اویل پرایس: آیا ترامپ می‌تواند با لغو برجام، بهای نفت را افزایش دهد؟

اویل پرایس در مطلبی به بررسی توانایی دونالد ترامپ در خصوص لغو برجام و پیامدهای آن بر بازار نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت "اویل پرایس" در مطلبی نوشت: اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهیانه‌اش اعلام کرد تولیدات نفت خام این نهاد در ماه اکتبر (31 روز منتهی به 10 آبان) با افزایش 240 هزار بشکه‌ای، به 33.64 میلیون بشکه در روز رسیده است. این سطح از تولیدات اوپک، به دلیل افزایش تولید در نیجریه، لیبی و عراق، رکوردشکن بوده است. تولید کلی اوپک نیز حدود یک میلیون بشکه بیش از آنچه در نشست الجزایر توافق شده بود، گزارش شده است.

در نتیجه، سطحی که کشورها در نشست الجزایر درباره کاهش آن توافق کرده اند نیز به مرور افزایش می‌یابد. در این میان، بخشی از افزایش تولید اوپک، به دلیل صعود میزان نفت تولیدی ایران پس از لغو تحریم‌های هسته‌ای است.

افزایش تولیدات اوپک موجب شده است در هفته‌های اخیر، بهای نفت کاهش یابد. از بین رفتن اعتبار توافق‌های اوپک درباره محدودسازی یا فریز تولیدات نفتی، دلیل دیگری برای کاهش بهای نفت در روزهای گذشته بوده است.

با این‌حال، دونالد ترامپ – رئیس جمهور منتخب آمریکا – در صورت عمل به تعهد انتخاباتی خود می‌تواند با لغو توافق هسته‌ای ایران که در میان جمهوری‌خواهان آمریکا محبوبیت زیادی ندارد و بازگرداندن تحریم‌های نفتی به این کشور، از تولید نزدیک به یک میلیون بشکه نفت در روز جلوگیری کند.

ترامپ پیشتر توافق هسته‌ای ایران را "فاجعه‌آمیز" خوانده بود و گفته بود اولویت وی پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری، لغو برجام خواهد بود. با این‌حال، برخی از کارشناسان معتقدند اولویت‌های ترامپ در این مدت تغییر کرده است. 

"جولیان لی" – تحلیلگر بلومبرگ – اعلام کرد اوپک قصد دارد یک میلیون بشکه از تولیداتش را کاهش دهد. به عقیده او،‌ بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی به ایران و حذف یک میلیون بشکه در روز از تولیدات این کشور، می‌تواند این حجم تولید مازاد را جبران کند.

پرسش بعدی این‌جا است: آیا ترامپ می‌تواند توافق دولت اوباما با ایران را لغو کند؟ بر اساس اظهارات تحلیلگر بلومبرگ، پاسخ مثبت است. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رای کنگره را کسب نکرد و تنها به وسیله رئیس جمهور آمریکا تصویب شد. به همین دلیل، ترامپ می‌تواند پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری، برجام را باطل کند. هرچند پیامدهای آن برای آمریکا می‌تواند بسیار جدی باشد، اما به صورت قانونی، وی چنین اختیاری را خواهد داشت.

حال، با فرض بازگشت تحریم‌های آمریکا به ایران، مسئله تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا مطرح خواهد شد. اما با توجه به افزایش روابط نفتی ایران و کشورهای اروپایی، به نظر نمی‌رسد اتحادیه اروپا تحریم نفتی ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

با این حال، هرگونه تنش در روابط ایران و آمریکا می‌تواند بهای طلای سیاه را افزایش دهد. با این‌که افزایش بهای نفت به نفع تولیدکنندگان آمریکایی خواهد بود، مردم آمریکا نیز مجبور خواهند شد بهای بیشتری برای سوخت خودروهایشان پرداخت کنند و این امر موجب نارضایتی خواهد شد. تصمیم درباره رضایت یکی از این دو طرف - تولیدکنندگان نفتی یا مردم آمریکا - بر عهده ترامپ خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار