روایت سخنگوی وزارت دفاع افغانستان ازحمله هوائی به غیرنظامیان درقندوز

دولت وزیری حمله به غیر نظامیان در استان قندوز را به علت وارد شدن تلفات به نیروهای افغان و مقاومت شدید طالبان اجتناب ناپذیر دانست و از وارد شدن تلفات به غیر نظامیان ابراز تاسف کرد.

روایت سخنگوی وزارت دفاع افغانستان ازحمله هوائی به غیرنظامیان درقندوزبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «دولت وزیری» روز شنبه در نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت که فرماندهان ارشد طالبان در قندوز در منطقه «بزقندهاری» نشستی را برای حمله دوباره به قندوز برگزار کرده بودند و نیروهای ویژه ارتش، عملیاتی را علیه آنان راه اندازی کرد که در ان به نیروهای افغان تلفات وارد شد و ما مجبور شدیم درخواست کمک هوایی کنیم.
منابع افغان روز پنجشنبه گذشته گزارش دادند که در حمله هوائی نظامیان خارجی به منطقه بزقندهاری استان قندوز 40 غیرنظامی کشته شدند که اغلب آنان را زنان و کودکان تشکیل می دادند.

وی افزود: نیروی هوایی ارتش افغانستان و نیروهای خارجی به کمک نیروهای ویژه شتافتند و محل برگزاری نشست بزرگ طالبان را بمباران کردند که در نتیجه فرماندهان ارشد طالبان از جمله، ملا«مصطفی»، ملا «محمد یار»، «قاری بلال»، ملا«ضیالرحمان متقی»، ملا«جمال» از افراد کلیدی طالبان کشته شدند.

وی گفت هفت نفر از غیرنظامیان کشته شده عضو خانواده ملا «ضیاءالرحمان»، رئیس کمیته نظامی طالبان در قندوز که این نشست در منزل وی برگزار شد، بودند.

به گفته وزیری «متقی» و «ضمیر» دو نفر از فرماندهان دیگر طالبان در این حمله دستگیر شدند و دو عضو خانواده ملا ضمیر نیز کشته شده و ما از کشته شدن آنان نیز بخاطر غیرنظامی بودنشان، متأسف هستیم.

وی افزود که در درگیری نیروهای ویژه ارتش علیه گروه طالبان، 30 تن از اعضای این گروه کشته و شماری زیادی زخمی شدند.

به گفته وی، در این درگیری ها که در منطقه موسوم به «بزقندهاری» رخ داد، سه تن از نیروهای ویژه ارتش کشته و هفت نفر هم زخمی شدند.

«چارلی کلفلند» سخنگوی «ناتو» نیز با تائید سخنان دولت وزیری از کشته شدن غیرنظامیان ابراز تأسف کرد و گفت که با دولت افغانستان بطور مشترک این حادثه را مورد بررسی قرار خواهند داد.
وی گفت که حملات شدید طالبان از مناطق مختلف بر نیروهای افغان و آمریکایی، ما را مجبور کرد که حمله هوایی انجام دهیم.

به گفته سخنگوی ناتو، طالبان از غیرنظامیان به عنوان سپر دفاعی استفاده کردند و به همین دلیل، به غیرنظامیان تلفات وارد شده است.

«هارون چخانسوری» سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان نیز اعلام کرد که گروه طالبان از غیرنظامیان به عنوان سپر دفاعی استفاده کردند که باعث تلفات آنان شده است.

وی افزود که یک کمیسیون چهار نفری از وزارت دفاع افغانستان و وزارت کشور به ریاست «هلال الدین هلال» تشکیل شده است تا کشته شدن غیرنظامیان را در قندوز مورد بررسی قرار دهد.

ایرنا نوشت: هواپیماهای نظامیان خارجی در افغانستان بارها غیرنظامیان را مورد حمله قرار داده اند و پس از انجام تحقیقات معمولا گفته اند که اشتباه شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.