مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی از کاهش قیمت شکر با توسعه نیشکر و توزیع روزانه شکر در بورس کالا خبرداد.

کاهش قیمت شکر با توسعه نیشکر و توزیع روزانه شکربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علیرضا حمیدی ،مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: شرکت توسعه نیشکر در کاهش قیمت شکر نقش موثر و مثبتی داشت چرا که در ماه‌های اخیر که قیمت شکر افزایش یافت این شرکت با توزیع روزانه شکر در بورس کالا و توان تحویل بالای محصول فروخته شده در بورس، توانست بازار را تنظیم کند و اجازه ندهد خواب‌هایی که برخی افراد سودجو دیده بودند تعبیر شود و با این اقدامات باعث کاهش قیمت شکر شد.

وی افزود: در حال حاضر بازار شکر وضعیت مطلوب و آرامی را دارد چرا که با شروع تولید و بهره‌برداری‌های جدید کارخانه‌های چغندری و نیشکری و تقاضای واقعی بازار، که در این فصل پایین‌تر از عرضه است وضعیت بازار تثبیت شده و قیمت شکر با قیمت مصوب و تا حدودی حتی پایین‌تر به فروش می‌رسد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سهمی قریب به چهل درصد تولید شکر کشور را داراست تصریح کرد: این شرکت به دلیل متمرکز عمل کردن در بخش فروش نقش مهم و تاثیرگذاری را در بازار شکر ایفا می‌کند و بدیهی است سهم 40 درصدی در تولید شکر توان بالایی را به شرکت توسعه نیشکر در جهت تنظیم بازار و تعدیل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش بی‌رویه نرخ شکر به این شرکت داده است.
حمیدی در رابطه با علل تنش‌ها و شوک‌های چند ماه پیش بازار شکر که منجر به افزایش قابل توجه قیمت شکر به حدود 4 هزار تومان شده بود گفت: می‌توان در این رابطه به بالا رفتن قیمت شکر در سطح جهانی و یا تاخیر در بارگیری و حمل شکر از برزیل به‌دلیل بارندگی‌های مستمر و مداوم در آن کشور و نهایتا دیر رسیدن شکر به کشورمان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: سود تنش‌ها در بازار شکر متوجه کسانی است که سال‌های سال از واردات شکر سودهای کلان می‌بردند و در حال حاضر با جهت گیری‌های درست وزیر جهاد کشاورزی که حقیقتا به دنبال اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توجه ویژه به تولید داخل است، این دلالان عصبانی و ناراحت بودند لذا تلاش کردند بازار را دچار اختلال کنند.
حمیدی در رابطه با علت واگذاری مجوز واردات شکر به تولید کنندگان داخلی و اینکه این کار با چه هدفی انجام شد بیان داشت: سال‌های سال افرادی بودند که اقدام به واردات شکر در ظرفیت‌های بالا و حتی سه برابر نیاز کشور می‌کردند و زمان‌های این واردات را هم به شکلی تنظیم می‌کردند و همزمان با تولید داخل و بهره‌برداری کارخانه‌های چغندری و نیشکری باشد و بازار را از شکرهای وارداتی اشباع می‌کردند و هر ساله تولید داخل با کاهش تدریجی تولید مواجه می‌شد.

وی ادامه داد: سیاست واگذاری واردات شکر به کارخانه‌های تولیدی از طریق انجمن صنفی قند و شکر ایران، سیاستی است که در جهت تقویت تولید داخل اتخاذ شده و راهکار مناسبی برای بحث امنیت شغلی در کشور، تقویت بنگاه‌های اقتصادی، افزایش تولید و در ‌‌نهایت تشویق به سرمایه‌گذاری در این بخش است.

حمیدی در پاسخ به این سوال که آیا دلالان از بورس کالا شکر می‌خرند و با فروش در بازار آزاد سود می‌کنند، گفت: در ابتدای عرضه شکر در بورس کالا چون محدودیتی برای خرید وجود نداشت عده‌ای توانستند خریدهایی را انجام دهند و به خیال خودشان شکر خریداری شده را نگهدارند تا بعد بتوانند با قیمت بالا‌تر به فروش برسانند اما با گذشت زمان اندکی مکانیسم خرید در بورس تغییر یافت و شکر عرضه شده برای کارخانه‌ها و مصرف کننده‌های واقعی و نهایی قابل خرید بود و بدین شکل واسطه‌ها از بازار بورس بیرون رفتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توانایی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و تاثیر گذاری نقش مثبت آن در معاملات تجاری شکر به جایی رسیده است که می‌تواند در جهت کمک به مصرف کننده نهایی و تنظیم بازار شکر به خوبی عمل کند و در همکاری مناسبی که بین مجموعه دولت و تولیدکنندگان به وجود آمده مدیریت مناسبی را اعمال کند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.