حجت الاسلام و المسلمین تبریزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

سختی های زندگی امام حسن(ع) پس از صلح آغاز شد

پس از آنکه امام حسن (ع) با معاویه معاهده‌ای را امضا کردند، سخت‌ترین دوره‌ زندگی کریم اهل بیت(ع) آغاز شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی تبریزی کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به فعالیت های امام حسن(ع) پس از شهادت امام علی(ع) گفت: امام حسن مجتبی (ع) بعد از مراسم تشییع شهادت پدر، در مسجد کوفه براى اهل کوفه خطبه‏ خواندند و مردم را به بیعت با خود فراخواندند. با رسیدن خبر بیعت امام(ع) به معاویه، او گماشته هایی را برای خبرچینی و تفرقه مردم به عراق فرستاد. امام مجتبی(ع) نیز در نامه‌هایی معاویه را به اطاعت دعوت و در غیر این صورت او را تهدید به جنگ کرد. 

این کارشناس مذهبی در خصوص علت صلح کردن امام حسن(ع) اظهار کرد: امام حسن(ع) لشکری 16000 نفری ترتیب می دهند و به جنگ با معاویه می فرستند. از این نیروها، 12000 نفر در شب حمله یا پیش از آن به نیروهای دشمن می پیوندند(!) به همین دلیل امام(ع) فرمودند «من به احدی از مردم عراق دیگر نمی توانم، اطمینان داشته باشم. این مردم به گونه ای هستند که اگر وارد جنگ بشویم، مرا دستگیر خواهند کرد و تحویل معاویه خواهند داد.»

 تبریزی با اشاره به مشکلات فراوان امام حسن مجتبی(ع) در زمان امامتشان بیان کرد: از مهم ترین مشکلات عصر امام مجتبی(ع) در مسیر دستیابی به هدف امامت، نبود جبهه نیرومند بود. امام حسن(ع) مى‌دانستند كه اگر با همان جمع خود با معاويه بجنگند و شهید بشوند، انحراف های اخلاقى زيادى كه بر بزرگان جامعه اسلامى حاكم بود، نمی گذارد كه آنان دنبال خون او را بگيرند و خونشان به هدر می رود.

وی ادامه داد: امام حسن(ع)، در تمام 10 سال امامتشان قيامى نكردند. چرا که موقعيتشان مناسب نبود. گاهى حتی شهيد شدن آسان‌تر از زنده ماندن است. مهم شناخت تکلیف و وظیفه در هر لحظه است که خدای ناکرده از آن غافل نشویم. با مشاهده اوضاع خیانت یاران و فراهم نبودن زمینه جنگ با معاویه، خیر و صلاح امت را امام(ع) در این دیدند که از درگیر شدن با معاویه خودداری کرده و با صلح، موافقت کنند. امام حسن(ع) با این صلح، هم مسلمانان را از شر هجوم خارجیان نجات دادند و هم از جنگ و خونریزی جلوگیری کردند.

این پژوهشگر دینی در خصوص سختی های امام حسن(ع) پس از صلح با معاویه گفت: پس از آنکه امام حسن (ع) با معاویه معاهده‌ای را امضا کردند، سخت‌ترین دوره‌ زندگی کریم اهل بیت(ع) آغاز شد. سرزنش های اطرافیان، رعایت کردن معارفات سیاسی، رهبری شیعیان و شهادت یاران، از جمله این دشواری ها بود. آنچه امام را آزار داد، نبود درک و فهم سياسى در میان مردم بود.

وی افزود: امام پس از صلح میان مردم آمدند و درخطبه ای ضمن اشاره به این واقعیت که معاویه با او به ظلم برخورد کرده به بیان علت‌‌های صلح خود پرداختند. معاویه نیز پس از صلح و در نخستین حضورش در کوفه، سخنرانی کرد و عهد‌ها را زیر پا گذاشت و ضمن آنکه امام حسن (ع) را خواستار صلح معرفی کرد، به امام على (ع) نیز ناسزا گفت.

تبریزی در پایان اضافه کرد: دوران امام مجتبی (ع) درس های بسیار بزرگی برای جوامع مسلمان و برای امروز ما به همراه دارد. درس وقت شناسی و پیروی از امام. درس نابخردی خواص و آثار منفی انحراف اغلب امت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار