اکبرپور: 15 آذرماه مانور سراسری زلزله در مدارس برگزار می‌شود

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: 15 آذر ماه مانور سراسری زلزله در مدارس برگزار خواهد شد و این مانور از چند منظر با مانور‌های سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود.

اکبرپور: 15 آذر ماه مانور سراسری زلزله در مدارس برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی اکبر‌پور معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 15 آذر ماه مانور سراسری زلزله در مدارس برگزار خواهد شد و این مانور از چند منظر با مانور‌های سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود.

وی افزود: به تازگی در رابطه با مانور زلزله، تفاهم‌نامه‌ای با وزرای دولت به عنوان قائم مقام رئیس جمهور با شورای مدیریت بحران به امضا رسیده است. این تفاهم‌نامه نقطه عطفی در ارتقای آمادگی و ترویج فرهنگ ایمنی مردم در برابر زلزله در سطوح ملی و محلی است.

اکبرپور تصریح کرد: با توجه به ظرفیت قانون سازمان مدیریت بحران کشور و بر اساس تجارب حاصله از سال‌های گذشته همچنین به کارگیری نتایج اجرایی 10 دوره مانور، این تفاهم‌نامه ضمانت‌هایی را در بر دارد به طوری که این برنامه تا افق 1404 با سند چشم‌انداز توسعه مطابقت دارد.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور تأکید کرد: برای نخستین بار دو کشور همسایه ایران از جمله افغانستان و پاکستان همزمان با ایران به کمک وزارت خارجه در مدارس خود مانور زلزله برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به ایمنی مدارس کشور اظهار داشت: 60 درصد از مدارس کشور نوسازی شده و در بحث مقاوم بودن مدارس هم به اطمینان نسبی رسیده‌ایم.

اکبر پور ادامه داد: شهردار تهران با وزیر آموزش و پرورش وقت سندی تنظیم کرد که بر اساس آن برای هزار مدرسه این موضوع در مانور مطرح می‌شود و در شهرداری تهران هم به صورت ویژه برگزار می‌شود.

در بخش دیگری از این جلسه اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران در حاشیه دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه مدیریت بحران برای کشور بسیار اثر‌گذار بوده لذا اگر در لایحه‌های مختلف نیاز به دستور‌العمل‌ها احساس شود در اسرع وقت این نیازمندی را بر طرف خواهیم کرد.

وی افزود: کارگروهی برای تدوین آیین‌نامه‌ها تشکیل دادیم که اعضای آن مدیران بحران استان‌ها و رؤسای استانی هستند، بنابراین نظرات اعضای این کارگروه را جمع‌آوری می‌کنیم تا در زمان حادثه و بحران بتوانیم مقابله قابل قبولی داشته باشیم.

نجار با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا جزء وظایف سازمان محیط زیست است، خاطر نشان کرد: اگر نیاز باشد دستگاه‌های متولی محیط زیست با سازمان مدیریت بحران کشور جلسه تشکیل می‌دهند و در راستای رفع بحران آلودگی هوا تصمیم‌گیری می‌کنند، اما به طور کلی وظیفه کاهش آلاینده‌ها بر عهده سازمان محیط زیست کشور است.

رئیس سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: ایران کشوری حادثه‌خیز است از این رو باید همواره آمادگی لازم را داشته باشیم. از آنجایی که امکان جلوگیری از وقوع حوادث وجود ندارد باید با استفاده از علم، تجربه و خرد خود تا حد لزوم میزان خسارت وارد شده از حوادث را کاهش دهیم.

وی درباره نظارت بر ساخت و ساز‌های به دور از نظارت اظهار داشت: آیین‌نامه‌های زیادی برای آن دسته از ساختمان‌هایی که نظارت کافی بر آن‌ها اعمال نمی‌شود، وجود دارد اما در این زمینه باید طبق آیین‌نامه‌ها عمل کرد و به سوی مقصود پیش رفت.

نجار درباره جزئیات سفر خود به استان گیلان ادامه داد: در این سفر با مدیریت بحران استان گیلان جلسه‌ای خواهیم داشت و از بالگرد هلال احمر این استان که از اعتبارات ماده 10 و 12 خریداری شده، رونمایی خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران یادآور شد: مجلس شورای اسلامی از طریق ماده 10 و 12 اعتباراتی را به هلال احمر کشور تعلق داده است که  بر اساس آن تاکنون 6 بالگرد به ناوگان هوایی هلال احمر اضافه شده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار