سومین دوره مسابقات مهارت‌سنجی «فن‌آورد» برای تقویت رابطه صنعت و دانشگاه به زودی برگزار می شود و شرکت‌کنندگان برگزیده بورسیه شغلی می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخستین نشست خبری «سومین دوره مسابقات مهارت‌سنجی فن‌آورد» ظهر امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

محمدرضا اکبری جوکار عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر علمی این مسابقات در این نشست با اشاره به برگزاری رویداد مهم فن‌آورد گفت: ارتقای مهارت و جایگاه مهارت در کشور، شناسایی نیازهای صنایع مختلف و تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت از جمله اهداف برگزاری این مسابقات است که خوشبختانه هر سال نسب به دوره قبل خود با استقبال بیشتری همراه است.

وی با اشاره به یکی از مشکلات سیستم آموزشی و مهارتی کشور افزود: متاسفانه آموزش ها منطبق با نیازهای صنعت نیست و باید بتوانیم همان گونه که صنایع روز به روز شرایط ونیازهای جدیدی پیدا می‌کنند، سیستم آموزشی خود را مطابق با آنها تغییر دهیم.

به گفته اکبری جوکار، فن‌آورد با شناسایی نیازهای صنعت در قالب رقابت و مسابقه، زبده ترین افراد متخصص را که ادعای داشتن مهارت در زمینه ای را دارند، شناسایی و به صنایع معرفی می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: با این رویداد همچنین نیازهای واقعی صنعت در دانشگاه را شناسایی و سپس سیستم آموزشی خود را در جهت رفع آنها بهبود می بخشیم.

وی با اشاره به دستاوردهای دوره پیشین فناورد اعلام کرد: از آنجا که ارتباط صنعت و دانشگاه در شاخه های مختلف باید بررسی و پیگیری شود این رقابت توانسته در تقویت ارتباطات موثر واقع شود.

وی افزود: تنها زمانی که آموزش‌های دانشگاهی به صورت صد در صد منطبق با صنعت باشد، می توان گفت که ارتباط دانشگاه و صنعت شکل گرفته است.

دبیرعلمی سومین دوره مسابقات مهارت سنجی فن‌آورد با بیان اینکه تنها با این مسابقه نمی‌توان تمام مشکلات را برطرف ساخت، گفت: این جشنواره به برگزاری تمام دوره های دانشگاه که به مدرک رسمی یا گواهینامه ختم می شود، کمک می کند تا بر اساس نیازهای روز آنها را تغییر دهیم.

محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در ادامه اظهار داشت: اگر کشور بخواهد به حوزه تخصص و توانمندی نیروی انسانی برود نیازمند یکسری بازخورد از شرکتهای دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه در شرف توسعه شرکت‌های دانش بنیان هستیم، افزود: این درحالی است که شناسایی نیروی انسانی لازم برای این شرکتها دشوار شده و با دید مدرک گرایی و تنها پرداختن به آموزش‌های دانشگاهی نمی توان مسایل را حل کرد.

سجادی نیری گفت: بازخوردها از شرکت‌های دانش بنیان نشان می دهد که بین نیاز صنعت و آموزش فاصله جدی وجود دارد.

وی درباره مسابقه مهارت سنجی فن‌آورد بیان کرد: این مسابقه کمک کرد تا نیازهای حوزه دانش بنیان به خوبی شناسایی شوند. در این دوره ها گاه مدرک دانشگاهی افراد برگزیده هیچ ارتباطی به مهارت و تخصصشان نداشت.

دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم عنوان کرد: در کشور با مسایل مختلفی روبه رو هستیم که راه حل آن نیازمند همت جدی است لذا با برگزاری مسابقاتی مثل فناورد می توانیم اتفاقات مثبت و دستاوردهای مفیدی را آن هم با صرف هزینه ای بسیار کم برای کشور فراهم کنیم.

همچنین حسین صابری معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس بیان کرد: هر چند در کشور مسابقات مهارت سنجی داشته ایم اما رویکرد آنها فرستادن افراد برگزیده به مسابقه مهارت سنجی خارج از کشور است که اگر خطری نداشته باشد نفعی هم ندارد.

وی با اشاره به ویژگی های فن‌آورد گفت: یافتن نیروهای با مهارت و تخصص و تحت پوشش گرفتن تمام صنایع فیزیکی و غیرفیزیکی( مثل رشته گرافیک) ویژگیهای این مسابقه است درواقع دانشگاه شریف جز معدود دانشگاههای که به حساب می آید که مسابقاتی را در راستای نیازهای کشور متمرکز و برگزار می کند.

وی با اشاره به تقاضامحور و مردمی بودن کار فن‌آورد، افزود: مجری این کار و ارایه دهندگان ایده ها از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شریف هستند.

معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس ضمن بیان اینکه بین آموزش و مهارت تفاوت است و با آموزش ، مهارت به دست نمی آید، اعلام کرد: در این پارک 150 شرکت داریم که در صنعت کار میکنند اما برای جذب نیروی انسانی ماهر و متخصص مشکل دارند بعنوان مثال فردی را پس از مصاحبه جذب می کنند اما در کار آن فرد توانایی و مهارت لازم را ندارد.

صابری بیان کرد: فناورد نیروی انسانی ماهر که ارزشمندترین دارایی کشور هستند را شناسایی و جذب صنایع می کند تا نیازی از صنعت و جامعه را برطرف کند. امیدواریم دانشگاههای دیگر هم ظرف چند سال آینده بتوانند چنین مسابقاتی را در دانشگاه خود برپا کنند و فناورد را گسترش دهند.

قمری دبیر اجرایی سومین دوره مسابقات مهارت سنجی فناورد در این نشست گفت: نیاز روزافزون بخشهای صنعت و خدمات کشور به افراد متخصص و ماهر، در حیطه های مختلف و همچنین عدم امکان بازیابی مهارتها براساس مدارک دانشگاهی، فن آورد را برآن داشت تا سازوکاری را برای کشف و معرفی افراد مستعد و نخبه مهارتی به این بخش ها ایجاد کند.

وی افزود: در همین راستا این مجموعه در تعامل با نخبگان بخش صنعت و خدمات کشور، اقدام به طراحی مجموعه رقابتهای تخصصی مهارت سنجی کرده است.در این رقابتها نیازهای مهارتی بخش‌های صنعت و خدمات مورد ارزیابی قرار گرفته و درآخر افراد احراز صلاحیت شده جهت استخدام و کار به این مراکز معرفی می شوند.

قمری با اشاره به 600 شرکت کننده از 23 استان در دوره اول فن‌آورد بیان کرد: پس از استقبال وسیع از دوره اول، دومین دوره این رقابتها در 6رشته درسال 94 با بیش از 3 هزار و 500 شرکت کننده برگزار شد و اکنون برای دوره سوم این مسابقات تعداد ثبت نام کنندگان از مرز 8هزار نفر گذشته اند.

به گفته وی، تمام ثبت نام کنندگان متخصص و دارای رزومه و توانمندی هستند تا بتوانند مشکلی از مشکلات جامعه را رفع کنند.

دبیر اجرایی فن‌آورد اعلام کرد: دوره سوم مسابقات مهارت سنجی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، وارک فناوری پردیس، ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز و دانشگاه صنعتی شریف، در هفت رشته برنامه نویسی کامپیوتر، برنامه نویسی تلفن‌های هوشمند، داده کاوی، برق-الکترونیک، معماری، گرافیک و جستجوی هوشمند در بیش از 20 گرایش تخصصی برگزار می شود.

وی افزود: زمان ثبت نام مرحله اینترنتی از 25 لغایت 28 آبان ماه است و ثبت نام شدگان ظرف دوهفته بایدسوالات و کارهای خود را انجام دهند تا پس از آن داوریها انجام شود.

قمری گفت: تلاش خود را می کنیم که حداکثر شرکت کنندگان در مرحله اینترنتی به مرحله حضوری بیایند و در بازه زمانی 17 لغایت 19 آذرماه حدود509 نفر داخل دانشگاه ضنعتی شریف به رقابت بپردازند.

وی درباره جوایز نفرات برگزیده اظهار داشت: برای نفرات برگزیده  گرایشها ( در برخی گرایشها نفرات انتخابی ییشتر از سه نفر هستند) 250 سکه تمام بهار آزادی در نظر گرفته شده است بعنوان مثال به نفر اول رشته معماری 17 سکه کامل تعلق می گیرد،همچنین آنها به صنایع و شرکتهای مختلف برای کار معرفی می شوند.

قمری اعلام کرد: امسال به نفرات برگزیده بابت کار در صنایع معرفی شده بورسیه شغلی می دهیم که بسیار قوی تر از تضمین نامه استخدامی است برای کسانی هم که موفق یه کسی رتبه نمی شوند بورسیه آموزشی برای فراگیری تخصص و مهارتها ارایه می شود.

به گفته دبیر اجرایی فن‌آورد، در تمام رشته ها جز داده کاوی و معماری شرکت به صورت انفرادی است.

شایان ذکر است؛ این مسابقات همانند سال‌های قبل در 2 مرحله اینترنتی و حضوری برگزار می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار