اردبیل؛

کار احداث یادمان شیخ ابوسعید اردبیلی به پایان رسید

شهردار اردبیل از پایان کار احداث یادمان مقبره شیخ ابوسعید اردبیلی از عارفان نامی قرن های سوم و چهارم هجری، خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ حمید لطف اللهیان افزود: با هدف بررسی و مطالعات لازم و با استفاده از راهنمایی‌های بزرگان تاریخ و فرهنگ اردبیل نسبت به احیا یادمان مقبره شیخ ابوسعید اردبیلی که در دهه‌های اخیر از میان رفته بود، اقدام کردیم.

وی ابراز امیدواری کرد که کار احیا یادمان مقبره عارف نامی، شیخ ابو سعید اردبیلی چون سندی زرین بر تارک فرهنگ معنوی این شهر مقدس بدرخشد.

شهردار اردبیل با بیان اینکه بقعه شیخ ابوسعید اردبیلی تا سال 1348 شمسی پا بر جا بوده ولی با کمال تأسف این گنجینه عظیم معنوی در سال یاد شده؛ با بی توجهی و در نتیجه بازگشایی خیابان در محله سرچشمه اردبیل تخریب شده است، افزود: تا پیش از اقدام شهرداری اردبیل برای احیا یادمان این بقعه، اثری از آن بر جای نمانده بود، اما محل سردابه آن مدفون در اول کوچه معصومشاه است.

لطف اللهیان با اذعان به اینکه شیخ ابوسعید اردبیلی از نخستین عرفای شناخته شده در دارالارشاد اردبیل است، خاطرنشان کرد: هرچند سال تولد و وفات این عالم عارف به دقت مشخص نیست، اما به احتمال زیاد در نیمه دوم قرن سوم هجری متولد شده و اگر عمری متعارف داشته است، در نیمه اول قرن چهارم هجری نیز وفات یافته است.

به نقل از اسناد تاریخی، شیخ ابوسعید اردبیلی شاگرد و تربیت یافته قطب العارفین «جنید بغدادی» است و جنید بغدادی نیز متوفی به سال 297 و یا 298 هجری قمری است و مسلماً شیخ ابوسعید دهه های آخر عمر شریف شیخ المشایخ جنید بغدادی را درک کرده و سپس به زادگاه خود اردبیل مراجعت نموده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.