کارگروه پیشگیری از مرگهای خاموش ویژه ی کارشناسان و متولیان ایمنی ساختمانها در قزوین برگزار شد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ تبیین علل ریشه ای حوادث مسمومیت و مرگ خاموش در ساختمان ها، تببین و شفاف سازی نقش و مسئولیت سازمانها، دستگاهها و گروه های مختلف در پیشگیری از حوادث مسمومیت و مرگ خاموش ، ارائه راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای پیشگیری از مسمومیت و مرگ های خاموش با گاز مونواکسید کربن از جمله موضوعات مطرح شده در  این کارگروه بود.

موسی خانی معاون عملیات سازمان اتش نشانی و خدمات شهرداری قزوین با بیان اینکه درپنج ماهه ی نخست امسال 9 نفر جان خود را بر اثر گاز گرفتگی از دست دادند گفت :این امار نگران کننده است چرا که روند افزایشی داشته است .

وی مهم ترین عامل گاز گرفتگی را دودکش های نا ایمن اعلام کرد و گفت : با ایمنی در ساخت و سازها , استفاده از وسایل گاز سوز مناسب و آموزش می توان به کاهش حوادث ناشی از مرگ خاموش کمک کرد .

شمس مدیر عامل موسسه ی سلامت کشور  با بیان اینکه  سالانه 700 نفر در کشور بر اثر گاز منوکسید کربن جان خود را از دست می دهند گفت : انچه درد آور  است عوارض مسمومیت هاست که سال ها هراه افراد باقی می ماند.  

وی گفت : به ازای هرمرگ , 40 نفر مسموم می شوند که زندگی نباتی دارن و هزار نفر هم سرپایی درمان می شوند که عوارض ناشی از ان را تا پایان عمر هراه خود دارند .

شمس  گفت : علایم گاز گرفتگی با منوکسید کربن را شبیه انفلو انزاست که با سردرد ,تهوع , خواب الودگی ,احساس ضعف و وجود رنگ صورتی  در دستان همراه است  که در نهایت منجر به مرگ خواهد شد .

غفاری از تولید کننده های سیستم های گرمایشی هم در این مراسم گفت : دودکش ها مهم ترین علت گاز گرفتگی هاست که با نصب نادرست و استاندارد نبودن, احتراق ناقص است و گاز سمی از ان خارج می شود  .

وی گفت : استفاده از دودکش های دو جداره محل تامین هوای لازم برای احتراق را فراهم می کند .

غفاری گفت : بدنه ی دودکش باید آلومینیومی بدون درز  باشد و زانوی بدون چروک و با سطح داخلی هموار داشته باشد.

وی گفت:خانواده ها در نصب دودکش ها حتما از افراد متخصص کمک بگیرند  .

مدنی مدیر عامل سابق شرکت گاز کشور هم گفت : طراحی ناایمن ساختمانها یکی از مهم ترین دلایل گاز گرفتگی ها ست چرا که معمولا لوله های داخلی دودکش ها در ساختمان نامناسب تعبیه شده است .

نوفرستی رئیس پیشگیری از حوادث مرگهای خاموش کشور هم گفت: شومینه هیچ توجیهی برای گرمایش ندارد و بهترین وسایلی گرمایشی استفاده از موتور خانه ی مرکزی است.

وی با بیان اینکه تعداد کشته شدگان حوادث  ساختمان (نا ایمن و گاز گرفتگی ) بیشتر از تصادفات است اعلام کرد حوادث فوت ناشی از سوختگی هم چهار برابر حوادث ناشی از گاز گرفتگی است.

نوفرستی گفت : 70 درصد حوادث مربوط به پنج ماه اخر سال است  .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار