معاون حقوقی رئیس جمهورگفت: آیا ما ادعا کردیم با برجام آمریکا خوش عهد می‌شود؟ در برجام اتفاقات گسترده‌ای رخ داد و دستاورد‌های عظیمی برای کشور به همره داشت.

ادعایی درباره خوش عهدی آمریکا نداریم
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز در محل نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه رئیس جمهور در سازمان ملل درباره بدعهدی آمریکا نسبت به اجرای برجام اظهار گله‌مندی می‌کند اما از سویی دیگر در سخنرانی‌های خود از دستاوردهای برجام ابراز امیدواری می‌کند آیا مشخصا برجام دستاوردی داشته یا خیر اظهار داشت: اگر آثار و دستاورد‌های برجام دیده نشود باید در قدرت بینایی خود شک کرد چشم‌ها را باید شست.

وی افزود:  آثار برجام یک بحث است و بدعهدی آمریکا بحثی دیگر، آیا ما ادعا کردیم با برجام آمریکا خوش عهد می‌شود؟ در برجام اتفاقات گسترده‌ای رخ داد و دستاورد‌های عظیمی برای کشور به همره داشت.

انصاری با اشاره به دستاوردهای برجام اظهار داشت: نخستین رهاورد برجام متوقف کردن ماشین تحریم ها و فشار علیه کشور بود. اگر برجام و مذاکرات به ثمر نمی‌نشست با روند تحریم‌ها که اتوماتیک‌وار عمل می‌کردند امروز باید برنامه نفت در برابر غذا را اجرا می‌کردیم.

وی ادامه داد: منتقدان و مخالفان برجام نمی‌گویند که اگر برجام نبود امروز در چه وضعیتی بودیم، اما مردم می‌دانند قبل از برجام چه وضعیتی داشتیم. ما برای انتقال پول اعزام دانشجو و بازرگان و صنعتگر هیچ راهی نداشتیم، مجبور بودیم پول را چمدانی منتقل کنیم به نظام بانکی کشور قفل زده شده بود و به بهانه دور زدن تحریم مفاسد زیادی شکل گرفت و چندین میلیارد دلار از مردم پول نفت گرفته شد که تحریم‌ها دور زده شود اما آن پول‌ها گم شد کشتیرانی کشور تحریم بود و کشتی‌ها نمی‌توانستند در سواحل پهلوگیری کنند.

انصاری متذکر شد: برای خرید قطعات هواپیما در دوران تحریم از شیوه‌های نامتعارف استفاده می‌شد و از طریق کشورهای مختلف با چند برابر قیمت وارد کشور می‌شد. مگر ما فراموش کردیم در دوران تحریم در بخش کشاورزی ناچار به واردات 6 میلیون تن گندم وارد کردیم.

وی ادامه داد: در دوره قبل از برجام مشکلات بسیاری در حوزه انتقال تکنولوژی، مراودات و مسافرت به کشورهای مختلف وجود داشت اما در سایه برجام جلوی تحریم‌ها و تخریب گرفته شد همچنین از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شدیم. کسانی که امروز امنیت ایران را زبانزد می‌دانند باید بدانند بخشی از این امنیت رهاورد برجام و بخشی دیگر تلاش نیروهای نظامی و انتظامی و بخش دیگر رهاورد سرمایه‌گذاری دولت در هزینه‌های امنیت است.

معاون حقوقی رئیس جمهور  اظهار داشت: بنده به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهور اعلام می‌کنم برجام بزرگترین دستاورد حقوقی نظام بوده و پیروزی منطق حقوقی ما بر تحریم و تهدید بود، آیا امروز کسی می‌تواند منکر شود که کشتیرانی تحریم‌ها برداشته نشده است؟ بعد از برجام تولید نفت از زیر یک میلیون بشکه به 4 میلیون بشکه نفت افزایش داده شد. صادرات نفت از 900 هزار بشکه به 2 میلیون و 400 هزار بشکه افزایش یافت.

انصاری با اشاره به تولید گندم در فضای پسابرجام ادامه داد: در این دولت تولید گندم به 14.5 تن افزایش یافت این محصول استراتژیک در سیلوهای کشور طی دو سال آینده ذخیره شده است. سه هفته پیش مصوبه صادرات گندم و کالاهای استراتژیک صادر شده زیرا تولید ما بیشتر از مصرف است.

وی گفت: در غرب کارون برداشتمان از حوزه‌های نفتی و گازی بیشتر شده و در این زمینه از کشور عراق پیشی گرفتیم، باید اعلام کنم همه این‌ها از دستاوردهای برجام است همچنین سفرهای رئیس جمهور به اروپا و خاوردور و امضای اسناد همکاری از دیگر دستاوردهای برجام است.

انصاری افزود: در گذشته و در زمان تحریم مجاز نبودیم که هیچ گونه قراردادی را انتخاب کنیم، طرف مقابل قرارداد را انتخاب می‌کرد و قراردادها به ما تحمیل می‌شد، همچنین ناچار بودیم کالاهای دست سوم و چهارم را خریداری کنیم اما امروز بعد از برجام آزاد هستیم که چه کالایی از چه کشوری خرید کنیم و چه نوع قراردادی را انتخاب و امضا کنیم.
 
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: در گذشته 20 تا 30 درصد برای هزینه تبدیل پول پرداخت می‌کردیم و گاهی نفت فروخته می‌شد اما پول آن به کشور پرداخت نمی‌شد پول در حساب می‌ماند و ما مجبور بودیم در قبال آن کالایی که مدنظر کشورها بود را خریداری کنیم اما امروز در فضای پسابرجام چنین مسائلی وجود ندارد. 

انصاری خاطر نشان کرد: ایران در یک مصاف حقوقی بین‌المللی توانست با قدرت‌های جهانی روبرویی کند و به پیروزی برسد البته آمریکا بدعهدی دارد و صهیونیست‌ها، سعودی‌ها با کارشکنی خود مایل نیستند ایران رشد کند، همانطور که مسیر اجرای برجام 18 ماه با شجاعت پیش بردیم از بدعهدی آمریکا هم به سرعت عبور خواهیم کرد و گام به گام مراحل اجرای برجام بدست خواهد آمد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار