گیلان؛

شورای مطالعات راهبردی روابط گیلان و ارمنستان تشکیل می شود

شورای مطالعات راهبردی روابط گیلان و ارمنستان برای ایجاد روابط اقتصادی پایدار و منسجم تشکیل می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛ استاندار در نشست شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی گیلان گفت :با توجه به سابقه دیرینه استان گیلان در روند مناسبات سیاسی و اقتصادی کشورهای همسایه و همجوار دریای خزر استان گیلان همواره در این حوضه پیشتاز بوده و این پیشتازی پس از فروپاشی شوروی سابق بیشتر به چشم می خورد.

دکتر محمد علی نجفی خاطرنشان کرد: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید شاهد روند روبه رشد این مناسبات با کشورهایی نظیر آذربایجان، روسیه و گرجستان وارمنستان هستیم.

استاندار در این خصوص به عدم تشکیل کمیسیون مشترک بین ایران و آذربایجان به مدت ده سال اشاره و اذعان داشت: خوشبختانه در دولت یازدهم مجددا کمیسیون مذکور فعال شده است و از خروجی های آن هم می توان به احداث خط آهن مشترک اشاره کرد.

نجفی با اشاره به جلسات متعددی که در گذشته با کشورهایی نظیر آذربایجان، روسیه، گرجستان و قزاقستان برگزار شده است خاطرنشان کرد: بر اساس اهمیت لزوم استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه، قفقاز و CISجهت شکوفایی اقتصاد استان گیلان که یقینا مواهب آن به کشور بر میگردد می بایست بیش از پیش از این موقعیت بهره ببریم.

وی ادامه داد : از حدود یکسال و نیم پیش، جلسات و مذاکراتی با حضور سفرای دو کشور با هم و در زمان و مکان مختلف صورت گرفت و متعاقب این مذاکرات دوطرفه و به دعوت استاندار آرارات و یکی دیگر از استان های آن کشور در سال گذشته هیات هایی برای مذاکره با ارامنه ارمنستان و سرمایه گذاران ایرانی مقیم ارمنستان به آنجا اعزام شد و در راستای اقدامات صورت گرفته وبا هدف ایجاد توسعه پایدار در استان، دیدار و مذاکراتی با چندین وزیر ارمنستان هم شکل گرفت.

نجفی اظهار کرد: گسترش این روابط در قالب چند محور اساسی از جمله حوزه گردشگری و صنایع دستی ادامه پیدا می کند و با توجه به اینکه خوشبختانه در این خصوص پتانسیل خوبی داریم، امید داریم اتفاقات خوبی در آینده رخ دهد.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش با اذعان به اینکه در حوزه گردشگری ،ایجاد زیرساخت هایی جهت توسعه روابط نیاز است اظهار داشت : متاسفانه بیشتر سفرهای گردشگری ایران و ارمنستان یکطرفه است و بنا داریم با استفاده از ظرفیت امکانات گردشگری، مناطق گردشگر پذیر، سواحل و دریای خزر، وجود کلیساهای ارامنه در رشت و انزلی این ارتباط دوطرفه شود.

محمدعلی نجفی به برخی از امکانات و تسهیلات مربوط به سفرهموطنان مان به ارمنستان نظیر استفاده مستقیم از خدمات بانک ملت اشاره و گفت: در رابطه با ایجاد امکانات و تسهیلات مختلف اقدامات جدیدی جهت سهولت سفر هم وطنان مان باید صورت گیرد.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.