کمبود اعتبارات سبب شده که طرح تحول نظام سلامت نتواند مراکز ترک اعتیاد را به طور کامل پوشش دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان دکتر اسماعیلی مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: بسیاری از مردم از بحث قلیان و سیگار غافل شده اند و اکثر خانواده ها به قلیان به عنوان تفریح نگاه می کنند .

وی با اعلام اینکه خیلی از مردم تصور نمی کردند دچار اعتیاد شوند افزود : اعتیاد بیماری است که درمان آن بسیار پیچیده است و دارو به عنوان یک فرصتی است که به بیماران داده می شود.

دکتر اسماعیلی به اقدامات مراکز ترک اعتیاد در خصوص درمان اعتیاد در سراسر کشور اشاره کرد و گفت : توزیع دارو ، اقدامات روانشناسی ، اقدامات مددکاری ، انجام ویزیت و انجام تست های فشار و قند و ... از فعالیت هایی است که در این مراکز انجام می شود .

وی افزود : داروهای قاچاق به فعالیت های این مرکز آسیب می زند و قاچاقچیان از طریق شبکه های مجازی جوانان و نوجوانان را به دام می اندازد تا فعالیت این مراکز را کم تر کنند.

دکتر اسماعیلی گفت : کمبود اعتبارات سبب شده که طرح تحول نظام سلامت نتواند مراکز ترک اعتیاد را به طور کامل پوشش دهد اما با این حال تعدادی از مراکز دولتی را تحت پوشش قرار داده است امابازهم کافی نیست.

دکتر مرتضوی دبیر کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز با اعلام اینکه مشکلات اقتصادی ، فرهنگی و باورهای غلط مهم ترین دلایل بروز اعتیاد است گفت : باید بیماری اعتیاد کنترل شود چون درمان قطعی و راحتی برای آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ۷ هزار مرکز درمان اعتیاد زیر نظر بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در کشور داریم افزود : حدود ۴ هزار پزشک، پرستار ، روانشناس و مددکار در این مراکز در حال فعالیتند .

دکتر مرتضوی گفت : علی رغم اینکه این مراکز از طرف دولت هیچ حمایتی نمی شوند اما با این حال تعرفه های این مراکز در ۵ سال اخیر فقط ۱۰ درصد افزایش داشته است در صورتی که قیمت دارو ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد : برای مبارزه با پدیده اعتیاد اقدامات زیادی در زمینه مقابله ، پیشگیری و درمان انجام شده و ماهانه جلسه هایی با سازمان های مربوطه برای رفع موانع اعتیاد برگزار می شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار