معاون توسعه و مديريت منابع با اشاره به جذابيت نداشتن مديريت بيمارستان ها براى افراد، گفت: گاهى انتصاب اين اقراد با اجبار صورت مى گيرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ على صدرالسادات معاون توسعه و مديريت منابع وزارت بهداشت در همايش ظرفيت سازى مديران بيمارستان هاى دولتى با اشاره به اهميت توانمندسازى مديران، بيان كرد: صرف نظر از پيچيدگى و حساسيت مديريت بهداشت و درمان در سطح كشور، مديريت مراكز بهداشتى درمانى دولتى و خصوصى نيز گستردگى بسيارى دارد.

صدرالسادات نيروهاى مشغول به كار در بيمارستان ها را ٣٧٣ هزار نفر اعلام كرد و افزود: على رغم تلاش ها و برگزاري دوره هاى آموزشى، همچنان در اين زمينه با چالش هاى بسيار رو به رو هستيم چرا كه تفكر نظام مند و راهبردى وجود ندارد. 

وی تصریح کرد: مسئوليت مديريت بيمارستان جذابيتى براى افراد نداشته و گاهى براى انتصاب افراد از اجبار كمك مي گيريم، بى ثباتى در مديريت بيمارستانى، نبود نظام آموزشى نظام مند در بيمارستان ها، تخصيص و توزيع منابع و مداخلات سياسى در تعيين افراد از چالش هاى اين حوزه محسوب مى شود. از طرفى انتصاب و انتخاب به روال منطقى و شايسته سالارى صورت نمي گيرد.

معاون توسعه و مديريت منابع يادآور شد: آموزش مديران بر اساس شايسگى از اهداف ماست، شوراي عالى ادارى كشور در نيمه اول سال ٩٣ با ابلاغ مصوبه اى در اين زمينه، آن را به يك تكليف قانونى تبديل كرده است.

آموزش حرفه ای مدیریت بیمارستانی مورد توجه قرار نگرفته است
انصاری معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در همایش ظرفیت سازی مدیران بیمارستان های دولتی با بیان اینکه اجرای طرح تحول سلامت از اقدامات ارزشمند وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید است، بیان کرد: طرح تحول سلامت نه تنها یک برنامه برای وزارت بهداشت نبود بلکه یک برنامه اساسی دولت بود که وقت و هزینه قابل توجهی را به آن اختصاص داد امروز نیز در آستانه اجرای مرحله دیگری از این طرح هستیم. 

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد آموزش آکادمیک مدیریت بیمارستانی در کشور از ابتدای دهه 40 توسط دانشگاه تهران آغاز شد و آموزش تخصصی آن در نیمه دوم دهه 40 با شکل گیری دانشکده بهداشت شروع شد، اما این رشته همچنان مورد بی توجهی و کم اقبالی قرار گرفته است. 

انصاری بیان کرد: در گذشته در شهر تهران فقط 7 دانشجوی این رشته در بیمارستان ها مدیریت می کردند این آمار نشان می دهد اساس آموزش حرفه ای مدیریت بیمارستانی با چالش روبرو است. 

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در برنامه ریزی های این دوره به برخی از موارد توجه کمتری شده است. 

وی افزود: در گزارش معاون مدیریت منابع وزارت بهداشت فقط به 2 حوزه غیر تخصصی ضعف توانایی در هدایت و راهبری پرسنل بیمارستان و ناتوانی در تغییر شیوه مدیریت و انطباق آن با شرایط حاکم در بیمارستان اشاره شد در قسمت اول با چالش های جدی روبرو هستیم چرا که ویژگی نیروهای انسانی در محیط های بیمارستانی با سایر مراکز دولتی متفاوت است. 
 
انصاری یادآور شد: دولت باید به جای نگاه کار فرمایی نگاهی رفاهی به کارمندان خود داشته باشد اما در دولت ما کارکنان مدیران را مسئول رفع کل مشکلات معیشتی خود می دانند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار