به مناسبت روز دانشجو؛

وکیلی: عناصر خالق تسخیر لانه جاسوسی غالباً از حرکت خود پشیمان شدند/ سلیمی نمین: شما جعل تاریخ می‌کنید تا گرایش دوستانتان به دنیا را توجیه کنید

مناظره عباس سلیمی‌نمین و محمدعلی وکیلی به مناسبت روز دانشجو امروز 13 آذر ماه در محل باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مناظره عباس سلیمی‌نمین و محمدعلی وکیلی به مناسبت روز دانشجو امروز 13 آذر ماه در محل باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد.

وکیلی: عناصر خالق تسخیر لانه جاسوسی غالباً از حرکت خود پشیمان شدند/ سلیمی نمین: شما جعل تاریخ می‌کنید تا گرایش دوستانتان به دنیا را توجیه کنید

وکیلی در ابتدای مناظره در رابطه با چرایی نامگذاری روز 16 آذر به روز دانشجو اظهار داشت: مهمترین دال گفتمان 16 آذر، عنصر مقابله با استعمار است و آزادی خواهی دال اثباتی آن و تقابل با استعمار دال سلبی آن است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه ماهیت 16 آذر ماهیت دانشجویی است، گفت: جنبش دانشجویی در مقطعی شکل گرفت که جریان روشنفکری ما جریانی تازه کار و هنوز تبدیل به جریان اجتماعی نشده بود و تحت تأثیر جریانات غربی شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه در مقطعی این جریانات مرسوم به جریانات ضد چپ بودند، تصریح کرد: ولی این جریانات در ایران ماهیت چپ به خودشان می‌گرفتند و این یکی از پیچیدگی‌های جریان‌های جهان سومی است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: 16 آذر، ماهیت ضد استعماری داشت البته ممکن ماهیت ضد استبدادی وجه درونی آن باشد و وجه بیرونی آن ضد استعماری است. 

عباس سلیمی نمین در بخش دیگر مناظره در رابطه با مبدأ تاریخی و پیام 16 آذر اظهار داشت: 16 آذر به این دلیل به نام دانشجویان ثبت شد که حرکتی مستقل از سایر جریانات در آن برهه صورت گرفت که نشان از بلوغ سیاسی جوانان ما بود.

**جنبش‌های دانشجویی حرکات آمریکایی‌ها را خوب درک می‌کنند

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: اینکه جنبش‌های دانشجویی حرکات آمریکایی‌ها را خوب درک می‌کنند و جهت‌گیری خود را علیه آمریکا نشان می‌دهند، حاکی از بلوغ جنبش دانشجویی است و باید همچنان زمینه این رشد را برای دانشجویان فراهم کنیم. 

وکیلی در رابطه با سوالی مبنی بر اینکه آیا روند جنبش دانشجویی ما آن فروغ 16 آذر سال 32 که مبدأ جنبش دانشجویی نام گرفت را دارد، اظهار داشت: بی‌شک جنبش دانشجویی، سرآغاز حرکت‌های اعتراضی در دانشگاه‌ها بود و ماهیت دانشگاه را در ایران شکل داد.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه تا قبل از سال 1332 نقطه تعارض این بود که دانشگاه باید در ایران چگونه کارکردی پیدا کند، تصریح کرد: اما با وقایع 16 آذر سال 32 کارکرد دانشگاه و دانشجویان مشخص شد و صدای دانشگاهیان به صدای مردم شبیه شد. البته بعد از این واقعه صدایی که از جریان دانشجویی پژواک یافت، برخی جریان‌های چپ تلاش کردند که آن صدا را مصادره و مال خود کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از 16 آذر 1332 جنبش دانشجویی قبل و بعد از انقلاب چه فراز و فرودهایی داشته است، گفت: جنبش دانشجویی در سال 57 همپای مردم پیش رفت و این جنبش در مقطعی با حسینیه ارشاد و مسجد هدایت ارتباط داشت که این ارتباط مطالب اجتماعی را به درون دانشگاه ها می برد و از سویی دیگر مطالب دانشگاه ها را به صحنه تریبون عمومی می کشاند و بدون شک نقش عمده ای در انقلاب سال 57 داشت.

وی افزود: پس از انقلاب به رغم اینکه با تعطیلی دانشگاه ها مواجه شدیم، این جنبش در دفاع مقدس خود را بازیافت و به نوعی یک ماهیت مردمی به خود گرفت تا اینکه  از دل این رهگذر فرهنگ جهاد دانشگاهی شکل گیرد.

وکیلی با بیان اینکه فضای دانشگاهی سال 57 فضایی آغشته به رنگ خون بود گفت: به هر حال تعداد شهدای دانشجوی ما گواه خوبی است که از رهگذر آن بگوییم دهه شصت دهه پرفروغی در صحنه دانشجویی بوده است.

**جنبش دانشجویی پس از دهه 70 کاتالیزور احزاب ناقص الخلقه بود

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به روند فعالیت جنبش دانشجویی بعد از جنگ تحمیلی بیان داشت: معتقدم جنبش دانشجویی پس از جنگ تحمیلی تفاوتی پیدا می کند و به هر حال پس از 16 آذر 32 که این جنبش جریانی پیش گام بوده است به نوعی در دفاع مقدس یک گام جلوتر رفته و نقش لیدر پیدا می کند که این خود نشان از پیشروی جنبش دانشجویی در کشور دارد.

وکیلی با اشاره به حرکت جنبش دانشجویی در دهه هفتاد تاکید کرد: جنبش دانشجویی پس از دهه هفتاد از پیشرو بودن به پیرو بودن تغییر مسیر می دهد و به کاتالیزور بودن برای برخی از احزاب ناقص الخلقه تبدیل و هزینه سنگینی در این مسیر  متحمل می شود.

وکیلی ادامه داد: به نظر بنده جنبش دانشجویی در بسیاری فواصل هزینه های زیادی پرداخت کرده و در دهه هفتاد هم این جنبش هزینه داده است و برخی از جناح حاکم از مصونیت هایی برخوردار بودند که باعث شد جنبش دانشجویی در دهه هشتاد واداده و وارفته شود و دانشگاه ها هم تحت تاثیر این مسئله قرار گیرند و هزینه آن را دانشجویان پرداخت می‌کردند.

سلیمی نمین: جنبش‌های دانشجویی حرکات آمریکایی‌ها را خوب درک می‌کنند/ وکیلی: فضای دانشگاهی سال 57 آغشته به رنگ خون بود

سلیمی نمین گفت: در خاطرات بختیار و بنی صدر نگاه نازعی به دانشجو وجود دارد، به تعبیر بختیار دانشجو پاپت شناخته می‌شد و این تعبیر به معنی فرد مزدور و اجیر شده که این تفکر مربوط به دهه 20 است.

این فعال سیاسی اصول‌گرا افزود: با توجه به این نگاه هیچ دانشجویی در تشکیلات دانشجویی نمی‌توانست در تصمیمات مرکزیت کمترین استقلال و اعتراضی را نشان دهد و این نوعی آغاز در حرکت‌های دانشجویی در ایران به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: برادر بزرگ علوی در آلمان علیه رضاخان حرکتی انجام داد و تا زمانی که رضاخان به قتل او اقدام نکرد دست نکشید بنابراین باید گفت تا قبل از دهه 20 حرکت دانشجویی در کشور وجود نداشت پس از آن هم اگر حرکت دانشجویی بوجود می‌آمد رضاخان با آن کشور حتی آلمان قطع رابطه می‌کرد.

سلیمی نمین تصریح کرد: یکی از دلایلی که رضاخان دانشگاه تهران را تأسیس کرد آن بود که بورسیه‌ها به خارج از کشور اعزام نشوند و دانشجویان در کنترل او قرار بگیرند تا حرکت ضد رضاخانی در کشور وجود نداشته باشد لذا در این شرایط جنبش دانشجویی بلوغی از خود نشان داد و با پشت سر گذاشتن یک دهه شاهد نوع نگاه قدرتمند سیاسی جامعه بود.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با طرح سوالی مبنی بر اینکه احزاب سیاسی در دهه 20 چگونه عمل می‌کردند بیان کرد: باید دانست که ‌آیا احزاب سیاسی عزت و احترامی برای جوانان قائل بودند یا خیر یا از آن به عنوان ابزاری برای خود استفاده می‌کردند. این استقلال و شأنیت در تاریخ، جنبش دانشجویی را در فراز و فرود قرار می‌دهد.

سلیمی نمین در ادامه افزود: جنبش دانشجویی در فراز‌های دیگر رشد قابل توجهی داشت و در پیوند با خواستگاه ملت نسبت به مسائل کلان سیاسی و ریشه‌یابی علل تضعیف جنبش دانشجویی بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: جنبش دانشجویی رشد و قدرت لازم را ندارد که بتواند نظارت لازم را بر جریانات سیاسی کشور اعمال کند و در مقام اصلاح عملکرد جریانات سیاسی برآید و جریان‌ساز باشد ضمن آنکه مردم را با خود همراه کند.

سلیمی نمین گفت: برخی به جای تقدیر از جنبش دانشجویی آن را با تحریف تاریخ تحقیر می‌کنند به گونه‌ای که معتقدند جنبش دانشجویی در سال 58 بازیچه حزب جمهوری اسلامی شده اما در صورتی که جنبش دانشجویی در سال 58 سفارت آمریکا را تسخیر می‌کند و زمینه کودتا قطعی را خنثی می‌کند.

وکیلی گفت: جریانات دانشجویی و حامی طیف هستند بنابراین با طیفی از جریانات روبه‌رو هستیم به همین دلیل نمی‌توان قضاوت صحیحی داشت زیرا جنبش دانشجویی از ابتدا در ایران ماهیت ملی و متناسب با موضوعات اجتماعی جامعه شکل گرفته است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: جنبش دانشجویی برخاسته از جامعه ایران بود به همین دلیل مورد حرمت و اقبال جامعه قرار گرفت لذا معتقدم در دهه 40 و 50 جنبش دانشجویی نقشی پیش‌رو حتی جلوتر از جریان روشن‌فکری جامعه را بر عهده داشت و به تنهایی هزینه جریان روشن‌فکری را به دوش کشید همچنین بعد از انقلاب و در دفاع مقدس جنبش دانشجویی نقش خود را در دو مقطع در راستای استقرار نظام و نهادسازی‌های ابتدای انقلاب نقش تعیین کننده داشت.

وی با بیان اینکه پس از دهه 70 جنبش دانشجویی دچار ضد کارکرد شد افزود: تا آن مقطع جنبش دانشجویی پیش‌رو بود و از آن مقطع به بعد این جنبش وارد مقطع پس‌ رو شد و دلیل آن از نظر بنده به دلیل استفاده ابزاری از جریان سیاسی و جریان حرفه‌ای سیاسی از جنبش دانشجویی بود.

وکیلی یادآور شد: در دهه 70 اگر دوم خرداد سال 76 را به عنوان خواست اجتماعی که وجهی اعتراضی است می توان نه بزرگی به شرایط یک سویه تحمیلی تلقی کرد، بنابراین برای بیان نه، بله ضمنی را به رئیس دولت اصلاحات می‌گویند که همین مسئله مبدأ سنگینی برای جنبش دانشجویی می‌شود از این رو این جنبش به جریان سیاسی تبدیل می‌شود.

نماینده مردم تهران متذکر شد: در جریان دانشجویی موفقیت تا دوم خرداد 76 به دلیل اجتماعی بودنش برقرار بود اما بعد از آن تاریخ این جریان به جریان قدرت تبدیل می‌شود و از دریچه قدرت به مطالبه‌گری می‌پردازد از این رو این جنبش دچار آسیب می‌شود زیرا هزینه‌های درگیر قدرت را باید پرداخت می‌کرد.

**هزینه دعوای بزرگان، اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان دهه 70 را جنبش دانشجویی پرداخت کرد

وی تأکید کرد: هزینه دعوای بزرگان، اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان دهه 70 را جنبش دانشجویی پرداخت کرد زیرا جریان دوم خرداد یا در مجلس و یا در دولت بود بنابراین جریان مظلومی که بی پناه بود جریان دانشجویی بود، که در دهه 80 دچار سرخوردگی شد.

سلیمی نمین در ادامه این مناظره با طرح این سوال که نمی‌دانم چرا آقای وکیلی از اتفاقات دهه شصت پریدند گفت: این در حالی است که در دهه شصت اتفاقاتی رخ داد که نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم. جنبش دانشجویی بعد از آفرینش انقلاب دوم در سال 58، در کانون توجه جامعه قرار گرفت؛ این در حالی است که برخی جفا کرده و اظهار می‌کنند که جنبش دانشجویی از سیاست‌های حزب جمهوری اسلامی دنباله‌روی کرده است.

وی ادامه داد: شورای انقلاب شهید باهنر را به عنوان نماینده برای تماس با دانشجویان معرفی کرد اما به دلیل ارتباط بسیار تند جنبش دانشجویی با حزب جمهوری اسلامی، دانشجویان شهید باهنر را به لانه جاسوسی راه ندادند.

**برخی رهبران جنبش دانشجویی برای نماینده مجلس شدن از جنبش های دانشجویی استفاده ابزاری کردند 

سلیمی نمین افزود: آقای هاشمی رفسنجانی در خاطرات سال 58، اظهار می‌کند که ما با اقدام دانشجویان مبنی بر تسخیر لانه جاسوسی مخالف بودیم و پس از آنکه امام حمایت خود را از این حرکت اعلام کردند، ما هم ناگزیر به حمایت شدیم. 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه عده‌ای با جعل واقعیت‌های تاریخی قصد تخریب برگه‌های درخشان جنبش دانشجویی را دارند گفت: پس از‌ آنکه دانشجویان از تکرار کودتای جدی که می‌توانست تاریخ را برای ما تکرار کند، جلوگیری کردند، بسیاری از آحاد جامعه، پیوند گسترده‌ای با حرکت جنبش دانشجویی ایجاد کردند.

سلیمی نمین در ادامه اظهارات خود با طرح این مطلب که برخی سردمداران جنبش دانشجویی، موقعیت خود را در دهه شصت با احزاب سیاسی معامله کردند اظهار داشت: این افراد برای قرار گرفتن در لیست مجلس، آمدند و جنبش دانشجویی را به عنوان عقبه آن حزب سیاسی قرار دادند. این مسئله یکی از لطمات بزرگی بود که فعالان سیاسی برجنبش دانشجویی وارد کردند.

وی با تکرار این مطلب که برخی رهبران جنبش دانشجویی برای اینکه نماینده مجلس شوند، از جنبش دانشجویی استفاده ابزاری کردند گفت: این‌ها کل جنبش دانشجویی را به متاعی فروختند. جنبش دانشجویی با تحت فشار قرار گرفتن، هیچگاه تضعیف نمی‌شود بلکه این موضوع باعث استحکام، قدرت گرفتن و پافشاری روی آرمان‌ها خواهد شد. این دنیاگرایی بود که ریشه جنبش دانشجویی را تخریب کرد نه فشارهای سیاسی.

سلیمی نمین: فشار سیاسی جنبش‌های دانشجویی را تضعیف نمی‌کند/ وکیلی: جنبش دانشجویی، اصلاح‌طلبانه است

وکیلی در ادامه این مناظره با بیان اینکه جنبش دانشجویی به درستی یک جنبش اصلاح طلبانه بوده و هست اظهار داشت: جنبش دانشجویی اصولا هیچ نسبتی به لحاظ سیاسی نه معرفتی با جریان اصولگرایانه ندارد. متن و تبار و اقدام و عناصر گفتمانی جنبش دانشجویی منطبق با عناصر اصلاح‌طلبانه است.

نماینده مجلس افزود: اگر بنا به اظهارات آقای سلیمی نمین، اقدام جنبش دانشجویی در تسخیر لانه جاسوسی اقدامی صد درصد دانشجویی بدون مشیت احزاب سیاسی از جمله حزب جمهوری اسلامی بوده، بنابراین این حرکت اقدامی در متن انقلاب تعریف نشده و تنها حرکتی حاشیه‌ای توسط جریان دانشجویی بوده است.

عضو فراکسیون امید ادامه داد: آقای سلیمی نمین می‌گوید که حضرت امام خمینی (ره) پس از روبه رو شدن با حادثه آن را تأیید کرده است و حتی جریان حزب جمهوری اسلامی و شورای انقلاب مخالف تسخیر لانه جاسوسی بوده است.

وکیلی در همین باره تصریح کرد: اگر سقف حرکت تسخیر لانه جاسوسی، در حد جریان دانشجویی بوده، بنابراین اجازه دهید تا وزن آن هم در همان بستر تعریف شود. عناصر خالق تسخیر لانه جاسوسی، غالبا از آن حرکت پشیمان شدند، بنابراین چرا پشیمانی آنها را به این اندازه بزرگ می‌کنید؟

وی تأکید کرد: چنانچه اصل تسخیر لانه مساوی با انقلاب نیست بلکه خواست جریان حاشیه‌ای به نام جریان دانشجویی بوده، رهبران این جریان در فرایند زمان به هر دلیل از آن اقدام پشیمان شدند. پشیمانی‌شان بد اما پیدایش فعلشان خوب است.

وکیلی با بیان اینکه در دهه هشتاد بدلسازی های کاذب شکل گرفت گفت: بدل هایی که با محیط های دانشجویی ناسازگار بودند و می خواستند با شباهت های حداقلی، کارکرد حداکثری بگیرند اما دانشگاه آنها را پس زده و جنبش دانشجویی به کما رفت و تا کنون یخ دهه هشتاد در دانشگاه ها آب نشده است.

** در دولت چهار ساله روحانی نیز یخ دانشگاه آب نشده است 

وی ادامه داد: در دولت چهار ساله روحانی نیز یخ دانشگاه آب نشده است و آن فریادگری های بی غل و غش در مقابل فساد نمی بینیم.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: هر روز یک جریان جدید به وجود آمده است و جریان دانشجویی سرگیجه گرفته و تندروی مقاطع مختلف بر هزینه آنها افزوده است.

سلیمی نمین در پاسخ به وی گفت: شما در سخنان خود اعلام کردید جنبش دانشجویی مستقل از سیاسیون فعالیت می کرد و مردم را همراه خود می کرد اما اکنون بحث دیگری می کنید.

وکیلی در این میان اظهار داشت: بنده روایت شما را که در دهه شصت و همچنین اتفاقات 58 اعلام داشته اید را توصیف کردم و نظر شخص بنده موضوع دیگری است.

سلیمی نمین در پاسخ به وکیلی تاکید کرد: روایت بنده از موضوع اشغال سفارت امریکا برگرفته از کتاب و شخصیت ها است و چه کسی اعلام داشته تمام کسانی که در زمان اشغال سفارت آمریکا حضور داشته اند توبه کرده اند؟ چرا دوستان خودتان که مادی گرا شده اند را نمی گویید، مانند شخصی که قرار بود عضو سازمان ملل شود اما به دلیل حضور در زمان اشغال سفارت، آمریکایی ها به وی اجازه ندادند.

وی ادامه داد: شما جعل تاریخ می کنید تا دنیاگری دوستانتان را توجیه کنید لذا همه آن اشخاص توبه نکرده و مصاحبه ای هم بر این مبنا نداشته اند.

وکیلی در این میان در پاسخ به اظهارات سلیمی نمین اعلام داشت: به لیدر ها بچسبید نه پادوها.

سلیمی نمین تاکید کرد: حال که قافیه تنگ آمده توهین نکنید، بیان کلمات لیدر و پادو زشت است بنده در این اینجا اسمی نمی اورم اما بسیاری بر عملکرد خود در زمان اشغال سفارت آمریکا همچنان اصرار دارند، آیا توبه کنندگان تا کنون اعلام کرده اند که اسناد کشف شده در سفارت آمریکا جعلی بوده است؟ بلکه این افراد تنها به دنبال مادی گرایی خود هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: دانشجویان در آن زمان تحلیلی از اقدامات آمریکا داشتند و همانند زمان 16 آذر که در مقابل آمریکا ایستاده و خون داده اند بار دیگر در برابر آمریکا ایستادند و سفارت این کشور را اشغال کردند.

وی بیان داشت: چرا زمانی که می گوییم دانشجویان در زمان اشغال سفارت مستقل عمل کردند به شما برمی خورد در صورتی که خود شما اعلام کردید که دانشجویان در گذشته مستقل عمل می کردند.

سلیمی نمین بیان داشت: آیا شما می خواهید خلاف واقع به جنبش دانشجویی ببندید و با نسبت های خلاف جنبش دانشجویی را لگد مال می کنید در طول تاریخ هم افرادی بودند که به خاطر دنیاگرایی توبه کردند اما هیچ گاه حق تغییر نکرد.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: ما در دهه شصت از جنبش دانشجویی سواستفاده کردیم.

وکیلی در ادامه تاکید کرد: بنده روایت شما را تشریح کردم، اگر به قول شما اقدام جنبش دانشجویی متمایز از خواست جریان انقلابی هژمون که جریان حزب جمهوری اسلامی بوده و اگر اقدام سال 58 دانشجویان صد درصد برگرفته از خود دانشجویان بوده است و ارتباطی به جریان انقلاب نداشته، پس چرا به این موضوع وزن انقلاب می‌دهید؟

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: امام خمینی (ره) فرمودند که این انقلاب حکم انقلاب دوم را دارد اما شما می‎گویید این اشغال سفارت جنبش دانشجویی بوده و ارتباطی به اصل انقلاب نداشته است.

وکیلی تصریح کرد: اگر این اقدام محدود و محصور در یک جریان دانشجویی است خب آن را در همان جنبش دانشجویی محصور کنید حال یکسری از این جریان دانشجویی پشیمان شده‌اند و یکسری هم پشیمان نشده اند، بنده پشیمان شده ها را لیدر می نامم و شما هم پشیمان نشده ها را لیدر بنام.

نماینده مردم تهران گفت: حال افراد شناسنامه دار و پرطمطراق پشیمان شده اند به هر دلیلی که برای بنده مهم نیست، اگر وزن آن در حد جنبش دانشجویی با آن در همان حد برخورد کنید نه پیدایش آن را مساوی با انقلاب کنید نه پیدایش بعد آن را پشت کردن به انقلاب قلمداد کنید.

وی تاکید کرد: بنده اشغال سفارت آمریکا را تنزل به یک حد جنبش دانشجویی نمی دهم و پشیمانان آن را لزوما انسان هایی دنیازده و خودباخته قلمداد نمی کنم.

در ادامه مناظره سلیمی نمین با بیان اینکه نمی توان درباره اسناد هرگونه که می خواهیم قضاوت کنیم، افزود: در آن زمان جنبش دانشجویی با دولت موقت ارتباط داشت و اینجاست که آقای وکیلی هنرمندانه تلاش می کند تا موضوع را وارونه جلوه دهد.

وی با اشاره به سازوکار تعامل شورای انقلاب با شورای دانشجویی یادآور شد، نمی توانیم بگوییم که شورای انقلاب موافق جنبش دانشجویی نبوده است چرا که این جنبش بخشی از جریان انقلاب بود، اما در تعاریف شما نکته ای وجود داشت که نشان می دهد بخشی از جریان انقلاب درصدد اصلاح ( جنبش دانشجویی) برآمده است.

این فعال سیاسی گفت: جنبش دانشجویی از جمله جریانی است که قبل و بعد از انقلاب حرکت های انقلابی را ساماندهی کند و این موضوع هم در سال 32 که هنوز انقلاب به پیروزی نرسیده بود و هم در سال 58 نمایان بود. : اگر در اینجا بگوییم که جنبش دانشجویی حرکتی انجام داده و بعد آن را زیر سوال ببریم، صحیح نیست.

سلیمی نمین با اشاره به خاطرات آقای هاشمی در شورای انقلاب تصریح کرد: این چیزی نیست که یک نفر خارج ازحیطه قدرت خود درباره آن سخن بگوید.

وکیلی در ادامه این مناظره گفت: جنبش دانشجویی دال مرکزی و گفتمان‌اش ضد استکباری است و گفتمان جنبش دانشجویی را با چند اصل می شناسیم زیرا دال مرکزی‌اش نشان دهند مقابله با مستکبرین است.

وکیلی: عناصر خالق تسخیر لانه جاسوسی غالباً از حرکت خود پشیمان شدند/ سلیمی نمین: شما جعل تاریخ می‌کنید تا گرایش دوستانتان به دنیا را توجیه کنید

عضو هیئت رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استکبار به نوبه خود مشروعیت آفرین جنبش استعماری است، یادآور شد: در مقابل استکبار، جنبش عدالت خواه دانشجویی قرار دارد که انقلابی بودن و مبارزه با استکبار از ویژگی های آن است.

وی با اشاره به اینکه البته اکنون اثری از این جنبش عدالتخواه باقی نمانده و این جنبش دچار از هم پاشیدگی شده است، گفت: جنبش عدالتخواه دانشجویی در دهه 70 در دو مقطع دو شوک ویرانگر را تجربه کرد، یکی از آنها تبدیل شدن این جنبش به یک جریان قدرت بود و دیگری قدرت زدایی و جریان زدایی از جنبش عدالتخواه دانشجویی بود.

وکیلی در ادامه افزود: اکنون دانشگاه های ما با فضای یخ زده مواجه هستند و صدایی از جنبش دانشجویی از دانشگاه های ما خارج نمی شود. 

سلیمی نمین در ادامه مناظره با انتقاد از سخنان وکیلی درباره جنبش عدالتخواه دانشجویی  و فشارهایی که بر روی آن است، گفت: قبول ندارم که فشار بیرونی باعث انهدام جنبش دانشجویی شده است، بلکه گرایش‌های مختلف با جریان‌های مختلف قدرت پیوند خورده‌اند.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: جنبش دانشجویی هزینه احزاب سیاسی را پرداخت می‌کند اما امروز چه عاملی باعث شده که این جنبش پرقدرت که می‌توانست نهادهای قدرت را پشت خود قرار دهد، امروز دچار مشکل شده است. 

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد توانمندی جنبش دانشجویی از سوی شما و همفکرانتان لگدمال می‌شود. ماهیت این جنبش در برخی مکان‌ها ضد استعماری و البته در برخی مکان‌ها اینگونه نیست که با پیروی از برخی گروه‌های سیاسی تمایل سیاسی پیدا کردند و تداوم قدرت خود را در برخی پیوندهای سیاسی می‌بینند.

**برخی گروه‌های سیاسی امروز نگاه گذشته را نسبت به آمریکا ندارند

این فعال سیاسی تاکید کرد: ‌طبیعی است که برخی گروه‌های سیاسی امروز نگاه گذشته را نسبت به آمریکا ندارند و در واقع استدلالی ندارند که آمریکا در مقایسه با دهه شصت تغییر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه جنبش‌های دانشجویی اصل را استعمار می‌دانستند گفت: اولین جنبشی که در جهت اصلاح در کشور فعالیت کرد جنبش مشروطه بود که اصل خود را در مقابله با استعمار می‌دانست و دیگر خواهان برچیده شدن قدرت استبداد در آن مقطع زمانی نیست و دغدغه اصلی‌اش مسئله  استعمار است. 

سلیمی‌نمین تصریح کرد: در آن مقطع زمانی استعمار عامل نفی استقلال کشور شناخته شد و این استعمار بود که بعد از ورودش استبداد را با خود پیوند زد تا آینده‌اش را تضمین کند. 

در ادامه وکیلی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند ماهیت ضداستکبار جنبش دانشجویی کمرنگ شده و آمریکای سال 32 با بعد از انقلاب تغییر کرده است. شما چنین نظری دارید، اظهار کرد:‌ روی دو سکه ضداستکبار، استبداد است که معبر استعمار را فراهم می‌کند جنبش دانشجویی در مقطعی رنگ باخت و از هم پاشید و در یک مقاطعی این جنبش با ما همراه نشد .

وی افزود: جنبش دانشجویی عناصر انسجامش را از دست داده است و امروز متاسفانه شاهد حرکت حداقلی جنبش دانشجویی نیستیم. ما امروز نمی‌بینیم جنبش دانشجویی آیا ادامه سال 32، 57 و یا دهه 60 است، بنابراین نمی‌توانیم این موضوع را محتوایی تحلیل کنیم. 

این نماینده مجلس تصریح کرد: ‌ما با تحمیل هزینه این جنبش را از بین برده‌ایم به رغم اینکه دانشگاه به لحاظ کمیت جمعیت غالب جوانان کشور را تشکیل می‌دهد. حدود 4 میلیون دانشجو صدای غالب جریان سیاسی این کشور است که از دانشگاه‌ها پژواک می‌شود اما این صدا کجاست؟ 

وکیلی: عناصر خالق تسخیر لانه جاسوسی غالباً از حرکت خود پشیمان شدند/ سلیمی نمین: شما جعل تاریخ می‌کنید تا گرایش دوستانتان به دنیا را توجیه کنید

وی تاکید کرد: تجلی آن علیه کج‌روی‌های قوه قضائیه یا قوه مقننه و یا دیگر اعضای حاکمیت است. با این حال ما هیچ پژواکی از جنبش دانشجویی نمی‌بینیم. 

وکیلی تصریح کرد: ‌آمریکا همان آمریکاست اما این جنبش دانشجویی است که وجود بارزی ندارد. آمریکای 95 با آمریکای سال 32 در شکل فرق می‌کند اما ماهیت همان ماهیت است. متاسفانه امروز ما با استعمار نو دست به گریبانیم و استعمار نرم در حال حاضر بیشتر مطرح است. 

 **روحانی می‌ گفت که اگر لبخند بزنیم می توانیم دل آمریکا را بدست آوریم اما در این دولت هم آمریکا با زبان تهدید سخن گفت

وکیلی با تاکید بر اینکه متاسفانه ما متوجه منطق قدرت نیستیم گفت: امروز نسخه ترامپ با نسخه  اوباما فرق می‌کند اما به لحاظ منطق قدرت ما نمی‌توانیم بگوییم آمریکا تغییری نکرده است. با روی کار آمدن هر فعال سیاسی در جامعه آمریکا برخی منافع‌ها در تعارض هم قرار  می‌گیرند. 

سلیمی نمین با اشاره به اینکه ابزار‌های آمریکا نرم شده اما ماهیتش هیچ تغییری نکرده است گفت: آمریکا از قضا هم از ابزار‌های نرم و هم از ابزار‌های سخت استفاده می‌کند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه همواره آمریکا در مقابله با ایران تلاش کرده تا با زبان قلدری و زورگویی جنگ طلبی و تهدیدات نظامی سخن بگوید گفت: در حالی که آقای روحانی می‌ گفتند که اگر لبخند بزنیم می توانیم دل آمریکا را بدست آوریم اما آمریکا در دولت ‌آقای روحانی هم با زبان تهدید سخن گفته است.

سلیمی نمین تأکید کرد: جنبش دانشجویی امروز بیش از هر زمان بر افتخارات بیافزاید چرا که آمریکا را به خوبی می شناسد. ما باید نزاع‌های کاذب را کنار بگذاریم و بخشی از دعواهای ما دعواهای کاذب است.

وی افزود: ما باید بر مشترکات خود تأکید کنیم، چون در مقابل خود یک دشمن زورگوی جنگ طلب داریم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه چون انتخاباتی را در پیش‌رو داریم برخی بر این دعواها دامان می‌زنند اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان دیگر باید بر اشتراکات خود تأکید کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جنبش دانشجویی روی اشتراکات کار نمی‌کند و به حداکثر عملکرد نرسیده است. باید بدانیم که دشمن به دنبال این است که صهیونیست‌ها و دشمنان کشور‌های اسلامی را توانمند کند از این رو باید در مقابل این تفکر ایستاد.

انتهای پیام /



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
انشاالله باهم دلی وهم زبانی واستقبال ازانتقادوپیشنهادسازنده وبدورازحب وبغض برای اسقلال ،آزادی وجمهوری اسلامی صادقانه بکوشیم.
وهوشیارباشیم وجنبش داشته باشیم وبرای فسادهمچون.
حقوقهای نجومی حساس باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
داداش حقوقهای نجومی کجا بوده چرا شایعه پراکنی میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۱۳ آذر ۱۳۹۵
هرکی پشیمونه بره دست بوسی ترامپ جونش !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۳ آذر ۱۳۹۵
فایل صوتی رو بزارید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۵
راه حق انسان خالص ميخاد.انسان جو زده شل كن سفت كنه