به گزارش خبرنگار
دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمد رضا فرنقی زاد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان این که امکان گسترش یک ایده مانند ایران ساخت در کشور از طریق شبکههای اجتماعی فراهمتر است، گفت: مهمترین شیوه حمایت از تولید داخل فرهنگسازی است و در این زمینه استفاده از فضای مجازی برای فرهنگسازی و معرفی محصولات ایرانی با توجه به گستردگی آن، یک ضرورت انکارناپذیر و تاثیرگذار است.
فرنقیزاد در خصوص جشنواره ایران ساخت، گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف این جشنواره جریان سازی و تولید محتوا در فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان است، استفاده از این فضا برای فرهنگسازی و معرفی محصولات ایرانی با توجه به گستردگی فضای مجازی، یک ضرورت انکارناپذیر و تاثیرگذار است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات با بیان این که جدیدترین و پُرکاربردترین نوع اشاعه در تبلیغات فضای مجازی، تبلیغات به کمک شبکههای اجتماعی است، افزود: امکان گسترش یک ایده از مهمترین قابلیتهایی است که شبکههای اجتماعی به طور غیرمستقیم برای تبلیغات فراهم آوردهاند.
فرنقی زاد تصریح کرد: به عنوان مثال، برخی از شبکههای اجتماعی در سطح جهان، بیش از یک میلیارد کاربر دارند که این امر امکان گسترش یک ایده را در بین آنها از طریق لینکدهی فراهم میسازد.
به گفته این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «ایران ساخت»، سرعت اشاعهی این گونه از تبلیغات به حدی است که محدودیتهای زمانی و مکانی به سرعت رنگ میبازند و تبلیغکننده میتواند تبلیغات خود را برای تعداد نامحدودی از مخاطبان از سرتاسر جهان، در زمان کمی انتشار دهد.
وی ادامه داد: امروزه نزدیک به 83 درصد از شرکتهای تبلیغاتی برای معرفی خدمات خود از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و نزدیک به 69 درصد از مخاطبان این شبکهها تبلیغات را دنبال میکنند.
دکتر فرنقی زاد خاطرنشان کرد: افراد عادی که در شبکههای اجتماعی در معرض تبلیغات قرار میگیرند، خود نیز به نحوی با اشتراکگذاری تبلیغات به اشاعهی تبلیغات در فضای مجازی کمک میکنند. تحقیقات در این زمینه ثابت کرده است توصیههایی که از جانب دوستان غیرذینفع، برای خرید کالا یا کسب خدمات خاصی صورت میپذیرد، تأثیر بسیار بیشتری از تبلیغات عادی دارند.
وی همچنین افزود: دلیل این امر به این برمیگردد که به نوعی افراد در مواجهه با دوستان، این احساس را ندارند که برای خرید کالایی خاص، مورد بازیچه قرار گرفتهاند. این امر به خوبی در شبکههای اجتماعی نمود پیدا میکند؛ به نحوی که فرد در شبکههای اجتماعي با بسیاری از تبلیغات به وسیلهی اشتراکگذاری دوستانش آشنا میشود و اعتماد زیادی به این قبیل تبلیغات پیدا میکند.
فرنقیزاده بیان کرد: به این ترتیب، احتمال تأثیر تبلیغ در شبکههای اجتماعی افزایش مییابد.
به اعتقاد وی، اهمیت برندسازی ملی همانند ویترین برای مغازه است. هرچه قدر که یک مغازه اجناس خوب و معتبری برای فروش بیاورد اما وتیرینی برای نمایش کالا وجود نداشته باشد قطعا شکست خواهد خورد.
وی گفت: به عبارتی اگر ایران محصولات خوب و باکیفیت را در قالب یک برند مطرح تولید کند آن برند مشتری خودش را خواهد داشت و زمانی که اعتماد مشتری جلب شود به سختی می تواند از برند مورد علاقه اش چشم پوشی کند و به سراغ برند دیگری برود.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی تصریح کرد: تا زمانی که به روز بودن، مزیت نسبی نسبت به رقبا، طراحی های مدرن و نیازسنجی مخاطب را در کار خود نهادینه نکنیم نمی توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مشتریان در بازارهای بینالمللی خواهان محصولات باکیفیت هستند، گفت: بنابراین رعایت استانداردها و الزامات کیفی در تولید از اهمیت زیادی برخوردار است.
فرنقیزاده در پاسخ به این سوال که چه شیوه حمایتی را برای محصولات و تولیدات ایرانی پیشنهاد می کنید، گفت: مهمترین شیوه جهت حمایت از تولید داخل فرهنگسازی است باید در تولید داخل رضایت مردم را جلب کرد تا دیگر خرید کالای ایرانی به یک فرهنگ تبدیل شود و در این زمینه رسانه ها بایستی مردم را تشویق به خرید داخلی نمایند.
وی معتقد است؛ تولید و استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه و همچنین فروش آنلاین محصولات داخلی و به عبارتی تجارت الکترونیک که بخشی از شبکه ملی اطلاعات است، می تواند نقش موثری در این حوزه داشته باشد.
رئیس مرکز روابط عمومی، ساماندهی واردات بی رویه را راهکاری موثر برای حمایت از کالاهای ایرانی دانست و تاکید کرد: قطعا این امر تاثیر بسیار خوبی بر تولید داخل خواهد داشت و اگر واردات بی رویه صورت پذیرد، صنایع داخلی نابود خواهند شد لذا کنترل واردات یکی از مهمترین راههای توسعه تولید داخل است.
وی بیان کرد: شاید امروز بیشترین اطلاع رسانی در حوزه ارتباطات و شبکه های اجتماعی صورت می گیرد امروز قبل از پخش اخبار از رسانه ملی، در لحظه از آخرین خبرها از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطلع می شوند.
فرنقیزاده گفت: بخش عمده ای از افکار عمومی مردم در اختیار فضای مجازی است و به همین جهت می توان گفت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه نقش مهمی دارد.