رول کال: لغو برجام از سوی ترامپ، پیام‌های خطرناکی برای متحدان آمریکا می‌فرستد

پایگاه اینترنتی رول کال نوشت در صورتی که رئیس جمهور منتخب آمریکا توافق هسته‌ای ایران را نادیده بگیرد، عواقب آن دامن خود این کشور را می‌گیرد.

رول کال: لغو برجام از سوی ترامپ، پیام‌هایی خطرناک برای متحدان آمریکا می‌فرستدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی رول کال نوشت ترامپ با چالش هسته‌ای ایران مواجه نمی‌شود، مگر آن که خودش زمینه آن را فراهم و برجام را لغو کند.

این پایگاه اینترنتی آمریکایی در تحلیلی نوشت: دونالد ترامپ چالش های سختی را در سیاست خارجی به ارث خواهد برد. با این حال، در آینده نزدیک، این فهرست شامل چالش «از سر گیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران» نخواهد بود مگر آن که وی گام خطرناکی در نابودی توافق هسته‌ای بردارد یا با نادیده گرفتن آن، این توافق از هم بپاشد.

در این تحلیل آمده است: با توجه به محدودیت‌هایی که توافق هسته‌ای برای ایران ایجاد کرده است، زمانی که ترامپ به کاخ سفید برود، آمریکا، متحدان و شرکایش در خاورمیانه با چشم انداز بهتری نسبت به تهران مواجه هستند.

با وجود موفقیت این توافق، ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود ادعا کرده بود از توافق هسته ای عقب‌نشینی خواهد کرد و سعی می کند برای یک توافق «بهتر» مذاکره کند. 

در ادامه این تحلیل آمده است: ترامپ تاکنون توضیح نداده است که چگونه به توافق بهتری دست خواهد یافت و چرا متحدان و شرکای اروپایی آمریکا که همکاری آنها ضروری خواهد بود، با وی همراهی خواهند کرد. وی همچنین درباره پیامدهای امنیتی عقب‌نشینی از این توافق که به طور موثری برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده، هیچ حرفی نزده است.

رول کال مدعی شد: پیامدهای لغو این توافق به علت اقدامات واشینگتن بسیار زیاد خواهد بود، از جمله این که دیر یا زود راه برای یک ایران هسته ای هموار خواهد شد و احتمال یک جنگ بسیار پرهزینه دیگر در خاورمیانه افزایش خواهد یافت. همچنین، با کاهش نظارت بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران، این کشور در جهت تسریع فعالیت‌های هسته‌ای خود مانند افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم گام برخواهد داشت. 

نویسنده این مقاله در ادامه افزود: علاوه بر این، توافق هسته‌ای فقط میان آمریکا و ایران نیست. واشینگتن با روسیه، چین، فرانسه، آلمان و انگلیس برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران همکاری کرده بود تا این کشور را به پای میز مذاکره بکشانند؛ اما هیچیک از این کشورها قصد عقب‌نشینی از این توافق را ندارند. چند روز پس از پیروزی ترامپ در انتخابات، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست گروهی از کشورها را در مذاکرات با ایران بر عهده داشت گفت تضمین اجرای کامل این توافق به نفع اروپا و سازمان ملل است.

نویسنده این مطلب در ادامه نوشت: اگر دولت ترامپ از این توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کند، این اقدام پیام خطرناکی برای متحدان اروپایی آمریکا و چین خواهد داشت مبنی بر این که نمی‌توان به واشینگتن در احترام به توافقات و تعهدات بین‌المللی اعتماد کرد.

ترامپ پس از انتقال چنین پیامی، برای ایجاد یک ائتلاف بین المللی به منظور تحریم‌های سخت علیه ایران و بازگرداندن این کشور به پای میز مذاکره با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

یک راهبرد بهتر برای دولت ترامپ این خواهد بود که مطمئن شود این توافق به طور کامل اجرا می شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تحت نظر داشتن فعالیت های هسته‌ای ایران بازرسان و منابع لازم را در اختیار دارد.

در انتهای این تحلیل آمده است: ترامپ با چالش برنامه تسلیحات هسته‌ای در ایران مواجه نمی شود، مگر آن که خودش زمینه آن را فراهم کند. اگر دولت ترامپ و کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان توافق هسته‌ای ایران را لغو کنند، مسئولیت عواقب آن نیز برعهده خود آنها خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار