لکه سیاه دیگری بر دامان سازمان به اصطلاح ملل؛

تکرار تراژدی تلخ تاریخ بشریت، کرسی شورای حقوق بشر در اشغال آل‌سعود!

در انتخابات شورای حقوق بشر سازمان ملل، عربستان یکی از کرسی‎های این شورا را در دست گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری شبکۀ العالم در ابتدای هفته جاری اعلام کرد؛ در انتخابات شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، عربستان سعودی توانست یکی از کرسی‎های این شورا را به دست آورد.

عربستان در حالی دوباره به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد که عضویت این کشور در این شورا و حتی انتخاب آن به عنوان رئیس این نهاد، در سال 2015، ابتدا بهت و تعجب و سپس، خشم نهادهای مستقل حقوق بشری را بر انگیخته بود.

تکرار تراژدی تلخ تاریخ بشریت؛ کرسی شورای حقوق بشر در اشغال آل سعود!

ساعاتی پیش از برگزرای انتخابات روز جمعه مصادف با 7 آبان، سازمان دیده بان حقوق بشر هشدار داده بود، انتخاب دوباره عربستان برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل  اعتبار این شورا را از میان خواهد برد؛ زیرا بار دیگر نشان می‎دهد، دلارهای نفتی و سیاست حرف اول و آخر را در این انتخابات می‎زنند.

دولت نا مشروع سعودی در حالی باز هم به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزیده شد که با آن همه فجایع ضد بشری، چه در داخل کشور خود و بر ضد حقوق اقلیت‎ها و زنان، و چه در بیرون مرزهایش بر ضد مردم یمن، وضعیت کاملا روشنی در زمینۀ نقض حقوق بشر و حتی جنایت علیه بشریت دارد.
 
اما در ارتباط با اهدای دوباره کرسی حقوق بشری از جانب سیاست بازان سازمان ملل به حکام ریاض، "سوسن صفاوردی" استاد دانشگاه و مشاور پیشین محمود احمدی نژاد به خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: رأی آوردن رژیم عربستان سعودی بعنوان ناقض اصلی حقوق بشر در عرصه بین‎الملل و دولتی که به بهانه‎های واهی به تمامیت ارضی کشوری همچون یمن تجاوزگری می‎کند جای بسی تعجب دارد.

تکرار تراژدی تلخ تاریخ بشریت؛ کرسی شورای حقوق بشر در اشغال آل سعود!

وی تصریح کرد: در حالی که رژیم سعودی در قبال جنایات خود در منطقه به هیچ نهاد بین‎المللی پاسخگو نیست، شاهد هستیم همزمان با تشدید اقدامات خصمانه ریاض در منطقه، سازمان ملل به حمایت از این رژیم رأی اعتماد می‎دهد.

تعارض آشکار در مواضع سازمان ملل

این کارشناس سیاسی در توصیف مواضع دوگانه سازمان ملل درباره موضوع حقوق بشر می‎افزاید: این نهاد بین المللی موظف بر نظارت اوضاع حقوق بشر در کشورهاست، اما در تعارضی آشکار از رژیم سعودی به شیوه‎های مختلف، ماهیت وجودی خود را بشدت مخدوش کرده است.

وی با زیر سوال بردن ساختار حاکم بر شواری حقوق بشر سازمان ملل یادآور شد: این استنباط به غایت اشتباه است که تصور کنیم، آراء ملتها در سازمان ملل مورد احترام قرار گرفته و حقوق دول مختلف از طریق این سازمان اعاده می‎شود.

صفاوردی با اشاره بر اظهارات اخیر مقامات ایالات متحده و دبیر کل سازمان ملل مبنی بر اینکه وابستگی بر دلارهای سعودی مانع موضع گیری صریح ما نسبت به عربستان می‎شود گفت: انفعال سازمان ملل و مقامات غربی در مواجهه با جنایات گسترده آل سعود، این سوال را در ذهن ملتهای آزاده جهان متواتر می‎سازد که، چگونه می‎توان با این شرایط بر احقاق حقوق مردم ستمدیده دیده و رنج کشیده جهان از سوی سازمان به اصطلاح ملل امیدوار بود.

 وی با طرح پرسشی دیگر پیرامون عدم مشروعیت سازمان ملل گفت: آیا شوراهایی که امروز در قالب حامیان حقوق بشری تشکیل شده‎اند مشروعیت کافی در رسیدگی به این موضوع را دارند.

دهان کجی بر جامعه جهانی و ملتهای آزاده

تکرار تراژدی تلخ تاریخ بشریت؛ کرسی شورای حقوق بشر در اشغال آل سعود!

"حسن‎ هانی زاده" کارشناس سیاست خارجی و مسایل منطقه، در ارزیابی خود پیرامون انتخاب عربستان بعنوان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل، در کفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: این انتخاب یکی از حوادث دردناک و تلخ  روزهای اخیر در عرصه سیاسی قلمداد می‎شود. 

وی ضمن اشاره بر جنایات و تجاوزگری رژیم سعودی در منطقه بویژه یمن، پیرامون کارشکنی‎های آل سعود یادآور شد: نظر به دست داشتن عمّال سعودی در کشتار مسلمانان در خاک یمن – سوریه – نیجریه –عراق و لبنان و همچنین حمایت از گروه‎های تروریستی با دلارهای نفتی؛ انتصاب مجدد این دولت جنایت کار بعنوان عضو شورای حقوق بشر نوعی دهان کجی بر جامعه جهانی و ملتهای آزاده جهان است. 

هانی زاده خاطر نشان کرد: عربستان سعودی از ماه‎ها قبل، پیش از برگزاری انتخابات مذکور، کشورهای فقیر عضو این شورا، به ویژه اعضای مجمع عمومی سازمان ملل را با پرداخت رشوه وادار به رأی دهی به نفع خود کرد.

وی در ادامه گفت: عربستان سعودی برای مشروعیت بخشی به اهداف و اقدامات خود، همواره سعی در تطمیع دول مرتجع عرب داشته، لذا خرید و فروش رأی در سازمان ملل ، سازمان همکاری‎های اسلامی و اتحادیه عرب یک امر کاملا طبیعی و عادی بشمار می ‎آید.

هانی زاده با تأکید بر اقدامات وحشیانه سعودیها در کشتار شیعیان تأکید کرد: ضرورت دارد جامعه جهانی  عربستان را محاکمه کند. حضور این رژیم، بعنوان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل یکی از دردناکترین تصمیمات در عرصه بین‎المللی است.


اما واکنش جمهوری اسلامی نسبت به اقدام مضحک سازمان ملل

معاون وزیر خارجه گفت: انتخاب عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در راستای منافع سیاسی است. 

تکرار تراژدی تلخ تاریخ بشریت؛ کرسی شورای حقوق بشر در اشغال آل سعود!

"سیدعباس عراقچی"روز یکشنبه پیش از مراسم بزرگداشت هفتاد و یکمین سالگرد سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران افزود: سوریه، یمن، عراق و خیلی جاهای دیگر نمونه های خوبی از موفقیت سازمان ملل نیستند. 

وی ادامه داد: سازمان ملل به خصوص شورای امنیت نتوانستند به هدف اصلی خود که تامین صلح و امنیت بین الملل است دست پیدا کنند و این باعث تاسف است که امیدواریم در دوره دبیرکل جدید سازمان ملل متحد تحرکی در این زمینه شاهد باشیم. 

از سویی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به شدت گرفتن حملات وحشیانه هوایی دولت سعودی به مردم یمن گفت: عضویت عربستان در شورای حقوق بشر پاداش غرب به کشتار و آدم‌سوزی‌های ریاض در یمن است.

تکرار تراژدی تلخ تاریخ بشریت؛ کرسی شورای حقوق بشر در اشغال آل سعود!

"بهرام قاسمی" تصریح کرد: عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل فاجعه و تراژدی تلخی  است که برای همیشه به عنوان لکه‌ای سیاه در تاریخ بشریت به ثبت خواهد رسید.

سیاهه‎ای خرد از جنایات کلان آل سعود؛ فانتزی حقوق بشری در افکار وهابیت سعودی

تکرار تراژدی تلخ تاریخ بشریت؛ کرسی شورای حقوق بشر در اشغال آل سعود!

شوربختانه سکوت جوامع بین‎الملل در قبال جنایات خارجی عربستان در منطقه، در شرایطی دنبال می‎شود که تجاوزهای گسترده به حقوق بشر در سطح داخلی این کشور نیز با بی‎توجه رژیم های غربی مواجه است. اما کارنامه مردود رژیم متحجر سعودی حکایت از اوج وقاحت رجال نابخرد ریاض چه در حوزه داخلی و چه در عرصه خارجی دارد.


*تجاوز ناجوانمردانه به یمن 

تکرار تراژدی تلخ تاریخ بشریت؛ کرسی شورای حقوق بشر در اشغال آل سعود!

یکی از مهم ترین ابعاد نقض حقوق بشر از سوی عربستان در سال های اخیر را می تواند تجاوز ناجوانمردانه این کشور به یمن دانست که با واکنش برخی سازمان های حقوق بشری مواجه شده است. جنگ‌افروزان با تکیه بر پیشرفته‌ترین سلاح‌های غربی، تقریباً تمام زیرساخت‌های اقتصادی و مراکز مهم تجاری، فرهنگی، بیمارستان‌ها، مدارس و حتی سیلوهای گندم و آذوقه مردم فقیرترین کشور عربی همسایه خود را ویران کردند و در حملات بی‌وقفه خود به مناطق مسکونی هم، هزاران یمنی بی‌دفاع را به خاک و خون کشیدند و میلیون‌ها نفر را آواره کردند.

*عربستان و سرکوب مردم بحرین

تکرار تراژدی تلخ تاریخ بشریت؛ کرسی شورای حقوق بشر در اشغال آل سعود!

مکاتبات هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و مشاورش، افشا کننده ابعاد تازه‌ای از کشتار تظاهرکنندگان بحرینی توسط نظامیان آل‌سعود است. نامه‌های رد و بدل شده میان کلینتون وزیر خارجه سابق (و نامزد فعلی ریاست جمهوری) و مشاورش که توسط ویکیلیکس افشا شد، بار دیگر واقعیت نقش عربستان در سرکوب انتفاضه بحرین و قتل تظاهرکنندگان مخالف نظام آل خلیفه را در محافل بین المللی مطرح کرد.

*بازداشت‌های خودسرانه

تکرار تراژدی تلخ تاریخ بشریت؛ کرسی شورای حقوق بشر در اشغال آل سعود!

بنا به گزارش پایگاه خبری «نافذة تواصل» که وزارت کشور عربستان در سال 2013 برای انتشار اخبار بازداشتی‌ها در عربستان ایجاد کرد، تعداد بازداشت‌شدگان بر اساس اعلام سازمان دیده‌بان حقوق بشر تا 15 ماه می 2014 میلادی، 26766 نفر بوده است. 203 نفر از این تعداد بدون محاکمه بیش از 6 ماه زندانی شده‌اند، 16 نفر بیش از 2 سال در زندان بوده‌اند و برای یک نفر حکم زندانی بیش از 10 سال تعیین شده است. اما بر اساس آمارهای غیر رسمی 30 هزار بازداشتی‌های در زندان‌های سعودی هستند و این زندان‌ها از بدترین زندان‌های جهان هستند.

اوضاع رقّت‌بار فعالان حقوق بشر در عربستان

تکرار تراژدی تلخ تاریخ بشریت؛ کرسی شورای حقوق بشر در اشغال آل سعود!

خانم مارگارت سکاگیا گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر در گزارش‌های خود طی سال‌های 2008 تا 2014 میلادی در موارد متعددی به وضعیت مدافعان حقوق بشر در عربستان اشاره کرده است ، بیشتر موضوعاتی که گزارشگر ویژه آنها را موجب نگرانی می‌داند، عبارتند از: ندادن مجوز برای تظاهرات و تحصن به مدافعان حقوق بشر، نبود آزادی بیان ، تهدید و ارعاب و شکنجه مدافعان حقوق بشر ، زندان‌های انفرادی و عدم ارائه خدمات پزشکی به بازداشت‌شدگان ، ممنوعیت سفر برای مدافعان حقوق بشر و عدم ثبت انجمن‌های حقوق بشری.

آدم کوگل مسوول پرونده عربستان در سازمان دیده بان حقوق بشر زمستان گذشته وضعیت حقوق بشر در این کشور را بسیار تاریک ارزیابی کرد.کوگل افزود: موارد اساسی حقوق بشر مانند آزادی بیان و آزادی گردهمایی و آزادی های مذهبی در عربستان روز به روز بدتر می شود.

*میهمانان خدا قربانی کینه سلفی آل سعود

تکرار تراژدی تلخ تاریخ بشریت؛ کرسی شورای حقوق بشر در اشغال آل سعود!

حادثه عظیم و غمبار منا در سال ۱۳۹۴ دل هر انسان آزاده ای را به درد آورد و شیرینی حج تمتع را به تلخی کشاند. تعداد بسیار زیادی از حجاج کشورهای مختلف در این فاجعه جان باختند و تعداد بسیار زیادی دیگر مجروح و تعدادی نیز مفقود شدند. دولت سعودی به عنوان میزبان این همایش بزرگ اولین مسئول حادثه شناخته می شود که متاسفانه تاکنون از مسئولیت این حادثه سرباز زده و همچنان موضوع را به قضا و قدر الهی مربوط می‎داند. این همان شجره ملعونه‎ای است که  امروز بر مسند حقوق بشر سازمان ملل تکیه زده است.

پاداش ناقابل سازمان ملل به چند دهه تحجر دولتمردان شبه جزیره

تکرار تراژدی تلخ تاریخ بشریت؛ کرسی شورای حقوق بشر در اشغال آل سعود!

 گرچه مؤسسات حقوق بشری بین‌المللی گزارش‌های متعددی در مورد نقض گسترده  حقوق بشر در عربستان منتشر می‌کنند، اما کشورهای جهان و سازمانهای بین‌المللی هیچ اقدام قابل توجهی برای جلوگیری از این اقدامات و اعمال فشار و تحریم عربستان برای توقف این جنایت‌ها در دستور کار قرار نداده است.

البته دلارهای به خون آغشته سعودیها، آلوده‎تر از آن است که مقامت خودفروخته غرب و شخص آقای دبیر کل یارای مقابله در برابر آن را داشته باشند. بنظر می رسد اعطای کرسی  حقوق بشری بر دولتمردان متحجر شبه جزیره، کمترین لطفی باشد که سازمان ملل متحد در حق آنها روا می‎دارد.

گزارش محمدرضا شجاعیان

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
آدم فضایی ها آمدن تروریست های جهان را برای همیشه از بین ببرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
لعنت بر شورای خلل سازمان ملل) و لعنت بر آمریکا پرستهای داخلی که اینقدر سنگ آمریکا را به سینه میزنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
باشگاه پخش کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
سازمان رشوه و قتل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
چشم و دلشان روشن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
با پول دارن آقايي ميكنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
سازمان ملل نیست سازمان ذلل است ذلتها .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
سازمان دُوَل متّفق ................... نه سازمان ملل متحد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
فکر کنم ایرادی نبود به نظر سازمان ملل داعش بهترین گزینه برای حقوق بشر سازمان ملل میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
اینها طرفدار حقوق شیطان وآدم کشی هستند نابشرهای حقوق ساز بشر بویی از بشر بودن نبرده اند دنیا وارونه وارونه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
از اول همه مردم میدوسنتند دست اون کثیف ها هست
آخرین اخبار