گزینه‌های دونالد ترامپ برای مقامات دیپلماتیک افرادی هستند که در سیاست خارجی بی‌تجربه‌اند.

آیا تجربه در جغرافیای سیاسی برای ترامپ اهمیت دارد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی‌بی‌سی، دونالد ترامپ -- رئیس جمهور منتخب آمریکا -- که درباره دانش خود رجزخوانی می‌کند، در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا نیز تاکید کرده بود افرادی که در سیاست خارجی تجربه دارند جهان را به سوی ویرانی کشانده اند. وی همچنین گفته بود درباره تجربه اغراق شده است.

حال، پیش‌بینی درباره سیاست خارجی دولت ترامپ امر دشواری است؛ زیرا تیم انتقال قدرت وی نیز مانند ترامپ، عملکردی غیرمنتظره دارد. اما نظر وی درباره تاثیر نداشتن تجربه سیاست خارجی در اقدامات مسئولان می‌تواند در انتخاب سفیر آمریکا در سازمان ملل و وزیر خارجه آمریکا، تاثیر بسزایی داشته باشد.

ترامپ "نیک هالی" – فرماندار پیشین ایالت کارولینای جنوبی – را به عنوان فرستاده آمریکا در سازمان ملل متحد انتخاب کرده است.

به نظر می‌رسد ترامپ، قصد دارد میت رامنی – فرماندار سابق ایالت ماساچوست و کاندیدای حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های انتخاباتی سال 2012 – را به عنوان وزیر خارجه دولت آینده آمریکا معرفی کند. یکی دیگر از گزینه‌ها برای تصدی این مقام، "رودی جولیانی" – شهردار اسبق نیویورک – است. اما هیچکدام از این افراد سابقه سیاست خارجی در کارنامه خود ندارند.

اما پرسش اینجا است که آیا تجربه در جغرافیای سیاسی اهمیت دارد؟ بسیاری از دیپلمات‌های جهان، سیاست‌مدار هستند. با این‌حال، ممکن است مهارت‌های سیاسی متفاوتی – از مناسب گرفته تا نامناسب -- داشته باشند. آنچه آمریکا می‌خواهد نیز تنها با سیاست ممکن خواهد شد.

با این‌حال، بی‌تجربگی در سیاست خارجی در خارج از مرزهای آمریکا مشکلات زیادی را متوجه این کشور نخواهد کرد؛ زیرا بسیاری از متحدان آمریکا منافع مشترک زیادی با این کشور دارند.

آنچه می‌تواند برای رامنی و هالی – و نه جولیانی – مشکل‌ساز باشد این است که آن‌ها رابطه نزدیکی با دونالد ترامپ ندارند. این مسئله در حالی است که به نظر می‌رسد ترامپ وفاداری را نسبت به دیگر موارد ارجح می‌داند.

در حالی که میت رامنی و نیکی هالی برای ترامپ افراد مناسبی در سمت‌های آینده خود هستند، این افراد به سختی می‌توانند نفوذ درخور مقامشان را در کاخ سفید به دست آورند.

در رقابت‌های درون‌حزبی انتخابات آمریکا، نیکی هالی از "مارکو روبیو" حمایت کرد. رامنی نیز اعلام کرد ترامپ شایستگی رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا را ندارد.

ممکن است ترامپ این افراد را به تیمش دعوت کند. اما این‌که آیا این افراد می‌توانند در حلقه نزدیکان ترامپ نیز حضور یابند، هنوز مشخص نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار