قائم مقام وزیر بهداشت از هزینه هزار و 500 میلیارد تومانی داروهای شیمی درمانی برای بیماری سرطان در سال خبر داد.

زیاده‌روی متخصصان در تجویز داروهای وارداتی/ سالانه بالغ بر هزار میلیارد برای داروهای شیمی درمان هزینه می شودبه گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در همایش سرطان غرب آسیا که امروز در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، گفت: 74 درصد ار مرگ و میرها در کشور به دلیل بیماری های غیر واگیر است که 40 درصد آنها به صورت زود راس یعنی قبل از سن 70 سالگی رخ می دهد. 
 
وی از ابتلای سالانه 92 هزار نفر در کشور به سرطان خبر داد و افزود: در سال به اعضای مهر 100 هزار نفر، مردان از هر 134 نفر 4 نفر و در بین زنان از هر 100 هزار نفر 127 نفر به سرطان مبتلا می شوند با وجود اینکه این آمارها نسبت به متوسط جهانی کمتر است اما  در کشور ما رو به افزایش است که علت آن پیر شدن جمعیت و تغییر الگوی زندگی مردم بیان می شود از طرفی عوامل محیطی چون آلودگی هوا و بالا بودن مصرف سوخت به اعضای هر هزار در این افزایش آمار سهم دارند. 
 
قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به لزوم تمرکز روی عوامل خطر ابتلا به سرطان ادامه داد: بیشتر درمان های جدید بر داروهای شیمی درمانی مبتنی است که منافع اندکی را داشته و هزینه های زیادی را به دوش خانواده متحمل می کند. 
 
وی بیان کرد: از پزشکان خواهش دارم در تجویز داروهای شیمی درمانی از مبانی علمی که منجر به افزایش طول عمر می شود استفاده کنند. 
 
حریرچی با بیان اینکه سالانه ده هزار میلیارد تومان برای سرطان هزینه می شود، اظهار داشت: از این میزان سه هزار میلیارد تومان آن برای درمان هزینه میشود که هزار و 500 میلیارد تومان آن صرف خرید داروهای شیمی درمانی می شود این آمار نشان از اسراف و هزینه کرد بی نظم در استفاده از این داروها در کشور ما دارد. 
 
قائم مقام وزیر بهداشت یادآور شد: در این راستا باید مراکز علمی و دانشگاه ها را توسعه دهیم خوشبختانه تاکنون وزارت بهداشت توانسته واردات را از یک میلیارد و 350 میلیون دلار به یک میلیون دلار کاهش دهد اما بعضا توسط برخی متخصصان در تجویز داروهای وارداتی زیاده روی صورت می گیرد. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار