مرز مهران صبح امروز در حالی به روی زائران مسدود شد در حالی که هم اکنون 50 هزار زائر در مرز سرگردان هستند.

مرز مهران به روی زائران حسینی بسته شد/ رایزنی‌ها برای بازگشایی مرز جواب می‌دهد؟به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز فرمانده مرزبانی کشور خبر از مسدود شدن مرز مهران توسط دولت عراق خبر داد.
 
این در حالی است که هنوز تعداد زیادی از زائران در مرز مهران مستقر هستند و منتظر بازگشایی این مرز هستند.

سردار قاسم رضایی اظهار داشت: از صبح امروز ورود زوار اربعین حسینی به خاک عراق از سوی مرزبانان عراقی مسدود شد.
 
وی گفت: تکمیل شدن ظرفیت کشور عراق برای پذیرش زوار اربعین حسینی علت اصلی این تصمیم مسؤولان و مرزبانان طرف عراقی بوده و این تصمیم از امروز صبح اجرایی شده است.
 
فرمانده مرزبانی ناجا ادامه داد: حتی تعدادی از زوار اربعین حسینی که شب گذشته و بامداد امروز نیز از مرز مهران راهی عراق شده‌اند در بین راه به سمت مرز مهران هدایت شده و از ورود آنان به داخل خاک عراق جلوگیری شد.
 
این فرمانده مرزبانی اضافه کرد: اکنون به هیچ عنوان زوار نمی‌توانند از مرز مهران راهی کشور عراق شوند چون با ممانعت مرزبانان عراقی مواجه می‌شوند.

مسئولان عراقی اجازه ورود به هیچکس را نمی دهد


حمیدرضا گودرزی، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین، درباره آخرین وضعیت خروج زائرین از مرز مهران گفت: زائرانی که مرز خروج آنها در روادیدشان مرز مهران تعریف شده فقط باید از مرزهای شلمچه و چذابه عبور کنند.

وی با بیان اینکه مرز مهران صبح امروز از طرف عراقی بسته شده، افزود: اجازه خروج به هیچ وجه به زائرین اربعین از این مرز داده نمی‌شود.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین اظهارداشت: ازدحام کسانی که بدون روادید در مرز مهران از روزهای گذشته تجمع کرده‌اند خروج زائرین دارای روادید را از بین برده است.
 

زائرین اربعین حتی‌المقدور سفر خود را به سال آینده موکول کنند

وی در پایان با بیان اینکه افزایش حضور زائرین در عراق سبب کمبود برخی امکانات در این کشور شده است، از زائرین اربعین می‌خواهیم تا سفر خود را حتی‌المقدور به سال آینده موکول کنند.

زیرساخت‌های عراق جوابگوی حجم زیاد زائرین نیست

حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه از ساعت ۶ و ۳۵ دقیقه صبح امروز مرز ایران و عراق در بخش مهران کاملاً بسته شده و هیچ‌گونه ترددی در آنجا وجود ندارد از زائران خواست تا به مرزهای شلمچه و چذابه برای سفر به عتبات عالیات مراجعه کنند.

ذوالفقاری در خصوص آخرین وضعیت تردد زائرین ایرانی در مرزهای زمینی گفت: در حال حاضر تردد در مرزهای چذابه و شلمچه به صورت عادی و روان برای افراد دارای ویزا وجود دارد، اما افراد فاقد ویزا در چند روز گذشته در تجمع خود در مرز مهران مشکلاتی را به وجود آوردند. 

وی افزود: در چند روز گذشته در مرز مهران، افراد فاقد مجوزهای قانونی مشکلات عدیده‌ای را برای طرف‌های ایرانی و عراقی به وجود آوردند و نیروهای عراقی برای ورود زائران ایرانی از گیت‌های تعبیه‌شده به داخل کشور عراق دچار مشکلات اساسی شدند. 

رئیس ستاد مرکزی ابعین اظهار داشت: زیرساخت‌ها و حمل و نقل در عراق و به ویژه شهر بدره پاسخگوی تعداد و حجم زیاد زائرین اربعین نیست و در حال حاضر مشکلات فراوانی را به وجود آورده است. 

ذوالفقاری با بیان اینکه از ساعت 6:35 دقیقه صبح امروز مرز ایران و عراق در بخش مهران کاملاً بسته شده و هیچ‌گونه ترددی در این بخش وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما در این بخش فقط شاهد بازگشت زائران ایرانی از مرز مهران به داخل کشورمان هستیم که شرایط را برای بازگشت آنها تسهیل کرده‌ایم.

وی افزود: زائرانی که بدون ویزا در مرز مهران تجمع کرده‌اند، مشکلات زیادی را برای ما و همچنین برای افرادی که دارای ویزا و مجوزهای قانونی هستند ایجاد کرده‌اند، لذا توصیه ما به آنها این است که تا فرصت هست بهتر است زائرین از مرزهای شلمچه و چذابه برای سفر به عتبات عالیات استفاده کند. 

ذوالفقاری تصریح کرد: طرف عراقی با توجه به شرایط موجود و مشکلات به وجود آمده در مرز مهران، تردد از این مرز را به داخل کشور خود بسته است. 

وی با بیان اینکه افرادی که دارای ویزا هستند هیچ‌گونه مشکلی برای عبور از مرزهای شلمچه و چذابه ندارند، گفت:‌ مرز شلمچه بستری مناسب را برای تردد زائرین و سفر به عتبات عالیات دارد، ضمن اینکه پارکینگ‌ها تعبیه‌شده در مرز چذابه مناسب‌سازی شده و افزایش پیدا کرده است که زائرین می‌توانند از این دو مرز برای ورود به عراق استفاده کنند.

رایزنی برای گشایش مرز مهران در حال انجام است

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه مرز مهران توسط طرف عراقی بسته شده است، گفت: رایزنی برای گشایش مرز مهران در حال انجام است اما زمان بازگشایی مشخص نیست.

مجید آقا بابایی درباره آخرین وضعیت مرزهای کشور اظهار کرد: ازدحام جمعیت و وجود افراد فاقد مدارک قانونی برای سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی موجب شد تا مرز مهران به طور موقتی از سوی طرف عراقی بسته شود.

وی ادامه داد: مرز مهران از صبح امروز پنجشنبه 27 آبان ماه توسط طرف عراقی بسته شده اما رایزنی برای گشایش آن در حال انجام است؛ البته زمان بازگشایی هنوز مشخص نیست و زائران نباید در پایانه مرزی مهران معطل شوند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 50 هزار نفر در پایانه مرزی مهران حضور دارند، عنوان کرد: بهتر است این زائران مرزهای شلمچه و چذابه را برای خروج از کشور برگزینند.

آقابابایی تصریح کرد: تردد در مرزهای شلمچه و چذابه به طور مناسب ادامه دارد و زائرینی که دارای مدارک قانونی معتبر هستند بهتر است که از این مسیرها عبور و مرور کنند.

وی افزود: در حال حاضر مرزهای خروجی از مهران بسته شده اما مرزهای ورودی برای زائرینی که مشغول بازگشت هستند باز است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره افراد فاقد مدارک در مرز مهران نیز اظهار کرد: تعداد زیادی از متقاضیان سفر که مجوز مدارک قانونی نداشتند شناسایی و به عقب بازگردانده شده‌اند چرا که از خروج افراد مجاز به طور جد خودداری می‌شود.

رایزنی ها برای بازگشایی مرز جواب می دهد؟

دولت عراق برای سال جاری مبلغ صدور روادید را افزایش داد و آن را به 40 دلار رساند. این شرایط نیز سبب عدم مراجعه مشتاقان سیدالشهدا به کربلا نشد تا اینکه عراقی ها امروز مرز مهران را به روی زائران بستند.

البته توجیه انها نبود امکانات کافی برای زائران است و در این شرایط که حداقل 300 میلیارد تومان نی از زائران بابت صدور روادید اخذ کرده اند، می توانند در مرزهای شلمچه و چزابه از زائران پذیرایی کنند؟

با وجود اینکه دبیر ستاد اربعین از آغاز رایزنی برای بازگشایی مرز مهران خبر داده است، اما مشخص نیست که طرف عراقی اقدام به بازگشایی کند. بنابر این لازم است که زائران به مرزهای شلمچه و چزابه مراجعه کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۵
صدبار بسته شدن مرز را تکرار کردی
آخرین اخبار