فردا 24 آبان‌، ماه کامل در ساعت 17:14 دقیقه به وقت مرکزی ایران طلوع می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،مدیر انجمن ستاره‌شناسی اهواز با بیان اینکه فردا ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به زمین در 70 سال گذشته قرار می‌گیرد، گفت: طی این رویداد ماه از نظر دید ظاهری 14 درصد بزرگ‌تر و نور آن 30 درصد بیشتر دیده می شود.

خسرو جعفری‌زاده ، با بیان اینکه فردا 24 آبان‌، ماه کامل در ساعت 17:14 دقیقه به وقت مرکزی ایران طلوع می‌کند، اظهار کرد: این ماه یکی از بزرگ‌ترین ماه‌ها از نظر رصدی و ظاهری طی 70 سال گذشته و نزدیک‌ترین فاصله آن با زمین برابر 356 هزار و 509 کیلومتر است.

وی افزود: پس از این رویداد بار دیگر، 18 سال آینده در سال 2034 میلادی معادل چهارم آذر 1413 شمسی، ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به زمین قرار می‌گیرد.

مدیر انجمن ستاره‌شناسی اهواز با بیان اینکه البته بزرگ شدن ماه در این رویداد از دید ظاهری اتفاق می‌افتد و به عبارت دیگر قطر ماه تغییر نمی‌کند، گفت: وقتی که ماه به نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به زمین می‌رسد از دید ظاهری 14 درصد بزرگتر به نظر می‌آید و نور آن نیز 30 درصد درخشان‌تر دیده می‌شود.

جعفری‌زاده توضیح داد: این بزرگ‌تر بودن و افزایش نور ماه، بیشتر برای رصدگران و افرادی که از ماه عکاسی می‌کنند که هر ماه قمری، ماه بدر را رصد کرده باشند قابل تشخیص است؛ اما برای افراد عادی شاید به آن‌ صورت محسوس نباشد؛ همچنین این پدیده در شهرها که نورهای مصنوعی بسیار است، قابل درک نیست اما در خارج از شهر تا حدودی می‌توان آن را مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: بیشترین تأثیر نزدیک شدن ماه نیز در زمان طلوع ماه است، زیرا در این زمان ماه از دید ما بزرگتر طلوع می‌کند؛ همچنین هنگامی که در نزدیکی صبح غروب می‌کند، می‌توان این موضوع را بهتر تشخیص داد و با ابزارهای نجومی مانند تلسکوپ و دوربین دوچشمی دقیق این پدیده را رصد کرد.

مدیر انجمن ستاره‌شناسی اهواز با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند وقتی ماه به زمین نزدیک می‌شود در نهایت روزی با زمین برخورد می‌کند، گفت: واقعیت عکس این موضوع است و ماه هر سال 12 سانتی‌متر از زمین دورتر می‌شود اما به‌دلیل سیستم مدار بیضی‌شکل آن، گاهی اوقات به زمین نزدیک‌تر می‌شود.

 جعفری‌زاده افزود: ماه در مدار بیضی‌شکل خود دارای یک نقطه حضیض و یک اوج است که نزدیک‌ترین فاصله آن با زمین در زمان حضیض اتفاق می‌افتد و زمان اوج آن نیز 14  روز دیگر است؛ این پدیده در همه نقاط کره زمین قابل رصد است اما زیبایی آن در عکاسی خواهد بود و البته در این فاصله نسبت به ماه عادی، 14 درصد بزرگ‌تر دیده می‌شود. تأثیر این پدیده بر جزر و مد نیز هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.