صالحی در حاشیه گرامیداشت روز جهانی اثرات جنگ بر محیط زیست؛

فروش 11 تن آب سنگین به عمان/ مشکل تحریم‌ها آرام آرام حل می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: طبق تعهدات موجود در برجام حدود 11 تن آب سنگین به عمان فرستاده ایم.

فروش 11 تن آب سنگین به عمان/ مشکل تحریم‌ها آرام آرام حل می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه گرامیداشت روز جهانی اثرات جنگ و مخاصمات بر محیط زیست که امروز(سه‌شنبه) در سالن همایش سازمان حفاظت محیط زیست برگزارشد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق تعهداتی که در برجام وجود دارد حدود 11 تن آب سنگین به عمان فرستاده‌ایم و این اتفاق به دنبال اعلام آمادگی از طرف مقابل انجام شده است، به هر حال ما طبق تعهدات خود در برجام عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای انجام تعهدات خود هیچ مشکلی بویژه در مسائل فنی نداریم، تصریح کرد: در بحث تحریم‌ها کندی‌هایی از طرف مقابل مشاهده می‌کنیم که در خصوص عملکرد بانک‌های بزرگ به وضوح قابل مشاهده است که در این امر نیز وزارت امورخارجه به جدّ در حال پیگیری است.

صالحی بیان داشت: به نظر می‌رسد که از طرف مقابل کندی‌های موجود در تحریم‌ها آرام آرام رو به حل شدن است.

وی گفت: وقتی رئیس جمهور آمریکا عملا سکان اداره امور مملکت را عهده‌دار شود در چارچوب واقعیت‌های موجود عمل خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: برجام بین 2 کشور نیست بلکه یک توافق بین‌المللی است که مورد تأیید شورای عالی امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است بنابراین آنچه که درباره نقض برجام صحبت می‌شود، فرضیاتی بیش نیست.

صالحی تصریح کرد: همانطور که مسئولان و دولت‌مردان ما نشان دادند تصمیماتشان مبتنی بر هوشیاری و محاسبه لازم در تمامی ابعاد است بنابراین امیدواریم در آینده بر خلاف صحبت‌های که مطرح می‌شود با مشکل خاصی مواجه نشویم.

*نقش منابع طبیعی در ایجاد صلح

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید براینکه محیط زیست جزءلاینفک توسعه پایدار است، اظهار داشت: محیط زیست و نقش منابع طبیعی در ایجاد صلح بسیار حائزاهمیت است.

صالحی با اشاره به حضور خود در مذاکرات 1+5 بیان داشت: گفتگو تنها راهکاری برای حل مناقشات بین المللی است و باید تمامی مناقشات موجود در منطقه با این روش حل شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: توافق هسته‌ای نشان داد که ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و از طریق گفتگو می‌توان در سناریوهای برد برد حضور داشت.

صالحی با بیان اینکه در حال حاضر بازیگران غیردولتی در منطقه خاورمیانه و بخشی از آفریقا جنگ‌هایی را به پا کرده‌اند، افزود: ضرورت تدوین قوانین جدید بین‌المللی بسیار احساس می‌شود تا کشورهای مختلف در سطوح ملی و فراملی به این مقوله بپردازند چرا که بر اساس توافقات موجود ما نتوانسته‌ایم چالش‌های فرا رویمان را مطالبه کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: باید به آثار جنگ و طبعات آن در محیط زیست از ابعاد مختلف و بهره‌برداری از ادبیات غنی پرداخت.

صالحی گفت: جامعه بین‌المللی و شورای عالی امنیت سازمان ملل متحد در حل و فصل جنگ‌ها و مناقشات به طور مفید عمل نکرده‌اند حالا چه برسد به اینکه بخواهند از پیامدهای چنین مناقشاتی که توسط بازیگران دولتی و غیر دولتی شروع شده جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: جامعه بین‌المللی در نشست ریو که سال 1992 برگزار شد توجه جدی و گسترده‌ای درباره ابزاری که می‌توانند از پیامدهای مناقشات منطقه‌ای جلوگیری کنند ارائه داد و بر این اساس پروتکل‌هایی تدوین شد، اما اجرای آن نتایجی نداشته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امیدواریم هیچ وقت از تسلیحات هسته‌ای استفاده نشود، افزود: از آنجایی که احتمال بروز جنگ فرا روی ماست بنابراین ایجاد این نشست‌ها یک ضرورت تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: یافته‌های علمی نشان می‌دهند که مناقشات، انسان را تا هزاران سال بعد تحت تأثیر می‌گذارند بطوریکه حتی زندگی چندین نسل متمادی درگیر آثار جنگ است.

صالحی با اشاره به بروز پدیده گرد و غبار و تشدید آن، ادامه داد: توسعه پایدار و ایجاد رفاه نسل‌های بشریت از ضروریات عصر 2016 است، پدیده گرد و غبار و تشدید آن بویژه در مناطق شرقی کشورمان آنها را تحت الشعاع قرار داده است بنابراین افزایش آگاهی برای مقابله با پیامدهای تخریب جنگ در محیط زیست و توجه به تخریب محیط زیست یک نیاز ضروری است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مناقشات و ابزارهای جنگی که این روزها نسبت به قبل، از پیشرفت قابل توجهی برخوردار شده است، می‌توانند محیط زیست را آلوده کنند، بنابراین باید نسبت به زندگی و معیشت انسان که بر پایه محیط زیست و منابع طبیعی شکل می‌گیرد دیدگاهی علمی و بین‌المللی داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: فروش ، آب ، سنگین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۴۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
منتظر باشید تا آرام آرام برداشته بشه
خب چرا شما تعهداتتون رو آرام آرام انجام نمیدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
خدا کنه تحریمارو بردارن ما از خدامونه.اما.............................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
چرا وقتی دشمن دبه درمیاره شما مقید به ادامه ی مو به موی تعهدات هستید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۶:۳۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
با همه کشورها دوست باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
شما هم ارام ارام بتن میریختید.نه با شوق وصف ناپذیر
آخرین اخبار