فلسفه اربعین یک فلسفه درون دینی است و نمی شود با فلسفه مدرن آن را تحلیل کرد.

پیاده روی اربعین را نمی توان با فلسفه مدرن غربی تحلیل کردمحمد احمدی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛،‌پیرامون فلسفه زیارت اربعین حسینی گفت: فلسفه زیارت اربعین، درون دینی است و نمی شود با فلسفه مدرن تحلیل کرد و واقعه عاشورا باید با توجه به باورهای مذهبی ما بررسی شود. 

وی ادامه داد:در زمینه این نهضت و واقعه عاشورا مسائل اخلاقی وجود دارد و می توانیم آن را از نگاه فلسفه ای بیرونی و دریچه اصول خارج ببینیم و فلسفه اربعین را باید با توجه به اصولی که مندرج در سنت خودمان است بررسی کنیم.

احمدی در نگاهی به شهادت امام حسین (ع) و زیارت آن حضرت،‌ پیرامون واژه اربعین و عدد 40 در اسلام بیان کرد: عدد 40 در بین متون اسلامی توجه شایانی به آن شده است، گرچه خود عدد فی النفسه محل بحث نیست، ولیکن آن معنا و مفهومی که می تواند عدد 40 داشته باشد برای ما قابل توجه است. مثلادر روایات ما نقل شده است که انسان در چهل سالگی به رشد عقلی می رسد و یا حضرت موسی(ع) در40 روز به میغات رفتند. با توجه به این احادیث،عدد 40 و واژه اربعین و زیارت سالار شهیدان (ع) پی می بریم.

وی با بیان مطرح کردن این سوال که ریشه زیارت وعلاقه شدید شیعیان در چیست؟ درخصوص منشاء و اهمیت زیارت اربعین اظهار داشت: اربعین شهادت امام حسین(ع) و زیارت ا ین حضرت در این روز، برهمگان امری بدیهی است و شیعیان ما با فطرت پاک و علاقه ای که به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) دارند می خواهند  و مظلومیت حضرت را به نمایش بگذارند.

احمدی با اشاره به حضور ادیان مختلف در زیارت و گردهمایی بزرگ اربعین حسینی(ع) توضیح داد: هر کدام از انسانها برای هر اقدامی که انجام می دهند پیش فرضی دارند که به عقیده من افراد مسیحی و یا کلیمی با توجه به نگاه خاصی که به داستان حضرت عیسی (ع) دارند، این عشق و علاقه به سالار شهیدان بی تاثیر نیست.

وی درخصوص حضور اکثریت مسیحیان در پیاده روی اربعین حسینی(ع) عنوان کرد: شاید مهمترین دلیلی که باعث شده، مسیحیان در بین دیگر ادیان شاخص شوند، ابراز علاقه به امام حسین(ع) و ویژگی های اخلاقی و دینی این حضرت است.

احمدی درپایان افزود: امام حسین مصداق عدالت جهانی است و همه عدل و داد در اهل بیت این حضرت جمع شده است و این ویژگی مهم را مسیحیان میدانند و به آن باور دارند که امام حسین برای عدالت جهانی، پرچمداری امر به معروف و نهی از منکر و جنبه های اخلاقی و تربیتی قیام کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار