معاون دانش پژوهش کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تولید دانش بومی در سپاه وجود و تربیت پاسداران دانشور و اندیشه ورز در سپاه و تبادل و توزیع دانش در بین خانواده انقلاب از ارکان شکل گیری قدرت علمی در سپاه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛سردار محمدرضا نواب اصفهانی در همایش علمی بسیج و امنیت پایدار در آذربایجان غربی، پیشرفت نظام را وابسته به پیشرفت علمی کشور عنوان و اظهار کرد: خداوند متعال یکی از ضروریات پایداری امنیت را ایمان و عمل صالح در حکومت و حکمرانی بیان کرده اند بطوریکه اگر افراد ایمان و عمل صالح را همزمان با هم قرار دهند خداوند نیز وعده داده است که همزمان با اینکه حاکم زمین می شوند امنیت پایدار را نیز برای آنها برقرار کند.

وی با تبیین و تشریح تفکر بسیجی از دیدگاه مقام معظم رهبری و نقش این تفکر در امنیت پایدار افزود: در حوزه امنیت علیرغم گستردگی در مفهوم و دیدگاه ها دو نوع استراتژی در برقراری امنیت وجود دارد و اینکه یک نظام و حکومت بتواند شرایط و فضایی را ایجاد کند که بتوان از آرمان و ارزش های مورد نظر خود دفاع کرد و در نیل به آنها حرکت کند که تعریفی از امنیت می شود.

معاون دانش و پژوهش کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لازمه پیشرفت و توسعه کشور را مطابق با فرموده مقام معظم رهبری وجود امنیت دانست و آن را از اساسی ترین وظیفه حکومت ها عنوان کرد و گفت: لذا برای پیشرفت مادی و معنوی هر کشوری امنیت لازمه اولیه می باشد.

نواب اصفهانی در تعریف امنیت پایدار اظهار کرد: بکارگیری همه عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی سیاسی و امنیتی بطور همزمان و پیوسته بگونه ای که ارزش های اساسی برای پیشرفت و رشد تعالی مورد هجوم واقع نشود و در صورت تهاجم بصورت موفقیت آمیز از آنها دفاع شود.

وی با اشاره به برخی مولفه های تاثیرگذار در امنیت پایدار افزود: داشتن ایمان به خدا و نبوت پیامبر و ولایت ائمه از اولین مولفه هایی است که در تامین امنیت پایدار موثر است و به عنوان سه پایه اساسی در مکتب تشیع امروزه در جامعه جهانی بروز و ظهور دارد.

نواب اصفهانی مولفه های دیگر را به ترتیب نقش ولایت فقیه و مردم برشمرد و گفت: در خصوص ولایت فقیه بایستی گفت امروزه تمام نظام های دنیا ، دوست و دشمن اذعان دارند که امنیت موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران متاثر از ولایت فقیه است .

وی وحدت و انسجام ملی ، استقرار دولت اسلامی ، پیشرفت علمی و توان دفاعی و تهاجمی مخصوصا از بعد خارجی را از دیگر مولفه های موثر در وجود امنیت پایدار عنوان کرد و اظهار داشت: اخیرا مقام معظم رهبری در دیداری که با جمعی از فرماندهان سپاه داشتند فرمودند برخی ها اعلام می کنند که ما شاید نیاز به نیرو و توان دفاعی به این اندازه نداشته باشیم ؛ درحالی که اگر توان دفاعی و نظامی وجود نداشته باشد نمی توان در حوزه های دیگر نیز با توان و قدرت حضور داشته باشیم.

نواب اصفهانی تفکر و اندیشه بسیجی را از مولفه های تضمین امنیت پایدار دانست و گفت: حدود سه دهه پیش امام راحل در این زمینه فرمودند اگر در کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شود چشم طمع دشمنان از آن دور خواهد شد وگرنه باید منتظر حادثه ماند.

وی به میزان تاثیر گذاری تفکر و عمل بسیجی در تامین امنیت پایدار از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد و افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، ایران اسلامی شکست ناپذیر است و آنهایی که نظام جمهوری اسلامی ایران را تهدید می کنند بدانند که این نظام به برکت تفکر ،عمل و حرکت بسیجی شکست ناپذیر است.

نواب اصفهانی در خصوص پایه های تفکر بسیجی نیز به دو رکن اساسی اشاره کرد و اظهار داشت: در این رابطه نیز داشتن احساس مسئولیت آن هم نه تنها نسبت به انسانهای هم عقیده و مومن بلکه برای تمامی غیر مسلمنان و مومنان جز اولین پایه تفکر بسیجی می باشد.

وی تصریح کرد: اما دومین پایه بصیرت و روشن بینی است که مقام معظم رهبری آن را لازمه و ضرورت احساس مسئولیت خطاب نموده اند.

نواب اصفهانی در تشریح بیشتر مولفه بصیرت و روشن بینی آن را منوط به شناخت زمان و نیاز و اولویت دانست و تاکید کرد: یعنی اگر ما بتوانیم نسبت به نیازها و تعهدات و نوع مواجه با تهدیدات و رویکردهای دشمن شناخت پیدا کنیم آن موقع است که دارای بصیرت هستیم.

وی با بیان اینکه سپاه بایستی به گونه ای متحول شود که از قدرت علمی و دانش لازم برای پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن برخوردار باشد افزود: سپاه در تحقق رسالت خود و حرکت تکاملی با سه موجود زنده مواجه می باشد که یکی انقلاب اسلامی دیگری نهاد سپاه و سوم پاسداران است.

نواب اصفهانی گفت: لذا تولید دانش بومی در سپاه وجود و تربیت پاسداران دانشور و اندیشه ورز در سپاه و تبادل و توزیع دانش در بین خانواده انقلاب از ارکان شکل گیری قدرت علمی در سپاه است.

معاون دانش پژوهش کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: امسال که با نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نامیده شده است هرفردی که بخواهد در توسعه تفکر بسیجی حرکت و اقدام نماید ساز و کارش در سپاه فراهم شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.