دو سالانه شعر آیینی واعظ قزوینی با پیام حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب فارسی در قزوین برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ این دوسالانه در دو بخش معرفی شخصیت و شعر واعظ قزوین و همچنین شعر آئینی برگزارشد.

برگزاری دو سالانه شعر واعظ

محمد ملقب به رفیع الدین معروف به واعظ قزوینی فرزند ملا فتح الله از شعرا و علمای بزرگ دوره صفویه است که در فنون شعر و ادب از کم نظیران روزگار خود به شمار می رفت.

واعظ قزوینی در علوم معقول و منقول، فقه وتفسیر، وعظ و خطابه توانایی کامل داشت.
کتاب معروف ابواب الجنان که در مراتب پند و نصیحت تالیف شده اثر این شاعر دانشمند است.

واعظ با کلیم کاشانی و صائب تبریزی معاصر بوده و شیوه او در شعر به سبک هندی است.

وفات واعظ در سال ۱۰۷۲ - ۱۱۰۵ هجری - اتفاق افتاده است.

دبیر دوسالانه شعر ائینی واعظ قزوینی ، هدف از برگزاری این دو سالانه را  احیا شعر ائینیو  تقویت شبکه شعر آئینی بیان کرد.

در ادامه مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت : قزوین دارای پیشینه تاریخی و تمدن درخشان است، قزوین متعلق به همه سرزمین کهن است و روزگاری محل مراوده عالمان و اندیشمندان بوده است و در مقطعی که قزوین پایتخت ایران اسلامي بوده است تردد اندیشمندان و دانشمندان را داشتیم که به فرموده رهبری اگر قرار باشد اسامی اینها را فقط نام ببریم ساعت ها طول می کشد.

 حجت الاسلام علی نعمت اللهی در این مراسم گفت : شخصیت واعظ قزوینی همچنان غبارگرفته و غریب و مظلوم است و برگزاری این جشنواره و دوسالانه ها می تواند بخشی از این غبار را پاک کند.



وی افزود: واعظ قزوینی  گنجینه گرانبهایی است که در آئین دینی اشعار گیرایی دارد و شعرش مملو از نکات اخلاقی و پند و اندرز، استعاره، کنایه و تشبیه است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گفت: شبکه مداحی در کشور تاثیرگذار و تولید آثار فاخر در ادبیات آئینی بسیار مهم است و اشعار واعظ در این عرصه میتواند بسیار مورد استفاده قرار گیرد .
حجت الاسلام نعمت اللهی افزود:  با استقرار دائمی دبیرخانه شعر آئینی واعظ در قزوین تلاش می کنیم در برنامه های بعدی به سایر شعرای آئینی هم توجه کنیم .

حجت الاسلام زکریا اخلاقی از شعرای آیینی و حوزوی  و مدرس فلسفه  هم در این دو سالانه  گفت: معرفی شعر واعظ ، بعنوان شعر اخلاقی و توام با پند و اندرز از نیازهای جامعه کنونی است.

وی افزود: واعظ قزوینی در کنار کارهای متداول حوزوی  به فقه، اصول، تفسیر، و فقه و شعر آئینی تسط کامل داشت.
این مدرس حوزه گفت: واعظ قزوینی در زمینه محتوی، مضمون، فرم، شکل از شعرای مطرح است و با سبک هندی توانسته اشعاری مردم پسند بسراید.

حجت الاسلام اخلاقی افزود: دوری از دلبستگی در اشعار واعظ قزوینی کاملا مشهود و حکمت اشعارش برگرفته از معارف دینی است

وی  ، نو بودن و تازگی اشعار را از دیگر شخصه های این شاعر آئینی دانست وگفت: امروز با گذشت بیش از ۳۵۰ سال هیچ غبار کهنگی ندارد و در میان معاصران هم این اشعار دیده می شود.

استاندار قزوین دیگر سخنران این دو سالانه هم گفت: در جریان تندبادهای جهانی سازی و ترویج فرهنگ غربی ، معرفی شخصیت های برجسته دینی و علمی و ادبی در کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است


فریدون همتی افزود: فرهنگ زیرساخت هر تحول و پیشرفت در جامعه است و توجه به ادبا و علما به عنوان فرهنگ سازی بسیار مهم و قابل توجه است.

برگزاری دو سالانه شعر واعظ

فریدون همتی  در کنگره دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، گفت : در هفته بسیج قرار داریم و این هفته را به همه بسیجیان تبریک می گوییم.

وی گفت : بسیج در زمان دفاع مقدس متولد و بارور شد و به فرموده امام بسیج شجره طیبه است که به مناسبت این ایام توسط مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به خوبی به ابعاد آن پرداخته شد.


استاندار قزوین اضافه کرد: ما در همه حوزه ها نیاز به بسیجیان داریم؛ همه کسانی که در حوزه فرهنگ هستند باید در خدمت هنر و فرهنگ انقلاب باشند و در حوزه اقتصاد و اقتصاد مقاومتی دولت با تمام توان و امکانات بسیج شده تا منویات رهبری را در این حوزه به سرانجام رساند و این نیاز به حضور بسیج و اقدامات بسیج  وار دارد.


وی با اشاره به لزوم تجلیل از مشاهیر و فرهیختگان فرهنگی افزود: تکیه به داشته هایمان یکی از وظایف ما در حوزه فرهنگی است؛ قزوین را به عنوان ديار هنرهای هفتگانه می شناسند و بلندی و دقت نظر عالمانش دوستداران علم و ادب را به سوی خود می کشاند، قزوین خواستگاه هزاران عالم، هنرمند و اندیشمند بوده است و یکی از این عالمان واعظ قزوینی است که در نهایت زهد زندگی کرد.


همتی تصریح کرد: فرهنگ زیرساخت هر تحول و پیشرفتی است و توجه به مشاهیر به عنوان فرهنگ سازان توجه به زیربنای تغییرات و تحولات در هر جامعه ای است.


وی توضیح داد: برگزاری اینگونه همایش ها فرصتی مبارک برای آشنایی نسل جوان با این مخزن معرفتی، مذهبی و اخلاقی است، باید در حوزه شناخت، تجلیل از این مفاخر، نام آوران و مشاهیر از حالت سمبليک، نمادین و رفع تکلیف خارج شود و نیازمند برنامه جدید با هدف تبیین مضامین فرهنگی، اخلاقی و ارزشی هستیم و نباید برنامه های بزرگداشت حالت فرمایشی و نمایشی پیدا کند.

استاندار قزوین اعلام کرد: در جریان تندباد جهانی سازی و ترویج فرهنگ غربی و فرهنگ دیگر کشورها، ضرورت پرداختن به مفاخر و شخصیت های فرهنگی ارزش و اعتبار این کار را دو چندان می کند، آموزش و پرورش، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مراکز علمی، اصحاب فرهنگ و هنر، رسانه های جمعی و سازمان های مردم نهاد می توانند در این زمینه نقش اثرگذار داشته باشند و این مشاهیر را به مردم بشناسانند به ویژه به نسل جوان که تشنه این معارف بلند است.


وی خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه خروجی فرهنگ قابل اندازه گیری و محاسبه نیست، این درک ناقص ایجاد شده که گویی حوزه فرهنگ و هنر هزینه بر است در حالی که اشتباه است.

استاندار قزوین تأکید کرد: برای پاسداشت فرهیختگان می توان برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت داشت و لازم است اتاق فکری با حضور صاحب نظران و پژوهشگران راه اندازی شود تا هدفمند قدم برداشت و با توجه به این امر هم شورای سیاستگذاری برای برگزاری این کنگره شکل گرفت و آرزوی موفقیت برای اهداف این کنگره داریم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری باشکوه اربعین حسینی یادآور شد: این حماسه بزرگ بنا  به فرمایش رهبری از نعمت هایی است که باید به عنوان پشتوانه عظیم انقلاب و نظام بشناسیم و از آن بهره ببریم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه در دین مبین اسلام به عنوان آموزه های دینی نسل به نسل منتقل شده شعرا نقش بزرگی داشتند.
 
 داود محمدی در کنگره دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی گفت : شعر آیینی و شاعران ما در انتقال مواریث گرانقدر شیعه و تعظیم و تکریم آن نقش بسزایی داشتند و وقتی به اشعار شاعران مختلف دقت می کنیم سراسر مملو از مضامين مربوط به آیات قرآن کریم است.

 وی گفت : آنچه در دین مبین اسلام به عنوان آموزه های دینی نسل به نسل منتقل شده شعرا نقش بزرگی داشتند و وقتی اشعار شعرا را می بینیم از فردوسی تا به حال، این مضامین در اشعار آنها موج می زند و نقش خود را به خوبی ایفا کردند و نقش شان هم جاودان و ماندگار بوده است.

 نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای نمونه ترکیب بند محتشم کاشانی در تکیه ها خودنمایی می کند و این نقش و رسالت شعرای ما در انتقال مبانی دینی و بحث امامت و ولایت بوده است؛ شعرای ما نقش والایی داشتند به خصوص آنها که در باب اشعار آئینی نقش آفرینی کردند و امروز یکی از مصادیق بارز نقش آفرینی آنها را در باب انتظار می بینیم.

 وی با اشاره به شخصیت واعظ قزوینی توضیح داد: واعظ قزوینی به عنوان یکی از مردم این خطه آیینه زمان خود بودند به معنای واقعی کلمه هم با توجه به مشکلات  زمان خود و هم به زبان زمان خود شعر می گفتند و سبک هندی ایشان برای مردم عادی هم قابل فهم بود و در واقع واعظ قزوینی از مردم هم دور نشد و ویژگی شعرش این بود قابلیت فهم عمومی را داشت.

محمدی گفت : ما به اشعار ایشان افتخار کرده و جزو مفاخر ارزشمند این استان و کشور است و انشاالله انعقاد این کنگره ها به این امر منتهی شود که مفاخر خود را بشناسیم.


وی با اشاره به لزوم معرفی هرچه بیشتر آیت الله واعظ قزوینی افزود: به واعظ قزوینی جفا شده است و چهره ایشان آآنگونه که باید روشن نشده و باید با برگزاری اینگونه کنگره ها بیشتر شناسانده شود.

انتهای پیام/


 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.