در حقیقت داعش که یک همپیمانی با دولت ترکیه دارد، با عقب نشینی نمایشی بخش هایی از خاک شمال سوریه را به ارتش ترکیه تحویل داد.

موشک‌های به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موفقیت این روزهای ارتش سوریه و محور مقاومت در "حلب" نگرانی عمیق تروریست های تکفیری و همپیمانانشان را برانگیخته است.

پیروزی های میدانی نیروهای سوری با تلاش های ارتش ترکیه برای اشغال بخش هایی از خاک سوریه همزمان شده است و این همزمانی "آنکارا" را برآن داشته تا با انجام عملیات نظامی به محور مقاومت ضربه بزند.

از اواخر تابستان امسال که عملیات سپر فرات (Euphorates Shield Operation) آغاز شد، "آنکارا" هدف خود را عقب راندن نیروهای دموکراتیک به سمت شرق رود فرات اعلام کرد.

**اظهارات متناقض مقامات دولت ترکیه

"بینالی ییلدریم" نخست وزیر ترکیه در این زمینه می گوید: هدف ما از عملیات سپر فرات نابود کردن داعش و حزب اتحادیه دموکراتیک است.

اما رفته رفته که این عملیات یک مرز مشترک را با نیروهای دموکراتیک رقم زد، ترکیه اهداف دیگری را تعریف نمود. در حقیقت داعش که یک همپیمانی با دولت ترکیه دارد، با عقب نشینی نمایشی بخش هایی از خاک شمال سوریه را به ارتش ترکیه تحویل داد و آنها نیز این قسمت ها را به تروریست های ارتش آزاد واگذار کردند. البته ترکیه همواره مدعی بوده که به خاک سوریه چشمداشتی ندارد.

اما سوال اینجاست که چرا پس از عقب راندن نیروهای دموکراتیک به آن سوی رود فرات، باز هم عملیات نظامی ارتش ترکیه برای اشغال بخش های وسیع تری از حلب ادامه پیدا کرده است. پاسخ این سوال را می توان در سخنان "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه یافت.

"رجب طیب اردوغان"رئیس جمهور ترکیه  در همایشی در استانبول مدعی شد: هدف از حضور نیروهای نظامی این کشور در خاک سوریه براندازی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور عربی جنگ‌زده، است.

رجب طیب اردوغان گفت: بر اساس برآورد من نزدیک به یک میلیون نفر در سوریه جان باخته‌اند و زنان، کودکان و مردان همچنان کشته می‌شوند. سازمان ملل کجاست؟ چه کار می‌کند؟ آیا در عراق است؟ نه! ما صبر پیشه کردیم اما در نهایت نتوانستیم این وضع را تحمل کنیم و با ارتش آزاد سوریه وارد این کشور شدیم.

اردوغان در ادامه ادعاهای خود گفت: چرا وارد (سوریه) شدیم؟ ما چشم‌داشتی به خاک سوریه نداریم. هدف بازگرداندن خاک سوریه به صاحبان اصلی آن است. به عبارت دیگر ما برای برقراری عدالت در آنجا حضور داریم. ما برای پایان دادن به حکومت بشار اسد وارد سوریه شدیم.

سوال اینجاست که چگونه دولت ترکیه می تواند دولت قانونی "بشار اسد" را با عملیات نظامی سرنگون کند؟ اگر این توانایی در دولت ترکیه و همپیمانانش بود چرا در سال های گذشته این اتفاق رخ نداد؟ چرا حمایت از جبهه النصره و جیش الفتح و ارتش آزاد نتیجه نداد و چرا اکنون ارتش سوریه تروریست ها را در حلب به محاصره خود در آورده است؟

**همکاری مستمر محور مقاومت و ارتش سوریه

یک نکته مهم در این زمینه وجود دارد و حضور و همکاری مستمر محور مقاومت و ارتش سوریه است. محور مقاومت و به خصوص حزب الله در سال 2006 جنگ 33 روزه را با یک ارتش کلاسیک که به مراتب بسیار قویتر از ارتش ترکیه است، تجربه کرده است. در آن جنگ ارتش رژیم صهیونیستی و سربازانش درون تانک های مرکاوا زنده زنده سوختند.

"الیسلر کوروک" کارشناس بریتانیایی و رئیس انجمن تعارض در مصاحبه با المنار گفت: من فکر می‌کنم علت انهدام تانک‌های مرکاوا در قدرت حزب‌الله و توسعه تکنولوژی سلاح‌های ضد زره و انهدام سپر تانک‌ها است. رزمندگان حزب‌الله از سلاح‌هایی استفاده کردند که قادر بودند صدمات را جذب کرده و به بدنه اصلی تانک وارد کنند و باعث انهدام آن شوند.

رزمندگان مقاومت لبنان در منطقه "دره الحجیره" و "القنطره" در آنچه صهیونیست‌ها آن را کشتار تانک‌ها معرفی کردند، موفقیت‌های بسیاری بدست آوردند و در این اتفاق که در دو روز آخر جنگ رخ داد و با هدف توسعه درگیری انجام شده بود 12 کشته روی دست صهیونیست‌ها گذاشت و همچنین 16 تانک هم منهدم شد که در بین آنها تانک "مرکاوای بسیاری هم دیده می‌شد.
 
احتمالا چنین سرنوشتی در صورت دست اندازی ارتش ترکیه به سرزمین های تحت مدیریت سوریه در انتظار نظامیان ارتش این کشور است. موشک های "کورنت" یکی از امتیازات حزب الله لبنان در نبرد سال 2006 بود که این موشک اکنون در خدمت قابلیت تدافعی و تهاجمی مقاومت اسلامی لبنان است. اگر پیشروها به سمت قلمرو مقاومت صورت بگیرد موشک های کورنتی که روزی تانک های ارتش اسرائیل را از بین برد، می تواند نابودی تانک های ارتش ترکیه را نیز رقم بزند.

البته در سال های اخیر مزدوران "آنکارا" در جنگ سوریه حضور مستمری داشتند و نتوانستند اهداف ترکیه را در سوریه برآورده کنند در نتیجه حضور "آنکارا" در سوریه نیز به نظر می رسد دستاورد بلند مدت نخواهد داشت.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
خدا لعنت کند استکبار را که کشور ها را می بلعد
Afghanistan
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
خدا لعنت کند استکبار را که کشور ها را می بلعد
آخرین اخبار