موگرینی با هدف گفت‌‎و‎گوهایی برای حل بحران سوریه، به تهران آمد و با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از ناکامی تلاش‌های غربی- عربی برای شکست محورمقاومت در منطقه، اتحادیه اروپایی اعلام کرده که خواستار پایان یافتن تنش‌ها در سوریه است.

در ادامه اتحادیه اروپا «فدریکا موگرینی» هماهنگ کننده سیاست خارجی خود را به منطقه فرستاده تا مذاکراتی را درخصوص حل بحران سوریه با برخی مقامات ایران و سپس عربستان داشته باشد. 

«حل سیاسی» و «امحای تروریسم»، تنها کلیدهای حل بحران سوریه

در همین راستا موگرینی صبح امروز در دیداری با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به طرح مسائل پیرامون بحران سوریه پرداخت. سایت رسمی اتحادیه اروپا نیز ساعاتی قبل با ارائه گزارشی از این سفر نوشت: فدریکا موگرینی، روز دوشنبه 10 آبان برابر با 31 اکتبر در ادامه سفر خود به منطقه خاورمیانه، عازم ریاض پایتخت عربستان خواهد شد.

*موگرینی در مسیر تهران و ریاض برای حل بحران سوریه

شبکه روسیا الیوم در گزارشی اعلام کرد: موگرینی برای گفت‌وگو پیرامون بحران سوریه به سوی تهران و ریاض آمده است.

این منبع نوشت: «فدریکا موگرینی» هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شنبه 29 اکتبر به تهران آمده و پس از آن قرار است برمبنای بخشی از تعهد اتحادیه اروپا در ارائه راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه به ریاض سفر کند.

«حل سیاسی» و «امحای تروریسم»، تنها کلیدهای حل بحران سوریه

بر اساس اعلام دفتر موگرینی، در سفرهای جاری وی "گفتگوهایی در سطح عالی" صورت می‌گیرد.

این سفر بخشی از تلاش اتحادیه اروپا برای گفت‌وگو با قدرت‌های منطقه‌ای می‌باشد. هم‌چنین قرار بر این است که مذاکرات دیگری نیز بعد از این ملاقات‌ها صورت گیرد. دفتر موگرینی در مقر اتحادیه اروپا اعلام کرد که وی تماس مداومی با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه خواهد داشت.

*هموار کردن راه برای سازوکار سیاسی از اهداف سفر موگرینی به منطقه

موگرینی هفته گذشته آغاز گفتگو با قدرت‌های منطقه‌ای را با اعضای اتحادیه اروپایی مطرح کرد که این اقدام با هدف هموار کردن راه در برابر سازوکار انتقال سیاسی و نوسازی‌ها در سوریه انجام می شود.

«حل سیاسی» و «امحای تروریسم»، تنها کلیدهای حل بحران سوریه

وی گفت: گفت‌وگوهایی با کشورهای عربستان، ایران و ترکیه انجام خواهد گرفت. هم‌چنین کشورهای فعال منطقه که منافع مستقیمی را در این موضوع داشته یا در آینده سوریه تاثیرگذار هستند نیز از اهداف نشست‌ها هستند. 

*تحریم مقامات سوری از سوی اتحادیه اروپا!

به نقل از روسیا الیوم، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در خلال نشست‌های اخیر بروکسل، مطرح کردند که برای رسیدن به راه حلی دائمی، در سایه حذف راه حل نظامی پیرامون بحران سوریه مصمم هستند.
با توجه به بیانیه اتحادیه اروپا، این نهاد روز پنج شنبه تحریم‌هایی اضافی را علیه 10 نفر از مقامات بلند پایه در حکومت دمشق اعمال کرد. این اتحادیه مقامات سوریه را به دلیل آنچه که «سرکوب خشونت آمیز دنباله دار علیه شهروندان غیر نظامی» می‌خواند، متهم کرده و تحریم علیه آنان را صورت می دهد.

گفتنی است این تحریم‌ها مامورانی را از ارتش سوریه و شخصیت‌هایی صف نخست مرتبط با نظام سوریه را در بر می‌گیرد. این نهاد اروپایی تاکید کرد که تحریم‌های ذکر شده تا 217 نفر از مسئولان سوری را که ورودشان به کشورهای عضو اتحادیه اروپایی ممنوع بوده را شامل می‌شود. به علاوه تحریم مذکور افرادی را که دارایی هایشان مسدود شده را نیز دربر می‌گیرد.

این تحریم‌ها فردی بوده و به تحریم‌های اقتصادی شدید علیه دولت سوریه که از ابتدای ماه ژوئن آینده اعمال می‌شود، افزوده می شود. این تحریم ها شامل منع مبادلات نفتی و محدودیت‌هایی است که سرمایه گذاری یا صادرات تکنیک‌های مورد استفاده در زمان جنگ را امکان پذیر می‌سازد. افزون بر این موارد مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی سوریه در داخل اتحادیه اروپا نیز انجام می‌گیرد. 

*موگرینی مواضع کشورها را برای حل بحران سوریه به هم نزدیک می کند

«حل سیاسی» و «امحای تروریسم»، تنها کلیدهای حل بحران سوریه

«احمد دستمالچی» کارشناس مسائل غرب آسیا و سفیر سابق ایران در اردن و لبنان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص سفر "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و ریاض اظهار داشت: انتخاب ایران از سوی موگرینی به عنوان اولین مقصد سفر، برای مطرح کردن اصلی ترین موضوعات پیرامون بحران سوریه است و به نظر می رسد که وی می‌خواهد مواضع تهران را به ریاض منتقل کند.

وی با بیان این که موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سوریه کاملا آشکار است، افزود: موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشورهایی سفر می‌کند که در مسئله سوریه دخیل هستند، لذا برای نزدیک کردن نظرات این کشورها به هم، سفر خود را آغاز کرده است.

دستمالچی با اشاره به این که حوادث جاری منطقه در کشورهای اروپایی نیز تاثیر گذار است، گفت: به همین دلیل اتحادیه اروپا تمایل دارد که روندی را برای پایان دادن به بحران سوریه درپیش گیرد.

وی با اشاره به این که هم اکنون ریاض در موضع ضعف قرار دارد، تصریح کرد: نشست لوزان و تحولات عراق نیز نشان داد که عربستان دیگر حرفی برای گفتن ندارد، لذا ریاض باید این واقعیت را بپذیرد که در موضع انفعال قرار دارد.

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان درخصوص وضعیت محور مقاومت در صحنه میدانی سوریه گفت: با توجه به اتفاقات چند روز اخیر، مسلما توازن قوا در نبردهای میدانی سوریه به نفع مقاومت است، بنابراین کشورهای حامی مقاومت در منطقه با دست برتر در تمامی مذاکرات حضور می‌یابند.


«حل سیاسی» و «امحای تروریسم»، تنها کلیدهای حل بحران سوریه

موضع جمهوری اسلامی ایران در حل بحران سوریه از همان ابتدا کاملا روشن است و طریقه سیاسی و نابودی تروریسم را تنها راه خاتمه نزاع در این کشور می‌داند.  این کشورهای غربی و مرتجعین عرب منطقه بودند که با فهم سلطه جویانه خود از شرایط، به زاد و ولد گروه‌های تروریستی در سوریه اقدام کردند.

اکنون که شراره‌های داعش پروری به قاره سبز رسیده، سران اتحادیه اروپا را به چاره جویی جهت حل این معضل واداشته است. حال اگر اتحادیه اروپا و مسئولان سیاست خارجی‌اش، واقعا درپی حل بحران سوریه هستند، می‌بایست زبانه‌های آتش جنگ را در خاستگاه اصلی آن یعنی دربار ریاض خاموش کنند.  
 
گزارش از: وحید امیدی موحد
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار