مظفری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

دشت الله آباد به کانون گرد و غبار تبدیل می‌شود

معاون پایش نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: دشت الله‌آباد در مرز تبدیل‌شدن به کانون گرد و غبار داخلی قرار دارد.

دشت الله آباد به کانون گرد و غبار تبدیل می‌شودعبدالحسین مظفری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: دشت الله‌آباد با وسعت 66 هزار هکتار که 33 هزار هکتار آن با عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد به دلیل عوامل انسانی و طبیعی در مرز تبدیل شدن به کانون گرد و غبار قرار دارد.

وی افزود: از آن‌جایی که این دشت با استان البرز نیز مجاورت دارد اگر به کانون گرد و غبار تبدیل شود عامل هوای ناسالم استان‌های قزوین، کرج و سایر استان‌های مجاور از جمله تهران خواهد شد.

مظفری درباره دلایل وضعیت کنونی دشت الله‌آباد تصریح کرد: تغییر الگوی بارشی جزء عواملی است که به نوعی این منطقه را تحت تأثیر قرار داده و از شدت آورد آب از حوزه‌های بالادست و پایین‌دست دشت الله‌آباد و تالاب‌های موجود در آن کاسته است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: البته کشاورزان و افرادی که در حوزه‌های آبریز این دشت ساکن هستند با بهره‌برداری از میزان حق آبه‌ای که اکنون به دلیل خشکسالی بسیار کمتر شده از رسیدن آب طبیعی مورد نیاز دشت الله‌آباد کاسته است.

مظفری تصریح کرد: چرای شتر در این منطقه از دیگر موارد تشدیدکننده وضعیت رو به وخامت دشت الله‌آباد است.

وی گفت: از سال 91 دشت الله‌آباد دچار وضعیتی رو به بحران شده است.

مظفری درباره آثار تبدیل شدن دشت الله‌آباد به کانون گرد و غبار داخلی تصریح کرد: اگر دشت الله‌آباد به کانون گرد و غبار داخلی تبدیل شود اثر مستقیمی بر روی مناطق مسکونی مجاور خود خواهد گذاشت البته افرادی که در جهت ورزش باد غالب زندگی می‌کنند از این امر مصون نخواهند ماند.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای بهبود وضعیت دشت الله‌آباد افزود: اداره کل منابع طبیعی با توجه به شرح وظایف خود تمهیداتی را در جهت بیابان‌زدایی قرار داده و مدیریت ستاد بحران استان نیز انجام کار تحقیقاتی و مطالعاتی با ارائه راهکار در این زمینه را در دستور کار خود قرار داده است..

مظفری در پایان گفت: سازمات محیط زیست احیا محدوده تالابی، تالاب یعقوب‌آباد با وسعت 200 هزار هکتار را که در محدوده دشت الله‌آباد قرار گرفته و از جمله مهم‌ترین تالاب‌های این منطقه به شمار می‌رود را جزء اهم اقدامات خود برای بهبود وضعیت منطقه مذکور در نظر گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار