مراسم بزرگداشت نود و پنجمین سالروز شهادت روحانی مبارز میرزا کوچک جنگلی و شهدای روحانی گیلان امروز در رشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛ این مراسم با حضور آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان و محمدعلی نجفی استاندار، خانواده های معظم شهدا و ایثارگران ، جمعی از مسئولان محلی و قشرهای مختلف مردم در مسجد سلیمانداراب رشت در کنار آرامگاه میرزا کوچک جنگلی برگزار شد.

همچنین امروز مزار میرزا کوچک جنگلی عطر افشانی و گلباران شد.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم گرامیداشت میرزا کوچک جنگلی و شهدای روحانی گیلان گفت: این روحانی که پرورش یافته مکتب اسلام بود با هدف حفظ اسلام و مبارزه با استعمار و استبداد قیام کرد و در این راه هم به شهادت رسید.

حجت السلام و المسلمین جمال یاری با اشاره به نقش روحانیان در شکل گیری نهضت های آزادی خواهانه در تاریخ ایران افزود : ظلم ستیزی از اصول اسلام است و روحانیان مبارز با تمسک به این اصل مهم دین در طول تاریخ در مقابل ستم حاکمان مستکبر ایستادند و در این راه رشادت های زیادی از خود به یادگار گذاشته اند.

وی با تاکید بر شناساندن بیشتر شخصیت میرزا کوچک جنگلی با برگزاری نشست های تخصصی و کنگره ها خاطر نشان کرد: دشمنان به دنبال مخدوش کردن شخصیت این روحانی مبارز و تحریف نهضت جنگل هستند که مسئولان فرهنگی باید هوشیار باشند تا این نیت شوم بدخواهان اسلام محقق نشود.

یونس میرزا ملقب به میرزا کوچک جنگلی فرزند میرزا بزرگ درسال 1257 در محله استاد سرای رشت متولد شد.

بعد از انقلاب مشروطه وی در سال 1294 پایه گذار نهضت جنگل در گیلان علیه استبداد و استعمار روس و انگلیس شد.

میرزا کوچک بعد از 6 سال مبارزه در سال 1300 در منطقه جنگلی بین ماسال و خلخال به شهادت رسید.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.