن عمل می‌کنند دل‌ها به سوی آنها هدایت می‌شوند.

وی تصریح کرد: عالمان عامل را نمی‌توان حذف کرد و حتی اگر به شهادت برسند کسان دیگری راهشان را ادامه می‌دهند.

حق خواهی مردم حجاز و نیجریه با شهادت علمایشان از بین نمی‌رود، این علما رویش دارند، همان طور که با شهادت شهید حجت الاسلام و المسلمین عاشوری روحانی انقلابی در بوشهر، حق از بین نرفت و امروز عاشوری‌ها داریم.

 معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز نظام جمهوری اسلامی ایران را متصل به روحانیت عنوان کرد و گفت: اگر روحانیت نبود نظام شکل نمی‌گرفت و اکنون هم روحانیت و نظام اسلامی متاثر از یکدیگر هستند.

حجت الاسلام مروی با اشاره به نقش روحانیت در مبارزه علیه دشمنان، ادامه داد: امروز دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفته تا روحانیت را از دیگر اقشار جامعه جدا کند، چون می‌داند اگر روحانیت جدا شود مرگ همه را رقم زده‌اند اما تا کنون دشمن نتوانسته این کار را انجام دهد.

وی در همین حال وظیفه روحانیت را سنگین عنوان کرد و افزود: روحانیان باید نسبت به مسائل نظام حساس باشند و با حفظ مرجعیت خود، از مبانی نظام عقلانی دفاع کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: علامه بلادی بوشهری نمونه عالمِ پژوهشگر و مبارز در دوران معاصر است.

 آیت اله غلامعلی صفایی بوشهری در کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری افزود: نقش روحانیت استان بوشهر در عرصه پژوهش و مبارزات انقلابی بارز و برجسته است و یکی از این روحانیان علامه بلادی است عالمی که در کنار فعالیت‌های دینی و پژوهشی در مقابل استبداد انگلیس ایستاد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر تصریح کرد: نگارش 84 کتاب و رساله نشانه اشراف علامه بلادی به مسائل مختلف دینی، سیاسی و اجتماعی است.

وی توجه به علم و پژوهش، هوشمندی، کیاست سیاسی، زهد، مبارزه با استبداد واستکبار و مردمداری را از جمله ویژگی‌های علمای استان بوشهر عنوان کرد که آنها را شهره عام و خاص کرده است.

همچنین آقای فلاح زاده عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، پاسخ گویی به مسائل دینی، به زبان روز سخن گفتن و ارتباط بی واسطه با مردم را از شاخص‌های روحانیت امروز خواند و گفت: اگر روحانی در زمینه روانشناسی کار نکند و جامعه امروز را نشناسد، جریان‌های تکفیری، سکولار، لیبرال، متحجر وخرافی که همه برای ایجاد انحراف دینی تشکیل شده‌اند، ذهن افراد را تصاحب خواهند کرد.

آیت الله سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهری بهبهانی به سال 1291 هجری قمری در خانواده ای اهل علم و تقوی در شهر مقدس نجف اشرف دیده به جهان گشود.

 این عالم پس از تکمیل تحصیلات خود در نجف از مجتهدانی مانند «آخوند ملاکاظم خراسانی»، «سید کاظم یزدی» «آقا ملا فتح الله شریعت اصفهانی» و علامه «بحرالعلوم» اجازه اجتهاد گرفت.

آیت الله سید عبدالله بلادی بوشهری سال 1326 قمری در گرماگرم جنبش مشروطیت در ایران، از نجف اشرف به بوشهر بازگشت و خیلی زود جذب این جنبش شد.

وی با وقوع جنگ جهانگیر اول، مبارزه سختی را با انگلیس آغاز کرد و پس از به قدرت رسیدن رضاخان پهلوی، به صف مخالفان وی پیوست و چندین رساله کوتاه و بلند به زبان های فارسی و عربی درباره اعمال ضد اسلامی رضاشاه منتشر ساخت.

با سقوط رضاشاه، آیت اله بلادی به ارشاد و هدایت مردم ادامه داد و سرانجام در 23 محرم الحرام سال 1373قمری/21 مهرماه 1331 شمسی در سن 81 سالگی دارفانی را وداع گفت.

این عالم 84کتاب و رساله در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورد.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.