امروز می توان در مورد شعر جوان دیروز حرف زد و در آینده بهتر می توان آنچه در میدان شعر امروز اتفاق افتاده را قضاوت کرد.

علیرضا لبش نویسنده و شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص آثار شاعران جوان امروز گفت: در این زمینه نمی توان حکم کلی صادر کرد. عده ای از شاعران در فضای مجازی فعال هستند و آثارشان بیشتر دیده می شود و عده ای هم فعالیت مجازی نداشته و آثارشان کمتر در دسترس عموم است اما من در کل حرکت شعر را این روزها مثبت ارزیابی می کنم و اعتقاد دارم شعر امروز حرکتی رو به جلو دارد. 

وی افزود: اگر فقط بخواهیم از روی آثار مورد اقبال عامه قضاوت کنیم، شعر در همان گیر و دار صد سال پیش باقی مانده است اما اگر دیدمان را از فضای مجازی و شاعران دارای شهرت فراتر ببریم و به صورت ژرف در مورد آثار مکتوب یعنی کتابها و مجلات ادبی صحبت کنیم، شاعران اندکی هستند که هم در حوزه زبان و اندیشه و هم در بعد خیال و حس انگیزی دست به کارهای نوآورانه و نو زده اند ولی آثارشان مورد اقبال عامه نیست. همیشه هم در طول تاریخ همین بوده است خلاق ها اقبال عامه ندارند و عامه پسندان بهره کمی از خلاقیت برده اند.

این شاعر ادامه داد: به گمان بنده در مورد شعر جوان امروز نمی توان امروز صحبت کرد. امروز می توان در مورد شعر جوان دیروز حرف زد. در آینده وقتی مه و غبارها فرو نشست، چشم ها بهتر می توانند، آنچه در میدان شعر اتفاق افتاده را دیده و عقلها بهتر می توانند قضاوت کنند. هر چه من امروز بگویم تنها چیزی را روایت می کنم که از پشت پنجره بخار گرفته می توانم ببینم و نه بیشتر..

وی در پاسخ به این سوال که جوانانی که اهل شعر و ادبیات هستند باید چه تفاوتی با سایر جوانان داشته باشند تصریح کرد: تفاوت های زیادی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به تفاوت در نوع نگاه و تفاوت های فرهنگی اشاره کرد. در حقیقت ادبیات به انسان اجازه می دهد تا از پوسته محدود خود بیرون آمده و از بالا نگاهی به پیرامونش داشته باشد. همچنین ادبیات ذهن را رشد داده، زیباتر کرده و خلاقیت را در آن بیدار می کند و در نتیجه با ادبیات و هنر، جهان به جای زیباتری تبدیل خواهد شد.


لبش در پایان پیرامون آثار نگاشته شده خود خاطرنشان کرد: آثار بسیاری از بنده توسط انتشارات مختلف به رشته تحریر درآمده است که «خنده در مراسم تدفین» و «کافه خنده» (انتشارات سوره مهر)، «اشتباه طنزآمیز» (نشر قاف) و«آخرین زلزله تهران» (نشر چشمه) از جمله آن هاست.


انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار