به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
شیراز؛ دکتر محمود نجابت معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تجربه این دانشگاه در زمینه طراحی درس خلاقیت، نوآوری و تجاری سازی، گفت: این درس شامل نیم واحد تئوری و نیم واحد عملی است و استادان نیز آمادگی تدریس آن را پیدا كردهاند.
وی افزود: این تصمیم در شورای تحول در آموزش دانشگاه علوم پزشكی شیراز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تمام دانشكده های مستقر در دانشگاه علوم پزشكی شیراز و سپس در منطقه پنج آمایش وزارت بهداشت شامل دانشگاهها و دانشكدههای علوم پزشكی شیراز، بندرعباس، بوشهر، یاسوج، فسا، جهرم لارستان و گراش گنجانده می شود.
دکتر محمود نجابت ادامه داد: از نیازمندیهای حركت به سمت دانشگاههای نسل سوم، آشنایی استادان و دانشجویان با مفاهیم موردنیاز در این دانشگاه از جمله خلاقیت، نوآوری، ابتكار و حل مساله است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی اظهار کرد: دانشجویان ما در دانشگاههای سنتی تنها آموزش میبینند و در نهایت در قالب امتحان و آزمون به پرسش ها پاسخ میدهند، در صورتی كه لازم است طوری اقدام كنیم كه دانشگاه ها از این حالت خارج شوند و به دنبال تولید نوآوری، خلاقیت، كارآفرینی و ابتكار و همچنین تربیت دانشجوی توانمند و كارآفرین باشند.
دکتر نجابت اضافه کرد: دانشكده علوم و فناوری نوین پزشكی در شیراز نیز به عنوان مدل پایلوت دانشگاه نسل سوم تعیین شده است و افزوده شدن دانشكده علوم پزشكی فسا در آینده احتمالا به این سمت و سو، در دست بررسی است.
او بر ضرورت توسعه علوم بین رشتهای تاكید كرد و گفت: یكی از ماموریت هایی كه به دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی شیراز دادهاند، توسعه علوم بین رشتهای است كه این مساله مهم با همكاری دانشگاه علوم پزشكی شیراز و دیگر مراكز علمی در دست طراحی است و در این راستا، دو رشته جامع شناسی سلامت و پرستاری معنوی با گرایش مراقبت معنوی را برای تایید به وزارت بهداشت فرستادهایم.
معاون آموزشی دانشگاه در معرفی دانشگاه های نسل سومی، گفت: برای چرخاندن و اداره كردن دانشگاههای سنتی هزینههای زیادی باید متقبل شد؛ پس باید به دنبال راههایی بود كه دانشگاهها بتوانند روی پای خود بایستند و با استفاده از ظرفیتهای دانشجویان و تربیت دانشجویان خود بتوانند بدون نیاز به دولت با همكاری بخش خصوصی، از ظرفیتهای موجود خلق ثروت كنند.
دکتر نجابت یادآور شد: لازم است در مقام آموزش و هم در مقام پژوهش و به ویژه جهت دهی به پایاننامهها و پژوهشهای دانشگاه، به سمتی برویم كه دانشگاهها به جای اینکه كه باری بر روی دولت ها باشند، بتوانند یاریگر و كمككننده باشند.
انتهای پیام/ن