گری لوئیس در هشتمین همایش اثرات جنگ و مخاصمات بر محیط زیست؛

بامدیریت محیط زیست از وقوع جنگ ها جلوگیری کنیم

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: باید با مدیریت محیط زیست از وقوع جنگ ها و مناقشات جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در هشتمین همایش اثرات جنگ و مخاصمات بر محیط زیست اظهار داشت: گری لوییس ضمن قرائت پیام بان کی مون به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست بیان داشت: جهان اهداف 2030 را در خصوص توسعه پایدار با 17 هدف و خط مشی برای رسیدن به صلح، شکوفایی و وقار انسان در دستور کار قرار داده است، به همین دلیل باید بدانیم نقش ما در مقابله با آثار جنگ و تأثیر آن بر محیط زیست چیست؟

وی تأکید کرد: مدیریت منابع طبیعی می‌تواند کاتالیست ایجاد صلح باشد چرا که بعد از هر جنگی منابع طبیعی مختلفی که برای زندگی انسان‌ها لازم است، تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد گفت: بان کی مون در این پیام به نحوه مدیریت دولت‌ها در زمان جنگ و بعد از آن تأکید کرده و اهمیت به آن را بسیار مهم دانسته است. به همین دلیل ارتقای مشارکت زنان و مدیریت صحیح منابع طبیعی باید در دستور کار دولت‌ها قرار گیرد چرا که توسعه پایدار بدون صلح و امنیت محقق نمی‌شود.

لوییس ادامه داد: در اوایل امسال همه 193 کشور عضو سازمان ملل در گردهمایی محیط زیستی قطعنامه‌ای در پاریس تصویب کردند و در آن به مسئله حفظ محیط زیست در خلال جنگ و بعد از آن، مدیریت و حفظ آبخوان‌ها و منابع آب و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید شده است.

وی گفت: بنابراین دستور کار 2030 و تلاش برای حفظ محیط زیست مورد توجه کشورها قرار گرفته است؛ از مردم جهان دعوت می‌کنم به مدیریت پایدار منابع طبیعی توجه ویژه داشته باشند.

* بی‌توجهی به معیشت پایدار و افزایش قاچاق

نماینده سازمان ملل در ایران تأکید کرد: اگر به معیشت پایدار مردم بویژه در جنوب کشور توجه نشود اهالی آن منطقه به سراغ قاچاق و سایر کارها خواهند رفت.

لوییس ادامه داد: معیشت پایدار مردم منطقه در گرو حفظ محیط زیست است بنابراین توجه به این مقوله برای جلوگیری از برخی تخلفات الزامی است.

وی با بیان این که یکی از اهداف سازمان ملل ترویج صلح است، گفت: صلح، عدالت و توسعه انسانی سه هدف اصلی دیگر سازمان ملل است که حدود 71 سال پیش نوشته شد اما در آن زمان بحث تخریب محیط زیست مغفول ماند زیرا در آن زمان آنطور که باید، این مقوله مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: جنگ باعث تخریب محیط زیست و طبیعت می شود از این رو باید راهکاری انتخاب کرد که بتوان مناقشات را کاهش داد.

نماینده سازمان ملل همچنین گفت: امنیت انسانی حدود 22 سال پیش در سازمان ملل متحد مطرح شد که در حوزه های مختلف اجتماعی نظیر امنیت بهداشت، جامعه، سلامت، معیشت و داشتن غذای کافی طبقه بندی می شود، بعد از آن امنیت سیاسی و محیط زیستی مطرح شد که امیدوارم در روزهای آینده این فرصت را داشته باشیم که به تقسیم بندی مناسبی برای احساس امنیت در جوامع انسانی برسیم.

وی با اشاره به نشست مراکش گفت: در مراکش در خصوص طوفان‌های گرد و غبار مذاکراتی انجام و تأثیر آن روی اقتصاد کشورها تحت بررسی قرار گرفت .

لوییس با بیان اینکه گردوغبار عوارضی برای سلامتی دارد، گفت: در سوریه شاهد بروز یک سری بیماری ها هستیم، البته کشورهای مختلف دیگری نیز تحت تأثیر این معضل قرار گرفته‌اند، بطوریکه در بسیاری از کشورها از جمله ایران منجر به تعطیلی مدارس و اختلال در نظام آموزش و پرورش شده است.

وی تاکید کرد: ورود گرد و غبار از عراق به ایران نیازمند راهکار فرا‌منطقه ای و بین‌المللی است، در حال حاضر وضع هامون نگران کننده شده و اهالی آن منطقه انتظار کمک دارند که برای حل این مساله نیز باید یک سری راهکارهای منطقه ای و بین‌المللی اتخاذ شود.

نماینده سازمان ملل متحد در ایران بیان داشت: توجه نکردن به معیشت پایدار مردم در مناطق غربی همانند سیستان و بلوچستان موجب افزایش خشکسالی، قاچاق، مهاجرت، بیکاری و نبود امکانات خواهد شد،بنابراین باید در راستای اهداف توسعه ای تلاش کنیم تا فقر، کمبود غذا، نبود آب پاک، بیکاری و تاثیر تغییر اقلیم را کاهش دهیم.

لوییس با اشاره به اینکه کشورهایی مانند چین، مغولستان و شمال افریقا درگیر گرد و غبار و پیامدهای مخرب آن هستند، افزود: گرد و غبار برخواسته از عربستان صعودی و عراق بسیاری از مناطق ایرن را از جمله خلیج فارس تحت تأثیر قرار داده است بطوریکه بخش زیادی از هامون خشک شده و طوفان‌های 120 روزه سیستان و بلوچستان که روزی برای این منطقه مثمر ثمر بوده‌اند اکنون منجر به بروز اختلالاتی در شش‌ها و سلامت ساکنان این منطقه شده است.

وی با تأکید بر اینکه راه حل‌های این معضل‌ها نیاز به اقداماتی جدی در سطح بین‌المللی دارد، افزود: اگر این بحران رسیدگی نشود به یک مقوله امنیتی تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار