یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان مدعی شد رئیس جمهور این کشور تا پایان دوره ریاستش، برای محکم کردن توافق هسته‌ای ایران تلاش می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک مقام آمریکایی در گفتگو با شبکه «سی‌ان‌ان» اعلام کرد دولت اوباما برای تقویت توافق هسته ای ایران (برجام) پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، تلاش می‌کند از اعمال هرگونه تحریم های اضافی علیه ایران جلوگیری کند و شرکت های آمریکایی را ترغیب به مراودات تجاری با ایران می کند. 

این شبکه در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: این اقدامات تا همین حالا با مخالفت کنگره رو به رو شده است، به طوری که سران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان سه‌شنبه با ارسال نامه ای به اوباما، از دولت خواستند تلاش ها برای تسهیل معاملات تجاری شرکت ها را با ایران در دوره انتقال قدرت متوقف کند. 

در نامه پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، کوین مک‌کارتی، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه، و اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، خطاب به اوباما آمده است: «با احترام از دولت شما می خواهیم هیچ اقدام دیگری برای تقویت سرمایه‌گذاری در ایران انجام ندهد. شایسته است که ترامپ، رئیس جمهور منتخب، بدون اقدام دولت شما در اعمال یا اجرای تدابیر اضافی که ممکن است توانایی دولت بعدی را در پیشبرد سیاست خود دشوار سازد، این امکان را بیابد تا سیاست آمریکا در قبال ایران را ارزیابی کند.»

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان مدعی شد: «پیش از پایان دوره ریاست جمهوری (اوباما) هیچ تلاش خاصی برای تایید و تصویب اقداماتی که جبران ناپذیر باشد، صورت نمی گیرد، بلکه فقط ما به عمل به تعهدات خود برجام ادامه می‌دهیم.»

این مقام افزود: دولت به دنبال برچیدن تحریم‌ها نیست، بلکه امیدوار است از اقدام کنگره -که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است- در تمدید «قانون تحریم های ایران» فراتر از ده سال جلوگیری کنیم. اقدامات دولت نخستین بار در روزنامه وال استریت ژورنال گزارش شد. 

مجلس نمایندگان آمریکا هفته پیش با اکثریت قاطع آراء تمدید این قانون را برای ده سال دیگر تصویب کرد. 

این مقام گفت: آمریکا همچنین در راستای تلاش برای تضمین تداوم پایبندی ایران به توافق، تلاش های خود را برای ترغیب شرکت‌های آمریکایی به مراودات تجاری بیشتر با ایران افزایش داده است. 

سی ان ان نوشت: این تلاش‌های دولت در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ خود را برای تصدی سمت ریاست جمهوری در ماه ژانویه آماده می کند. ترامپ تصریح کرده است که ممکن است در روز نخست ریاست جمهوری خود توافق هسته ای را بر هم زند. تام کاتن، سناتور ایالت آرکانزاس و متحد سیاسی ترامپ نیز این اقدام را ممکن دانسته است. 

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی درباره گزارش‌ها مبنی بر از سرگیری تلاش دولت برای تقویت توافق هسته‌ای گفت هیچ تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است که بخواهد آن را اعلام کند. 

وی به خبرنگاران گفت: «به طور قطع، ما می‌خواهیم به عمل به تعهدات خود به برجام پایبند بمانیم و به طور قطع همچنان معتقدیم که توافق ایران، چیز خوب و درستی برای این کشور و منافع ماست.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار