با استفاده از فناوری پمپ الکتریکی شناور (ESP) در یکی از چاه های میدان نوروز، برداشت نفت از این میدان افزایش یافت.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر؛ رئیس منطقه عملیاتی بهرگان در شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: با پمپی کردن چاه شماره 31 میدان نوروز، برداشت نفت از این چاه افزایش یافته است.

مسعود بیرانوند افزود: عملیات پمپی کردن این چاه از دهم شهریور آغاز شد و پنجم آبان میزان تولید اولیه آن به هزار و 800 بشکه در روز رسید.

وی ادامه داد: اکنون پس از گذشت یک ماه از آن تاریخ و با پایش مستمر شاخص‌ها، این چاه با تولید حدود دو هزار بشکه در روز به‎طور پیوسته و بدون مشکل در مدار قرار دارد.

بر اساس اعلام شرکت نفت فلات قاره ایران، در سال‌های گذشته کاهش فشار سرچاهی در اثر افزایش میزان آب‌دهی موجب تناوبی شدن تولید چاه و کاهش قابل ملاحظه نفت تولیدی آن شده بود.

 به منظور استمرار تولید و افزایش بهره‎دهی، پمپی کردن چاه در دستور کار قرار گرفت.

استفاده از پمپ الکتریکی شناور (ESP) یکی از روش های فرازآوری مصنوعی است که باعث افزایش فشار نفت به میزان لازم برای رسیدن به سطح می شود.

 با افزایش تعداد مراحل پمپ، میزان فشارافزایی، و با افزایش قطر و سرعت دَوَران پمپ، دِبی تولیدی افزایش می‌یابد.

 موفقیت آمیز بودن طرح استفاده از پمپ ESP در چاه 31 نوروز که به عنوان نمونه در این میدان اجرا شده است، می‌تواند راهگشای استفاده از این روش در دیگر چاه های میدان نفتی نوروز باشد.

چاه شماره 31 نوروز، سال 1382 به بهره برداری رسید.

 میدان نفتی نوروز در شمال غرب خلیج فارس قرار دارد که تولید از آن از سال 1350 شمسی آغاز شده است.

میدان نفتی نوروز به به همراه سه میدان سروش، بهرگانسر و هندیجان در منطقه نفتی بهرگان، در بندر امام حسن از توابع شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر قرار دارد.

 منطقه نفتی بهرگان یکی از شش منطقه فلات قاره کشور محسوب می‌شود که از سال 1330 در ردیف مناطق نفتی کشور قرار گرفته و پیشتاز صنعت نفت دریایی کشور به شمار می‌آید.

انتهای پیام/ ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.