بازار مسگرهای کاشمر یکی از بازارهای مشهور این شهرستان است که صدای چکش مسگران هنوز شنیده می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، در میان سر و صدای خیابان ۱۷شهریور شهرستان کاشمر ناخود آگاه صدایی متفاوت در بازار به گوش می رسد که ما را به سوی خود جلب می کند.

صدایی که حکایت از خوردن ضربان چکش بر روی ورقه ای از مس که قرار است با دستان هنرمند استاد مسگر به ظروف مختلف مسی تبدیل شود.

وارد مغازه کوچک خاک خورده ای شدم که بیش از نیم قرن است در این مکان مسگری می کنند.

دستانی پینه بسته می بینم که نشان دهنده سختی کار و گذر عمر است.

ورقه های مسی را با زدن ضربه های چکش به ظروفی زیبا و بارزش تبدیل می کند.

محمد نژادابرهیم هنرمند مسگر می گویداین حرفه را از کودکی درکنار پدرم آموختم و از سن ۱۹سالگی به طور رسمی آغاز کرده ام.

او با بیان اینکه قدیم الایام مسگری رونق بیشتری داشت، افزودظروف مسی در گذشته برای جهیزیه نوعروسان استفاده می شد اما اکنون با ماشینی شدن زندگی های امروزی ، کسی کمتر سراغی از بازار ما می گیرد.

استاد نژادابراهیم اظهار کرد صدای چکش برای من به موسیقی زندگی تبدیل شده است و به دنبال یک لقمه نان حلال ۶۰سال است که از این طریق امرار معاش می کنم.

او در ادامه به انواع مختلف ظروف مسی اشاره  کرد و افزودکماجدان، سینی، دیگچه، دیزی، سماور و... در طرح و سایزهای متفاوت ساخته می شود.

این استاد مسگر با کمی دلخوری از درآمد خود گفتامروزه با وجود کارخانه های ساخت ظروف مسی بازار فروش مسگران سنتی کمرنگ شده است.

او خاطرنشان کرداستفاده از ظروف مسی برای درمان کم خونی مفید و همچنین طعم غذا را لذیذ و مطبوع تر می کند.

این استاد هنرمند مسگری بیان کرددر گذشته تعداد زیادی مغازه مسگری در کاشمر وجود داشت که اکنوت دیگر ۲الی ۳مغازه کوچک در این محدوده باقی مانده اند که فعالیت اصلی آن ها نیز به ساخت دیگ های بزرگ نذری و تعمیر ظروف مسی محدود شده است.

امیدواریم این هنر تاریخی ارزشمند به جای مانده بار دیگر به آن روزهای اوج خود نزدیک شود و باز هم صدای چکش مسگران در بازار شنیده شود.

انتهای پیام // و ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار