در برنامه سرزمین ما مطرح شد؛

ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون از کجا وارد هوا می‌شوند؟/ نقش مواد خوراکی در کاهش بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا

عمده‌ترین منابع آلاینده، سوخت‌های فسیلی هستند که با استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی می‌توان آن را کاهش داد و مردم باید به سمت استفاده بیشتر از میوه‌جات و سبزیجات حرکت کنند .

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آلودگی هوای پایتخت طی روزهای متوالی هفته گذشته باعث شد که برنامه این هفته سرزمین ما به این موضوع بپردازد، در این برنامه عوامل به وجود آمدن آلاینده‌ها و راهکارهای کاهش تأثیر آلاینده‌ها در به وجود آمدن بیماری‌ها مورد بحث قرار گرفت.

* وارونگی هوا انسان‌ساز نیست 
علی اصغر رجبی رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پدیده وارونگی هوا که انسان‌ساز نیست، اظهار داشت: در فصلی که هوا رو به سرد شدن می‌رود به دلیل سرد و گرم شدن هوا و حرکت آلاینده‌ها به سمت بالا، درست زمانی که وزش باد به صورت افقی رخ نمی‌دهد، تجمع آلاینده‌ها اتفاق می‌افتد، در واقع آلاینده‌ها به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کنند.

*آلاینده‌های خطرناک مرگ آفرین 

وی به تشریح آلاینده‌های هوا پرداخت و گفت: آلاینده‌های هوا به دو دسته عمده و خطرناک تقسیم می‌شوند، به گوگرد، ازن و منو اکسیدکربن آلاینده‌‌های عمده گفته می‌شود که تأثیرات زیادی را بر‌روی به وجود آمدن برونشیت‌های ریوی دارند.

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلاینده‌های خطرناک گفت: بنزن از جمله آلاینده‌هایی است که از نظر علمی بسیار خطرناک تلقی می‌شود و مواجه مستمر با آن باعث به وجود آمدن بیماری یا حتی مرگ می‌شود.

در ادامه برنامه محمد قرگزلو فوق تخصص آلرژی با تماس تلفنی به روی آنتن آمده و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از بین آلاینده‌های هوا کدام یک خطرناک‌تر هستند، گفت: ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون،co و گوگرد از جمله آلاینده‌های خطرناک هستند که روی سیستم دفاعی بدن و دستگاه تنفسی بسیار تأثیرگذار هستند.

به گفته این متخصص آلرژی این مواد روی مژک‌های تنفسی ما تأثیرگذار بوده و در مخاط تخلیه‌کننده مواد زائد اختلال ایجاد می‌کنند، در این زمان آلاینده‌ها و ذرات معلق به راحتی به سمت پایین دستگاه تنفسی ما حرکت می‌کنند و باعث به وجود آمدن بیماری‌های عفونی، آسم و آلرژی می‌شوند و در صورت استمرار تماس بروز سرطان دور از ذهن نیست.

قرگزلو با بیان اینکه 10 تا 15 درصد افراد در دوران کودکی در معرض آسم فعال هستند، افزود: آسم یک بیماری ژنتیکی است که افزایش آلاینده‌ها باعث بروز آن می‌شود.

*در زمان آلودگی هوا چه بخوریم؟

وی در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه تعدادی از خوراکی‌ها در کاهش نقش‌ آلاینده‌ها در بروز بیماری‌ها تأثیرگذارند، تصریح کرد: تا به امروز در هیچ یک از منابع معتبر علمی به این موضوع برخورد نکردم زیرا مسیر گوارش و دستگاه تنفسی با یکدیگر متفاوت است، در واقع خوراکی‌ها نقشی در این موضوع ندارند.

این متخصص آلرژی با اشاره به اینکه باید شرایطی اندیشیده شود تا ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون وارد دستگاه تنفسی ما نشوند، بیان داشت: اغلب ماسک‌ها مانع خوبی برای ورود این ذرات نیستند.

قرگزلو با بیان اینکه کودکان قربانیان اصلی آلودگی‌هوا هستند، به تشریح توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در این خصوص پرداخت و گفت: عمده‌ترین منابع آلاینده سوخت‌های فسیلی هستند که با استفاده از دوچرخه، پیاده‌روی و غیره می‌توان آن را کاهش داد، همچین مردم باید به سمت استفاده بیشتر از میوه‌جات و سبزیجات حرکت کنند و استفاده از منابع غذایی محلی برای آن‌ها در ارجحیت باشد.

به گفته وی کاهش استفاده از انرژی در طول شبانه‌روز از جمله موارد دیگری است که می‌تواند در کاهش نقش آلاینده‌ها تأثیرگذار باشد.

* ذرات معلق از کجا نشأت می‌گیرند

در ادامه برنامه رجبی رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ذرات معلق از کجا نشأت می‌گیرند، گفت: ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون نشأت‌گرفته از احتراقی است که در داخل محفظه احتراق خودروها به وجود می‌آید، اگر چه محل احتراق در کارخانه‌ها و موتورخانه‌های منازل هم در به وجود آمدن آلاینده‌ها تأثیرکذار هستند.

وی گرد و غبار را یکی‌دیگر از منابع تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دانست و گفت: ذراتی که از محل احتراق خارج می‌شوند به مراتب خطرناک‌تر از منابع آلاینده است.

رجبی با بیان اینکه بخش عظیمی از ذرات معلق از خودروهای دیزلی خارج می‌شوند، تصریح کرد: این خودروهای دیزلی شامل ناوگان حمل و نقل شهری هم می‌شود.

*نقش کارت سوخت در کاهش آلاینده‌ ها

در ادامه برنامه محمدرضا محمدخانی معاون سابق زیربنایی و امور تولیدی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش صدور کارت سوخت در کنترل آلاینده‌ها گفت: زمانی که این طرح در مجلس هفتم مطرح شد، پیشنهاد ما این بود که به خودروهایی کارت سوخت داده شود که معاینه فنی دارند، البته در آن زمان مجلس به این موضوع به صورت کوتاه‌مدت نگاه کرد و این شرایط را حذف کرد.
 
وی با اشاره به اینکه همه توانستند کارت سوخت دریافت کنند،ادامه داد: کسانی که معاینه فنی داشتند با داشتن قیمت مصوب می توانستند از سوخت استفاده کنند و افرادی که خودروهای آنها فاقد معاینه فنی بود باید قیمت بیشتری را می پرداختند.

پس از ارائه این اظهارات توسط محمد خانی، کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش به روی آنتن آمد و در این باره بیان داشت: زمانی که در دهه ۷۰ برای اولین بار شرکت نفت خود طرح این کارت را ارائه کرد، قصد تنها کنترل نفت و بنزین بود زیرا بخش قابل توجهی از بنزین قاچاق می‌شد و  این موضوع از قاچاق جلوگیری می‌کرد و کارکرد اصلی صدور کارت سوخت بر همین اساس بوده است.

وی تأکید کرد : بحث معاینه فنی مربوط به شهرداری‌ها و پلیس راهور است، به همین منظور برای آسایش شهروندان کار حذف کارت سوخت را از سال۹۴ آغاز کردیم.

معاون وزير و مديرعامل شركت پالايش و پخش ادامه داد: بنزينی كه در تهران توزيع می‌شود همان بنزينی است كه در لندن ارائه می‌شود.

به گفته وی کارت سوخت امروز دیگر موجودیت ندارد و کنترل باید از راه‌های دیگری صورت گیرد.

در واکنش به این اظهارات محمد خانی تصریح کرد: تا زمانی که ملاحظه‌کاری‌ها ادامه داشته باشد وضعیت هوا همین گونه باقی می‌ماند.

در پایان رجبی رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در خصوص نقش معاینه فنی در کاهش آلاینده‌ها گفت: در وهله اول باید برای ارتقا سطح کیفیت خودروها کار جدی انجام شود اما می‌توان گفت که انجام معاینه فنی تا 12 درصد در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار