سینمای ایران چند سالی است که از نبود پژوهش در سینما رنج می برد.

حلقه ی مفقوده ایی به نام نبود پژوهش در سینمای ایرانبه گزارش خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سالها از تشکیل سازمان سینمایی می گذرد، سازمانی که از یک معاونت ارتقا داده شد تا به سازمانی برای همه سینمای ایران در تمام وجوه تبدیل شود. سازمانی که در دولت دهم راه اندازی شد  تا بتواند زیر ساخت ها و روساخت های سینمای ایران را در حرکتی موازی جلو ببرد و بتواند هم حواشی پایان ناپذیر در حوزه سینما را مدیریت کند و هم بتواند به مفاهیم زیر ساختی سینما هم برسد.

اما یکی از وجوهی که در روند کاری و سیاست گذاری این سالها در سازمان سینمایی کمرنگ بوده مفهمومی است به نام پژوهش در سینما.

پژوهش هایی که بتواند به شکل کاربردی هدف گذاری هنر سینما را به عنوان یک هنر  مشخص کند و چشم انداز سینمای ایران را پیش بینی کرده و با مدیریت و برنامه ریزی جلو ببرد،  پژوهش هایی که با اتکا بر آمار و اطلاعات بتواند در مواقعی  گره از بی برنامگی خود اهالی سینما باز کند.

در طول این سالها همواره سینمای ایران از نبود یک منبع موثق و آگاه، اطلاعات طبقه بندی شده در مورد همه اتفاقات در سینمای ایران به شکل آماری رنج برده اطلاعاتی که به راحتی در دسترس باشد و سینما گران بتوانند به راحتی حرکت های کارنامه کاری شان را برمبنای آن برنامه ریزی کنند.

کمبود این اتفاق در ساختار سینمای ایران در آمار غلط فروش فیلم ها به وضوح به چشم می خورد، برای مثال در  مهر ماه سال جاری بود که آمار های ضد و نقیض فروش فیلم ها از طرف تهیه کنندگان و منابع مختلف، حاشیه هایی را برای سینمای ایران به راه انداخت که باعث تخریب و تضعیف بسیاری از فیلم ها و تهیه کنندگان آنها شد.

این در حالی است که در سینمای جهان میزان محبوبیت سینماگران و بازیگران با معیار  فروش فیلم‌هایشان مشخص می‌شود. این گیشه است که برای یک بازیگر و آینده اش تاثیرگذار است، با این معیار همه عناصر سینما در طلب و به دنبال پیشرفت در کارشان هستند اما نبود یک آمار و اطلاعات مشخص، مدون و کارشناسی شده  در سینمای ایران باعث شده تا بازیگرانی که برای مثال فیلم هایشان با فروش بدی همراه بوده همچنان با دستمزد های بالا به کارشان ادامه دهند و درصدد  پیشرفت و تنوع در کارشان بر نیایند. 

این تنها یک مثال از ضرری است که نبود پژوهش آماری در سینمای ایران، بر پهنه و بدنه سینما می زند۱، نبودی که می تواند با ایجاد یک منبع و پژوهشگاه دائمی و مداوم در سینمای ایران به روند و چشم انداز  سینما کمک کند. پژوهشکده ای که فلسفه وجودی آن شناسایی نقاط ضعف در همه صنوف سینمای ایران باشد ،  و بتواند همه اتفاقات سینمایی را رصد کند و در آخر بر مبنای این پژوهش ها راه را برای پیشرفت سینمای ایران هموار کند.

حال پس از سالها قرار است در آذر ماه نخستین جایزه پژوهش سینمایی سال برگزار شود پژوهشی که در  هشت محور به منظور تبیین محورهای اصلی اولویت و برنامه ریزی شده و به هر شکل نقطه امیدی است برای کمبودی که دیر اما بالاخره در سینمای ایران احساس شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار