به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،از خیابان های شهر که عبور می کنی باید تمام حواست را جمع کنی که مبادا به پست یکی ازآن ها بخوری، به پست موتورسوارانی که به سرعت جت از مقابلت می گذرند و صدای ویراژ موتورسیکلت هایشان هر گوشی را می خراشد، لایی کشیدن هم که بخش جدایی ناپذیر رانندگی برخی از این موتورسواران است، کسانی که هم جان خود و هم جان دیگران را با بی احتیاطی به خطر می اندازند.
وسیله ای که با توجه به شلوغی خیابان های پرترافیک امروزی مورد اقبال بسیاری از مردم به خصوص جوانان قرار گرفته و سطح شهر را پرکرده از این وسیله نقلیه که امنیت حلقه گمشده آن است.
دكتر علی عباسی با بیان اینکه بيشترين مرگ موتور سوارها در گروه سنی 11 تا 30 اتفاق افتاده است افزود : 78 درصد از این فوت شدگان در محور برون شهریی و راه روستایی و مابقی در محور درون شهری جان خود را از دست دادند.
وی گفت: شايعترين علت مرگ موتورسوران در تصادفات، ضربه مغزی و عوارض ناشی از آن و سپس خونريزی وسيع، صدمات و شكستگی های متعدد از عوامل ديگر منجر به مرگ در موتورسواران است.
وی می گوید: در فصل سرما خطر تصادف موتورسوار ها را بیشتر تهدید می کند برای کاهش حادثه از کلاه ایمنی استفاده می کند.
حرکت برخی از راکبان موتورسیکلت به طور نمایشی در خیابان ها، ضمن اینکه ترس و وحشت عابران بویژه کودکان را در پی دارد، می تواند به اتفاقات جبران ناپذیری برای آنها منجر شود.
یکی از راکبان موتورسیکلت که جوان 25 ساله است گفت: سابقه تصادف و چند بار بستری شدن در بیمارستان را داشته است .
وی با بیان اینکه علیرغم داشتن ماشین مناسب وخوبی ترجیح می دهد از موتورسیکلت استفاده کند گفت:حرکت های نمایشی با موتورسیکلت پر از هیجان است و همین مسئله باعث شده دوبار به کما برود.
ستواندوم ابراهیمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: استفاده از موتورسیکلت در شلوغی و ترافیک کلان شهرها می تواند منافع زیادی در بر داشته باشد اما به همان میزان وقتی به درستی بکار گرفته نشود، خطرات زیادی را متوجه راکبان و عابران پیاده خواهد کرد.
وی افزود : یکی از مسائلی که اکنون در جوامع شهری و حتی روستایی جان شهروندان و عابران پیاده را تهدید می کند تردد موتورسیکلت ها در معابر عمومی است که معمولا برخی از آنان چندان به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام نمی گذارند.
یکی از عابران پیاده که خانمی میانسال است گفت: بسیار از موتورسواران در خیابان جمهوری و نادر ساری موتور سواران بدون توجه به حقوق شهروندیدر از عابر پیاده عبور می کند و برای در امان ماندن از برخورد با موتور و موتورسوار به گوشه خیابان پناه ببریم.
تردد موتورسیکلت ها از میان خودروهای درحال توقف نیز از جمله خطراتی است که عابران پیاده را تهدید می کند و گازدادن ممتد از جمله مسائلی است که به کرات در شبانه روز در سطح شهر دیده می شود و به عاملی برای سلب آسایش مردم بدل شده است.
تخلفات موتورسیکلت سواران از جمله عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف جهت، تردد در پیاده روها، تغییر ناگهانی مسیر، انحراف به چپ، استفاده نکردن ازکلاه ایمنی بوده که در بسیاری از موارد به عامل سلب آسایش و ترافیک شهری منجر شده است.
وی افزود : اين طرح به منظور کاهش کشته شدگان حوادث رانندگی ، تامين سلامت موتورسوران و امنيت و آسايش عمومی شهروندان اجرايی می شود.
ساماندهی وضعیت موتورسیکلت ها هر چند سال ها از اجرای طرح آن می گذرد اما هنوز نتوانسته به طور کامل به رفع این معضل کمک کند.
1- داشتن کلاه ایمنی که براساس آمار ضربه به سر علت مرگ بیش از 60 درصد کشته های تصادفات موتورسیکلت را تشکیل می دهد.
2- موتورسیکلت یک وسیله نقلیه برای استفاده در داخل شهرها است نباید در جاده ها و خارج از شهرها تردد کنند.
3- موتورسیکلت وسیله ای برای حمل بار نیست و همچنین باید از سوار کردن ترک نشین بدون لوازم ایمنی لازم خودداری کرد.
4- موتورسواران باید لباس های ضخیم بپوشند تا هنگام تصادف کمتر آسیب ببینند.
5- رعایت قوانین و مقررات رانندگی و خودداری از ارتکاب به تخلفات حادثه ساز از جمله مواردی است که باید موتورسواران به آن توجه کنند.
6- مصرف نکردن هرگونه خوراکی روی موتور به هنگام حرکت، داشتن تجهیزات سالم ازجمله چراغ ها، ترمز ها و همچنین استفاده نکردن از موتورسیکلت در روزهای بارانی و برفی در خیابان های لغزنده از جمله موضوعاتی است که موتورسواران باید آن را رعایت کنند.
تولید محتوا در قالب برنامه های تلویزیونی و فعال شدن سایر دستگاه های ذیربط برای فرهنگسازی در این زمینه می تواند بخشی از معضلات مرتبط با این موضوع را رفع کند و آموزش کافی به این افراد در هنگام دریافت گواهینامه از ضرورت های دستیابی به محیط امن برای همه است.
انتهای پیام/