ارومیه؛

بازدید اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه از مجتمع پتروشیمی ارومیه

به منظور گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه از مجتمع پتروشیمی ارومیه بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، پتروشیمی ارومیه در جنوب غربی این شهرستان، کیلومتر 30 جاده ارومیه-مهاباد در زمینی به مساحت 110 هکتار با محوطه صنعتی به وسعت 50 و فضای سبز و استخرهای پساب به وسعت 60 هکتار احداث شده است.

مواد اولیه این مجتمع، اوره، آمونیاک و گوگرد بوده و آب مورد نیاز آن از دو حلقه چاه در جوار مجتمع تامین می‌شود.

این مجتمع دارای سه واحد فرایندی تولید کریستال، ملامین، سولفات آمونیوم و اسیدسولفوریک و نیز سرویس‌های جانبی تامین کننده آب، بخار، هوا، نیتروژن، توزیع برق و مخازنبوده و در نظر است که طرح‌های جدید تولید سولفات پتاسیم و اسیدکلریدریک به این واحدها افزوده شود.

عملیات ساختمانی پتروشیمی ارومیه از سال 70 آغاز و متعاقب آن تجهیزات فرایندی توسط پیمانکار ایرانی از اردیبهشت ماه 71 آغاز شد و با تامین تجهیزات سرویس‌های جانبی، فعالیت‌های ساختمان و نصب آنها از مهر ماه 71 به وسیله پیمانکار ایرانی انجام پذیرفت.

سرانجام در شهریور سال 74 با پایان یافتن عملیات نصب و پیش‌راه اندازی مجتمع به طور رسمی افتتاح و بهره‌برداری از واحدهای جانبی و فرآیندی آغاز شد.

هم‌اکنون تولیدات پتروشیمی ارومیه چهار هزار تن کریستال ملامین، 26 هزار و 400 سولفات آمونیم و 50 هزار تن اسیدسولفوریک در سال است.

واحد دوجذبی اسیدسولفوریک با ظرفیت تولید 150 تن در روز با غلظت بالای 98 درصد در سال 94 به بهره برداری رسید و توانایی کار در بین 30 تا 110 درصد ظرفیت را دارا است.

امروز جمعی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه به منظور ارتباط صنعت و دانشگاه، از مجتمع پتروشیمی ارومیه بازدید کردند.

رئیس اداره آموزش و پژوهش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی در این بازدید اظهار داشت: به منظور گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه، 20 واحد صنعتی فعال دارای پروانه تحقیق و توسعه از سازمان صنعت و معدن استان برای بازدید انتخاب شدند.

علی حضرتی گفت: افزایش بهره‌وری واحدهای صنعتی، تقویت بخش تحقیق و توسعه واحدها، تبدیل واحدهای مستعد به واحد دانش بنیان، آشنایی اعضای هیات علمی با نیازهای صنعت و تبدیل آن به پروژه‌های تحقیقاتی و مشاوره‌ای و اطلاع از نیاز واحدها به فناوریهای نو از جمله اهداف این بازدید است.

وی ایجاد و ثبت فناوری‌ها و دانش فنی برای بهره‌برداری واحد صنعتی، رفع نیازمندی‌های حوزه دانشجویی از طریق پایان نامه‌های دانشجویی، مهارت آموزی دانشجویی از طریق کارورزی و کارآموزی، تشکیل اتاق فکر صنعت و دانشگاه و نیز تشکیل دفاتر کارآفرینی تخصصی را از سایر اهداف این بازدید عنوان کرد.

در ادامه مدیر عامل مجتمع پتروشیمی ارومیه با اشاره به بازدید دانشجویان و اساتید گروه شیمی دانشگاه ارومیه از این مجتمع بیان کرد: بی‌شک با توجه به سطح علمی که در پتروشیمی‌ها قرار دارد نیازمند ارتباطات بیشتر با دانشگاه و مراکز تحقیقاتی داشته تا در بهبود کیفیت محصولات خویش و تولید محصولات جدید و توسعه‌ای استفاده کرد.

ابراهیم اسکندری تصریح کرد: علاوه بر آن می‌توان از دانش و معلومات تمامی همکاران در دانشگاه و دانشجویان برای توسعه کشور و توسعه شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در محصولات پایین دستی و در خود پتروشمی استفاده کرد.

وی گفت: بی‌شک دانشجوبان و اعضای هیئت علمی دانشگاه از دانش‌های فراوانی برخوردار بوده که باید آن را شناخت و با تبادل همکاری‌ها بتوان موارد جدیدی تولیدی و تحقیقاتی آتی را برای توسعه پتروشیمی و موارد پایین دستی آن برنامه‌ریزی کرد.

به گفته اسکندری، هم‌اکنون در صدد استفاده از دانش و هنر دانشجویان بوده چون این بازدیدها نقش مهمی در اشتغال‌زایی داشته و حتی این مجتمع در صدد است تا پایان‌نامه‌های دانشجویی را در جهت صنعت تعریف و آن را افزایش دهد چون دانش و علم داشنجویان و اساتید بسیار قابل استفاده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.