یزد؛

راه اندازی سامانه الکترونیک آرای قضایی

با راه اندازی سامانه الکترونیک آرای قضایی در یزد روند پیگیری، افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  
حجت اسدی معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد گفت: با راه اندازی و

 آغاز به کار سامانه ابلاغ الکترونیک آرای محاکم قضایی و حذف ابلاغ کاغذی میزان پیگیری افراد درباره آرای ابلاغ شده و بررسی نتیجه آن در استان یزد از 10درصد به 80درصد افزایش یافته است.


حجت اسدی افزود: در روش کاغذی ابلاغ احکام قضایی همیشه مشکلات و تشریفات زیادی داشتیم که زمان رسیدگی به پرونده را بیشتر و نارضایتی مردم را به همراه داشت.

وی ادامه داد: با توجه به مراحل تایپ ، گذشت از چند مرحله و ارسال از طریق مامور انتظامی و تحویل آن به غیر از فرد اصلی در اغلب موارد تا 10درصد ابلاغیه ها به خود شخص مورد نظر می رسید.

معاون دادگستری استان یزد اضافه کرد: از سوی دیگر در شهرستان یزد سالانه حداقل 500هزار ابلاغیه که اغلب سه برگی است و در استان تا حدود 800هزار ابلاغیه صادر می شود که در مجموع در کل کشور 1500میلیارد ریال هزینه به همراه داشته که نیازمند صرفه جویی و کاهش هزینه ها بودیم.

اسدی با بیان اینکه ابلاغ کاغذی در واقع معضل 50ساله و معضل قرن قوه قضائیه است ، ادامه داد: همه مشکلات و لزوم حفظ محیط زیست و حل موارد یاد شده نیازمند ایجاد ساختاری برای استفاده مناسب از تکنولوژی های روز بودیم که در ماده 175 قانون آیین نامه دادرسی کیفری مصوب 1392 قوه قضائیه با عنوان ' سامانه ابلاغ الکترونیک ' یا 'سامانه ثنا ' ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: این سامانه با استفاده از سامانه ها مخابراتی و سیستم داخل کشور با هدف اطمینان از دریافت صحیح ابلاغیه به خود شخص ، حفظ محرمانگی و حریم خصوصی افراد ، کاهش اطاله دادرسی و سرعت رسیدگی و خدمات رسانی آسان در کمتر از چند ثانیه، به اجرا در آمد.

وی افزایش روند کار ، کاهش هزینه ها و افزایش دقت در رسیدگی ، جلوگیری از جعل احکام و نیز جلوگیری از گم شدن اسناد با ذخیره در حساب کاربری شخصی فرد را از دیگر اهداف اجرای این طرح برشمرد.

این مسئول پیرامون روند ثبت نام در استان نیز گفت: در گام اول سامانه ثنا به آدرس sana.adliran.ir برای ثبت نام اشخاص حقیقی ایجاد شده و مراجعان با مراجعه به قوه قضائیه و دادگستری باید ایتدا در سامانه نام نویسی کرده و پس از احراز هویت ، حساب کاربری شامل شناسه و رمز ورود به سامانه را دریافت کنند.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد هزینه ثبت نام در سامانه یکصدهزار ریال است افزود: ثبت به سه روش مراجعه مستقیم به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که فعلا در شهرستان یزد سه دفتر داریم و 12 دفتر نیز ظرف 2 ماه آینده در شهرستان ها راه اندازی می شود .

وی ادامه داد: که ثبت نام در سامانه ثنا و سپس مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا ثبت نام در محاکم قضایی و دادگستری صورت می گیرد.

اسدی درباره جایگاه این استان در ثبت نام سامانه ابلاغ الکترونیک اظهار کرد: این طرح به صورت پایلوت از استانهای فارس و قزوین آغاز شده و بعد از آن سایر استان ها شروع کردند که استان یزد در ثبت نام در دفاتر موجود در محاکم قضایی و دادگستری ها در جایگاه اول قرار دارد ولی در دفاتر الکترونیک جایگاه خوبی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: هر فرد تنها یک بار می تواند در این سامانه ثبت نام کند و بر همین اساس تاکنون بیش از 11هزار نفر در استان در این سامانه ثبت نام کرده اند .

وی ادامه داد: بعد از ابلاغ احکام قضایی از طریق این سامانه در استان ، تاکنون 80درصد افراد بعد از دریافت پیامک به صفحه کاربری خود مراجعه کرده و جزئیات حک صادره را مشاهده کرده اند در حالی که در زمان ابلاغ کاغذی احکام ، تنها 10 فرد پیگیر ابلاغیه بوده و در واقع ابلاغیه به خود شخص می رسید.

معاون دادگستری یزد گفت: برای کسانی که در زندان هستند یک کاربری دیگر ویژه زندان هم باز می شود و به کسانی که ایمیل ندارند یک آدرس ایمیل ملی از سوی دفتر خدمات قضایی اختصاص داده می شود.

اسدی یادآور شد: در صورت مجهول المکان بودن مخاطب و دسترسی نداشتن فرد به حساب کاربری ، ابلاغ اوراق قضایی از طریق آگهی در سامانه ابلاغ و یکی از روزنامه ها کثیرالانتشار انجام می شود ضمن آنکه درباره اتباع خارجی نیز مشکلی در سامانه وجود ندارد.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.