سرپرست اداره دامپزشکی کازرون نسبت به خطر انتقال بیماری ‌های حاد و غیربهداشتی و غیرشرعی بودن مرغ زنده که در معابر و مراکز بدون مجوز در این شهرستان عرضه می‌شود هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ میلاد کاظمیان با بیان اینکه مرغ‌ های زنده‌ای که در معابر و خیابان ‌ها عرضه می‌ شود احتمال انتقال بسیاری از بیماری ‌ها را دارد، گفت: این‌ مرغ‌ه ا ممکن است از بوشهر یا شهر های اطراف به قائمیه و کازرون قاچاق شده باشد.
وی با اشاره به ضررهای کشتار و عرضه غیربهداشتی و غیرشرعی مرغ زنده افزود: به علت اینکه ناظر شرعی بر این مراکز نظارت ندارد ممکن است موقع ذبح بالای حنجره مرغ بریده و مرغ خفه و خون‌ گیری به‌صورت کامل انجام نشود و لاشه مرغ پرخون باقی بماند و موجب رشد میکروب شود.
کاظمیان ادامه داد: از زمان سربریدن مرغ تا وارد شدن به دیگ آب گرم باید زمانی حدود 4 تا 8 دقیقه طول بکشد تا خون ‌گیری کامل انجام شود اما این کار در مغازه‌ های مرغ زنده ‌فروشی ‌ها اغلب صورت نمی ‌گیرد.
او با بیان اینکه به علت عدم نظارت بر مرغ ‌فروشی‌ های زنده، ممکن است بیماری ‌های مشترک بین انسان و طیور مانند آنفلوآنزای حاد و اسهال سفید انتشار یابد، خاطرنشان کرد: مصرف مرغ با جوشیدن و پختن در دیگ باعث از بین رفتن میکروب ‌ها می ‌شود اما زمانی که به ‌صورت جوجه‌ کبابی مصرف شود برای افراد به‌ ویژه کسانی که پیوند کلیه داده ‌اند و سالمندان که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار خطرناک است.
وی افزود: استفاده از چاقو، قیف ‌ها و دیگر وسایل مورد استفاده این‌گونه افراد به‌ شدت غیربهداشتی است و هیچ‌یک از آنان دارای کارت تندرستی نیستند.
وی تصریح کرد: شهروندان به ‌هیچ ‌‌عنوان در شرایط غیربهداشتی مرغ خریداری نکنند و تنها از عرضه‌ کنندگانی که به‌ صورت بسته‌ بندی و داری مجوز بهداشتی هستند این محصول را خریداری کنند.
 انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار