ایران تا پایان سال در برداشت از میدان گازی پارس جنوبی با قطر یکسان خواهد شد.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، برداشت نابرابر از میدان مشترک گازی پارس جنوبی دغدغه همیشگی مسوولان وزارت نفت بوده و نفتی‌ها مدت‌هاست تلاش برای کاهش فاصله کشورمان و همسایه جنوبی در برداشت از بزرگ‌ترین میدان گازی مستقل جهان را در اولویت برنامه‌هایشان قرار داده‌اند.

برهمین اساس این وزارتخانه توسعه فازهای با پیشرفت‌ بالا را در اولویت توسعه و تامین منابع مالی قرار داد و در اولویت نخست در سال‌های 93 و 94، فازهای 12، 15-16 و بخشی از فازهای 17-18 پارس جنوبی به بهره برداری رسید.

از ابتدای سال 93 تاکنون حدود 150 میلیون متر مکعب به میزان برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی افزوده شد و ظرفیت برداشت از این میدان مشترک هم به 430میلیون مترمکعب در روز رسید.

 حالا محمد مشکین فام که به تازگی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس شده گفته است: تا پایان پاییز امسال، ظرفیت برداشت کشورمان از پارس جنوبی به 500 میلیون مترمکعب گاز و تا پایان امسال به 540 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید و به این ترتیب در برداشت گاز از این میدان با قطر برابر خواهیم شد.

طرح توسعه میدان پارس جنوبی در 24 فاز در شهرستان های عسلویه و کنگان استان بوشهر درحال اجراست که تا کنون 13 فاز آن به بهره برداری رسیده است.

 قرار است طرح توسعه فازهای باقی مانده پارس جنوبی سال 96به پایان ‌رسد. هم‌اکنون بیش از نیمی از گاز مصرفی کشور از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌شود.

 تخمین زده می شود با توسعه کامل فازهای پارس جنوبی ضمن تامین نیاز کشور به انرژی، سالانه 112 میلیارد دلار درآمد عاید کشور شود.

انتهای پیام/ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.