کارشناسان ژاپنی طرح جایکا (آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن) از حوزه آبخیزداری برم زیلایی در کهگیلویه و بویراحمد دیدن و اجرای طرح مشارکتی منابع طبیعی را بررسی کردند.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ منطقه آبخیزداری برم زیلایی که 16 هزار و 152 هکتار مساحت دارد از مناطق پایلوت برای اجرای این طرح است.

 این سه کارشناس با هدف افزایش همکاری‌های ایران و ژاپن در 6 استان حوزه کارون شامل کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان و فارس فعالیت می‌کنند.

این کارشناسان ظرفیت عرصه های جنگل و مرتع استان کهگیلویه و بویراحمد را برای توسعه صنعت گردشگری، گیاهان دارویی، اشتغال و بهبود معیشت جوامع محلی برجسته ارزیابی کردند.

معاون آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدف از این سفر یک روزه، انجام ارزیابی و مطالعات درباره امکان اجرای طرح مشارکتی جایکا (اجرای مشارکتی ایران و ژاپن برای مدیریت حوزه‌های آبخیز و عرصه‌های منابع طبیعی) در این استان است.

سعید جاوید بخت درباره این بازدید افزود: هدف از اجرای این طرح تقویت مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و توسعه عرصه‌های طبیعی با بهره گیری از مشارکت جوامع محلی است.

وی اظهار کرد: فرسایش خاک، کمبود منابع آب، تخریب جنگل و مرتع، آلودگی منابع آبی و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی از مشکلات عرصه‌های طبیعی است.

جاوید بخت ابراز کرد: کاهش فرسایش خاک، بهبود پوشش گیاهی، بهبود معیشت مردمی، کاهش خطرات سیلاب و حفاظت منابع آب از راهکارهای مدیریت جامع حوزه آبخیزداری اجرای است.

جایکا نام یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که در زمینهٔ توسعه به دولت ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

آژانش بین‌المللی جایکا ژاپن در سال‌های 2000 تا 2003 طرح توسعه (مدیریت حوزه آبخیز کارون) را انجام داده است.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.



انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.