سکوت و سازش امامان معصوم، همه محصول جریانی محافظه کارانه برای تبلیغ مذهب شیعه و دین اسلام در حکومت های پیشین بود.

همزمان با شهادت امام رضا(ع)، آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی کارشناس مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آماده سازی حکومت مأمون برای براندازی امامت شیعیان گفت: تحول و سیاست های هر برهه ی تاریخی برگرفته از زمانه ی پیشین خود است و حکومت هر زمانه با برنامه ريزي های مشخص شده و دولت جور قبل از خود مقایسه و بررسی می شود.

وی در ادامه در خصوص ادامه حکومت امام موسی الکاظم(ع) در دوره امامت حضرت علی‌بن‌موسی الرضا (ع)، بیان کرد: سکوت و سازش امامان همه محصول احتیاط بر سرجریان سازی اسلامی در حکومت های پیشین بود. بعد از رحلت حضرت رسول (ص)، جامعه از امامت حضرت امیر(ع) تا دوره امامت امام حسن مجتبی (ع) در سکوت پیش رفت، تا در امامت سالار شهيدان (ع) با انفجار و حادثه ای بزرگ ظلم و ستمگری حکومت اموی را برملا شد.

احمدی فقیه یزدی افزود: دوران خفقان و سکوت ائمه(ع) پس از واقعه عاشورا آغاز شد و هر کدام از معصومین(ع) شرایط را برای تبلیغ اسلام و مذهب شیعه در دوره امامت امام جعفر صادق(ع) رئیس مکتب شیعه آماده می کردند. اما پس از جاری ساختن سیره اهل بیت(ع) و محقق شدن تحولات فرهنگی، علمی و دینی در دوره امامت امام جعفر الصادق (ع)، حاکمان زمان تحمل رشد مذهب شیعه، ترویج دین اسلام را نداشتند و برای متوقف کردن این جریان عظیم شیعی، دست به آزار و اذیت امامان(ع) بعدی زدند.

وی در خصوص هجرت و مدیریت امام رضا(ع) مقابل دسیسه های مأمون اظهار داشت: ایشان با هجرت از مدینه تا به خراسان، بسیاری از مصائب دوری و تزویر ها را در مقابل موضع ظاهری و شرایط نامساعد مردم درخصوص پذیرش تحمل کردند. شرایطی که به ظاهر با موضع احترام به حضرت(ع) درصدد وارد کردن آخرین ضربه و شکل گیری زمینه برای از میان بردن نام امامت علی ابن موسی الرضا(ع) بود.

 احمدی فقیه یزدی ادامه داد: امام رضا(ع) زمانی که به ایران آمدند، از سوی حکومت مأمون، مخفی می شدند. مردم هم که به سبب نابسامانی ها دل خوشی از بنی عباس نداشتند، می خواستند که به امام رضا(ع) نزدیک شوند. وجود خفقان به نوعی توجه مردم را به ائمه(ع) بیشتر کرد. به گونه ای که بسیاری معتقدند امام رضا(ع) در دوران ولیعهدی تأثیر فراوانی در حفظ شیعه داشتند. بهترین تفاسیر قرآن کریم و جامع ترین آن ها و بسیاری از فعالیت های علمی پس از امام صادق(ع) به زمان امام رضا(ع) باز می گردد. 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: سیره عملی امام رضا(ع) از این نظر اهمیت دارد که ایشان ادامه دهنده راه اسلام ناب محمدی در یکی از خطرناک ترین برهه تاریخی هستند. می دانیم که پس از شهادت امام موسی بن جعفر(ع) عده ای امامت امام رضا(ع) را نپذیرفتند. از این رو مسیر اسلام داشت به انحراف کشیده می شد.

وی افزود: پس از چالشی که برای ایشان در زمان شهادت پدرشان به وجود آمد، موضوع مهم توجه تمامی مردم مسلمان به امام رضا(ع) بود. خفقانی که حکومت بنی امیه و بنی عباس پس از شهادت پیامبر(ص) برای اهل بیت(ع) به وجود آوردند، در زمان امام رضا(ع) مردم را بر آن داشت که برای پی بردن به علت این خفقان،  مجدد به خاندان اهل بیت(ع) توجه کنند.
 
وی اضافه کرد: همه فهمیده بودند، حکومت های ظالم، ائمه(ع) را مانعی بر فعالیت های شوم آن ها می دیدند که اینگونه آنان را از مردم مخفی می کنند. از جهتی ائمه اطهار(ع) معترضان صرف نبودند، بلکه برای مردم حقایق را روشن می کردند. حقایقی که شورش مردم و نابودی حکومت ها را در پی داشت.

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: خفقان زمان امام رضا(ع) به سبب اعتراض مردم نسبت به حکومت ها کاهش یافت و در نتیجه امام هشتم(ع) از این فرصت برای آگاهی مردم و حفظ اسلام حقیقی استفاده کردند.

احمدی فقیه یزدی با اشاره به نحوه شهادت امام رضا (ع) خاطر نشان کرد: واضح است که شهادت تنها راه برای متوقف کردند امام رضا (ع) بود. بر همین اساس در روایات مختلف شهادت حضرت(ع) در دو نوبت و با میوه های زهر آلود نقل شده است که ابتدا حضرت را با انگوری مسموم از پای درآوردند و سپس برای اطمینان از شهادت هشتمین معصوم شیعیان به واسطه یکی از غلامان با زهرآگین کردن آب انار ایشان را به شهادت رساندند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.