آمریکا، با پنج سابقه تقلب انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری و کارشکنی‌های متعدد در انتخابات‌های ایالتی، شورایی و محلی، تقریبا رکوردار تقلب انتخاباتی در دنیاست.

گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - انتخابات آمریکا در همه سطوح اعم از ریاست جمهوری، کنگره، ایالتی، و محلی پیوسته دچار عارضه تقلب بوده است. غده بدخیمی که سالهاست بر کالبد سیاسی این کشور جا خشک کرده و روز به روز بزرگ‌تر می‌شود. تاکنون در چند تقلب بزرگ در این کشور، طرف بازنده به جهت حفظ اتحاد و آبروی ملی و یا در اثر تحت فشار قرار گرفتن از پیگیری شکایت خود نسبت به تقلب خودداری کرده است. اما ترامپ اولین نامزد انتخاباتی تاریخ ریاست جمهوری امریکاست که پیش از برگزاری انتخابات خبر از تقلب بزرگ توسط رقیب و احتمال نپذیرفتن نتایج انتخابات داده است.
 
 کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر
 
تقلب انتخاباتی در هر مرحله‌ای ممکن است رخ دهد، اما بیشتر در طول تبلیغات انتخاباتی و شمارش آراء اتفاق می‌افتد. جلوگیری از رأی دادن آزادانه (یا بطور کلی رأی دادن) افراد و تغییر نتایج دو شکل اصلی تقلب انتخاباتی است. همچنین از دیگر روشهای تقلب در انتخابات جابجایی صندوق‌ها ی پلمب شده با صندوق‌های مشابه از پیش آماده شده با رای‌های متفاوت و به نفع یک نامزد خاص می‌باشد.عدم خواندن رای‌های یک کاندیدا و یا مخدوش اعلام کردن یک رای و یا ابطال یک صندوق که اکثریت آرای آن به نفع یک نامزد خاص می‌باشد از دیگر روش‌های تقلب در انتخابات می‌باشد. اما در آمریکا روش‌های دیگری نیز طی این سالیان ابداع شده که در گزارش جاری به آن می‌پردازیم.

«پیپا نوریس» تحلیلگر سیاسی و مدیر پروژه «همبستگی الکتورال» دو روز قبل در کنفرانس دانشگاه سیدنی گفت که با استناد به نظرسنجی بزرگ واشنگتن پست / ABC نیوز در ماه سپتامبر، تقریبا نیمی از مردم آمریکا معتقد به وجود تقلب در انتخابات این کشور هستند. دست کم، دو سوم از هواداران ترامپ به وجود تقلب معتقدند. در واقع، ظن مردم آمریکا نسبت به تقلب از انتخابات سال 2000 که در آن جنجال تقلب جورج دابلیو بوش مطرح گردید، قوت عمیقی یافت. نوریس معتقد است که سیستم رای الکتورال یکی از احمقانه‌ترین نظام‌های رای‌گیری در دنیاست. وی، از جایگاه پنجاه و دوم آمریکا در بین 153 کشوری که در رتبه‌بندی رای‌گیری قرار گرفته‌اند سخن می‌گوید و دموکراسی آمریکایی را یکی از ضعیف‌ترین و بدترین انواع دموکراسی‌ها می‌خواند.
 
کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر

این تحلیلگر برجسته و مدرس دانشگاه هاروارد معتقد است که اگر دانلد ترامپ در شب انتخابات از قبول شکست و عرض تبریک به هیلاری کلینتون سر باز بزند، پیامدهای بسیار بدی بر دموکراسی آمریکا در راه خواهد بود. چرا که در باور مردم نسبت به انتخابات آمریکا به شدت تاثیر خواهد گذاشت و اثر عمیق آن در درازمدت داستان‌ساز خواهد گردید. او در این باره می‌گوید: «ببینید ... مردم آمریکا به نهادهایی چون کنگره چندان اعتمادی ندارند. دریک کشور نوظهور در عرصه دموکراسی اگر مسئله تقلب در انتخابات مطرح گردد، پایه‌های حکومت آن کشور می‌لرزد اما باید توجه داشت که در یک دموکراسی قدیمی آنچنان که آمریکا مدعی است هم امکان لرزش اثر عمیق‌تری دارد. امکان کودتای سیاسی و نظامی در انتخابات همانند موارد تایلند، کنیا، بنگلادش، و نیجریه درمورد آمریکا تقریبا صفر است اما هر گونه اجتناب از سوی رقیب شکست‌خورده تاثیرات مخربی در ذهن مردم این کشور دارد. هر گونه ابراز خشونت از سوی طرفداران ترامپ در اعتراض به نتیجه، می‌تواند آمریکا را از حیث امنیتی و وجهه بین‌المللی دچار مشکل نماید.
 
 
کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر 
 
پروفسور «جان اف بانژاف» -یکی از برجسته‌ترین حقوقدانان آمریکا - در مقاله‌ اخیر خود در پایگاه تحلیلی «بریتبارت» در مورد احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می‌نویسد: «صرفنظر از هر شائبه‌ای، باید قبول کرد که رایانه‌های رای‌گیری در آمریکا به راحتی هک می‌شوند. مگر تابحال شاهد تقلب در انتخابات ایالتی نبوده‌ایم. مگر دولتمردان چندین بار در پی اقداماتی جهت تقویت امنیت سیستم رای‌گیری نبوده‌اند؟ مگر اساتیدا دانشگاه مکررا به اصلاح این سیستم اشاره و اعتراض نکرده‌اند؟ من خود در دهه 1950 سیستمی را طراحی کردم که درصد و احتمال هک شدن انتخابات توسط گروه‌های کوچک را آزمایش می‌کرد و به «شاخص بانژاف» معروف شد. این شاخص بعدها بطور جهانی مورد استفاده قرار گرفت. من قطعا احتمال هک شدن یک انتخابات را منطقی می‌دانم اما تقلب در انتخابات بحث دیگری است. وقتی از تقلب سخن می‌گوییم، باید توجه داشته باشیم که یک حکومت قطعا حساب پیامدهایی که ممکن است از سوی مردم در صورت کشف تقلب متوجه‌اش بشود را کرده است. اگر نظر من را بخواهید، می‌گویم که احتمال تقلب هم در انتخابات آمریکا وجود دارد اما قطعیت به آن نمی‌دهم. پس انتخاب واژه تقلب با شماست. من بر قطعیت هک شدن تاکید دارم».
 
کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر

پروفسور در ادامه نوشت: «اگر سامانه کنترل پرواز و بانکداری می‌تواند هک شود، پس هک شدن رایانه‌های انتخاباتی هم قطعا محتمل است. کما اینکه شاهد بودیم که ایمیل‌های حزب دموکرات هم هک شد. برای یک هکر سخت است که بتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد اما این کار محتمل است».

این کارشناس، به چند مورد مستند برای اثبات ادعای خود پرداخته است:

· طبق ادعای NBC نیوز و دیگر رسانه‌های خبری، سازمان CIA در تدارک حمله سایبری تلافی‌جویانه علیه روسیه به تلافی چیزی که حملات سایبری و هک از سوی روسیه در طی انتخابات ریاست جمهوری می‌خواند است. آمریکا، هک اخیر سامانه‌های رای‌گیری در آریزونا و ایلینوی و هک ایمیل‌های حزب دموکرات را مستقیما بر گردن روسیه انداخته است و این در حالی است که دموکرات‌ها چنین نظری دارند و بارها سعی کرده‌اند که اذهان عمومی را از کارشکنی‌های خود منحرف سازند. اخطار مکرر ترامپ هم خبر از این قضیه می‌دهد.

· «جه جانسون» دبیر شورای امنیت ملی آمریکا، اخیرا سامانه انتخابات ریاست جمهوری را یک «زیرساخت حیاتی» خوانده و خبر از تشکیل ستاد سایبری مقابله با هک داده است. این نیز نشان می‌دهد که نظام حکومتی آمریکا معتقد به وجود تقلب و هک است.

 
کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر

· در همین حال، یکی از مقامات شورای امنیت از هک شدن سامانه رای 20 ایالت آمریکا طی ماه‌های گذشته خبر داده است.

·  پلیس FBI اعلام کرده که پایگاه داده‌های دست کم دو ایالت توسط هکرهای یک دولت خارجی هک شده و هکرها نرم‌افزارهای آلوده وارد دیتابیس کرده‌اند. نکته اینجاست که این هکرها از برنامه‌های دم دستی برای هک کردن سامانه‌های مذکور استفاده کرده‌اند. این بدان معناست که هکرهای معمولی هم قادرند که در سامانه‌های انتخاباتی آمریکا نفوذ کنند.

·درست چند هفته پس از انتشار ایمیل‌های حزب دموکرات توسط ویکی لیکس، «الکس هالدرمن» استاد دانشگاه میشیگان از فاصله 500 مایلی موفق به هک یک دستگاه ثبت رای شد. همچنین «آندرو اپل» مدرس دانشگاه پرینستون در مدت 7 دقیقه موفق به هک سامانه رای شد.

· خبرگزاری CNN در گزارش جدید خود اینچنین نوشت: «ما اکنون رسما وارد فضای انتخابات قابل هک شده‌ایم».

·  پولیتیکو به نقل از یک متخصص رایانه نوشت: «تازه هنوز هیچ هکری تلاش به هک سامانه‌های انتخاباتی نکرده و باید منتظر موج عظیم هک بود».

·پایگاه «وایرد» چندی پیش سیستم دیجیتال رای‌گیری را به دلیل قابل نفوذ بودن به شدت محکوم کرد.

·  NBC نیوز چندی پیش تیتر زد: «بله، هک کردن انتخابات ممکن است».

·  پلیس تارانت کانتی در تگزاس هنوز به دنبال سرنخ هک شدن سامانه‌های رای‌گیری این شهر است.


 کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر
 

پروفسور بانژاف معتقد است که با توجه به اینکه در انتخابات سال 2000، دستکاری فقط 550 رای رییس جمهور را تغییر داد، پس اگر یک هکر بتواند تنها تعداد معدودی از افراد جعلی را در سامانه یکی از ایالت‌ها بسازد، می‌تواند سرنوشت انتخابات را تغییر بدهد. همچنین پیامدهای هک یک سامانه کنترل پرواز و یا سامانه برق را می‌توان سریعا رفع کرد اما اثرات هک انتخابات بسیار زیاد است و در راس آن، بی‌اعتماد شدن مردم به نظام حکومتی و سیستم رای‌گیری است.


 در جای دیگر، پایگاه خبری-تحلیلی «هیل» خبر از پژوهش تازه منتشرشده دانشگاه استنفورد مبنی بر تایید تقلب توسط ستاد هیلاری کلینتون علیه برنی سندرز داده است. در این پژوهش آمده که در ویسکانسین عملا سامانه رای‌ به سود کلینتون هک شد و سندرز به ناحق شکست خورد. فی‌الواقع، ترامپ از این موضوع و از بسیاری از حوادث پشت پرده خبر دارد و با استناد نگرانی خود از تقلب در انتخابات توسط هیلاری را فریاد می‌زند. در اکثر ایالت‌ها از دستگاه‌های ثبت رای موسوم به «DIEBOLD/PES» استفاده می‌شود که ثابت شده در مقابل هک آسیب‌پذیر است.
 
 کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر

پروفسور «رابرت فیتراکیس» –استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا- یک کتاب در زمینه تکنیک‌های هک کردن این دستگاه‌ها نوشته است.

داستان جایی شکل فانتزی به خود می‌گیرد که یک هکر در گفتگو با شبکه CBS از توان هک کردن دستگاه ثبت رای تنها با یک وسیله الکترونیکی 15 دلاری خبر داد. هر دو حزب به صرافت افتاده‌اند و نکته حائز توجه اینکه این دستگا‌هها در هر ایالت در اختیار آن حزبی قرار دارد که بر آن ایالت حاکم است. یعنی هر جا که فرماندارش دموکرات باشد، دستگا‌ه‌ها نام کلینتون را به عنوان پیروز آن ایالت اعلام خواهند کرد. آیا می‌توان شهردار شیکاگو «رام امانوئل» که به تمامی اجیرشده هیلاری است و با بسیج کردن نیروهای مزدور کاری کرد که ترامپ نتواند در شیکاگو گردهمایی بگذارد و حتی مامورین امنیتی هم قادر به تامین امنیت وی نشدند را دست کم گرفت. از همین حالا باید آرای شیکاگو را در تصرف کلینتون بدانیم. این نکته اظهر من الشمس است که با استفاده از یک هکر به دستگاه آموزش داده شود که نتیجه را به میل همان شخص نشان دهد.
 
 کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر
 
 اکنون در اروپا دیگر از دستگا‌ههای رای‌گیری به جهت نفوذپذیری‌شان استفاده نمی‌گردد. اما در آمریکا پیوسته بر وجود این دستگا‌ه‌ها مداومت و اصرار می‌شود و حتی همانند برگه‌های رای سال 2000 در فلوریدا که تقلب شد، برگه‌های رای بسیاری از ایالات در سال 2016 هم دارای ته فیش هستند. یک شخص مترصد تقلب در آمریکا، در دو مرحله کار خود را انجام می‌دهد: 1- یک نظرسنجی قلابی جهت مهیا ساختن بستر آماده برای تقلب تدارک می‌بیند 2- دستگاه رای‌گیری را دستکاری می‌کند. ما طی این سالهای اخیر شاهد تقلب در رقابت‌های انتخاباتی در سطوح مختلف در امریکا بوده‌ایم که از آن دست می‌توان به رقابت بین جورج دابلیو بوش و ال گور در فلوریدا، رقابت بین رینس پرایباس و اسکات واکر در ویسکانسین، و رقابت دانلد ترامپ و تد کروز در مرحله مقدماتی انتخابات امسال اشاره کرد.
 
 کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر

«پال کریگ رابرتس» که اقتصاددان آمریکایی، معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان»، ستون‌نویس سابق وال استریت ژورنال و بلومبرگ بیزنس‌ویک است وقتی از او سوال شده که آیا امکان تقلب در انتخابات وجود دارد، ضمن اشاره به سابقه طولانی تقلب در این کشور گفت: با ظهور دستگاه‌های الکترونیکی رای‌گیری که در آن هیچ اثری از کاغذ وجود ندارد، بازشمارش آرا دیگر ممکن نیست. علاوه بر این نرم‌افزارهای اختصاصی مورد استفاده در برنامه دستگاه‌های رای‌گیری نحوه ثبت رای‌ها را تعیین می‌کند. تنها مورد بررسی نتایج رای‌گیری الکترونیکی مربوط به نتایج نظرسنجی از افرادی است که در آن از رای‌دهندگان پرسیده می‌شود به چه کسی رای داده‌اند. اگر نتایج نظرسنجی‌های خارج از روند رای‌گیری با نتایج شمارش آرای الکترونیکی اختلاف فاحشی داشته باشد، آنگاه این مسئله نشانه بروز تقلب خواهد بود. بر اساس برخی گزارش‌ها در حال حاضر بر ناظرین انتخاباتی فشارهایی وارد می‌شود که جلوی هدایت نتایج نظرسنجی‌ها را به سود جریان خاص را بگیرند. «هیئت‌های ویژه» حزب دموکرات تقلب‌کنندگان رسمی در روند رای‌گیری درونی حزب هستند. هیئت‌های ویژه افرادی هستند که توسط کمیته ملی حزب دموکرات انتخاب می‌شوند، نه توسط رای‌دهندگان در مراحل اولیه رای‌گیری، تا در روند انتخاب نامزد حزب مشارکت داشته باشند. حزب دموکرات این هیئت ویژه را به منظور جلوگیری از اقدام رای‌دهندگان مبنی بر انتخاب نامزدهای ریاست‌جمهوری که هسته اصلی حزب خواهان انتخاب آنان نبود (مانند جورج مک‌گاورن)، برگزیده است.
 
کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر

یکی از نکات خیلی مهم که باید به آن توجه داشت این است که رسانه‌ نقش بسیار مهمی در مرحله پیش‌تقلب دارد. اکنون ترامپ مدعی است که در نظرسنجی‌های واقعی پیشتاز است اما رسانه‌های خبری مطرح چون CNN نظرسنجی‌های مساعد با ترامپ را به هیچ وجه تحت پوشش قرار نمی‌دهند و جو اجتماعی را با دستکاری ابعاد ذهنی مردم به سود کلینتون رقم می‌زنند. چیزی که «راجر استون» -استراتژیست و تحلیلگر- آن را «صنعت نظرسنجی در آمریکا» نام می‌نهد. دانلد ترامپ دو روز قبل، اعتراض خود به این اجحاف را ابراز کرد.

بنگاه خبری BBC در آخرین گزارش خود در این زمینه به تاریخ 20 اکتبر به قلم «ونسا بارفورد» درست بودن ادعای دانلد ترامپ مبنی براحتمال تقلب بزرگ در انتخابات را تایید کرد. به گفته نویسنده، در نظرسنجی اخیر آسوشیتدپرس مشخص گردید که 70 درصد از جمهوریخواهان معتقدند که هیلاری آنچنان که در حق سندرز تقلب کرد، در حق ترامپ هم تقلب خواهد کرد.
 
 کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر

بارفورد می‌افزاید: شواهد نشان می‌دهد که تقلب در انتخابات آمریکا تقریبا همیشه تکرار گشته و به امری عادی بدل گردیده است. در سال 2014 بود که «جاستین لویت» استاد مدرسه حقوق لویولا، در بین یک میلیارد عدد رای که بین سالهای 2000 تا 2014 از طریق انتخابات‌های مختلف صادر شده بود، 31 فقره جعل هویت پیدا کرد. همچنین در سال 2012، پایگاه «خبر 21» از 2 هزار و 68 مورد تقلب انتخاباتی که 10 مورد آن مربوط به جعل هویت بود پرده برداشت.

کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر

 چرا باید اظهارات ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات آمریکا را جدی گرفت؟
 
 
مورد دوم که BBC به آن می‌پردازد، استفاده از هویت افراد مرده است. چندی پیش، «رودی جولیانی» یکی از مشاورین ترامپ پرده از استفاده از هویت افراد مرده در انتخابات سخن گفت و بطور نمونه به انتخابات سال 1982 شیکاگو با 720 رای به نام افراد مرده اشاره کرد. «لیولد هیتوشی مِیِر» استاد حقوق دانشگاه «نوتره دام» ادعای جولیانی را تایید و تاکید کرد که البته همیشه تعداد رای افراد مرده بنابر مصلحت کم است. مورد دیگر که مِیِر به آن اشاره دارد روشی موسوم به «رای اتوبوسی» است که چند سالی است که در آمریکا جریان دارد. ستاد یکی از نامزدها، افرادی را اجیر می‌کند که همراه با اتوبوس و هر کدام همراه با چند هویت و کارت شناسایی در حوزه‌های انتخاباتی متمرکز و مستقر می‌شوند و در هر حوزه یک رای وارد می‌کنند. روش چهارم برای تقلب در انتخابات به سبک آمریکایی، دزدیدن رای نامزد رقیب در همان سامانه یا حوزه انتخابیه است. اکنون با توجه به اینکه رای‌ها دیجیتالی شده، این امر راحت‌تر صورت می‌پذیرد. کافی است هکر یکی از احزاب رای‌ ثبت شده به نام یک نامزد را به نام نامزد دیگر لحاظ کنند.
 
 کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر

آمریکا، با پنج سابقه تقلب انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری و کارشکنی‌های متعدد در انتخابات‌های ایالتی و شورایی و محلی، تقریبا رکوردار تقلب در انتخابات در دنیاست.

اما دکتر «متیو اشتون» استاد دانشگاه ناتینگهام ترنت معتقد است که اگر دانلد ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد، آمریکا وارد حوزه جدیدی از چالش خواهد شد که اشتون نام را می‌گذارد «آب‌های ناشناخته». وی در مقاله خود می‌نویسد: «در تاریخ آمریکا سابقه نداشته که یک نامزد انتخاباتی شکست‌خورده، نتیجه را نپذیرد چرا که طبق سنت و پیمان قدیمی تقریبا تبدیل به یک قانون شده است».  
 
کشوری که دولتمردان و نخبگانش اعتراف به تقلب در انتخابات می‌کنند + تصاویر

این استاد دانشگاه افزود: «وقتی در انتخابات 1960 جان اف کندی در دو ایالت رنوشت‌ساز تگزاس و ایلینوی نسبت به ریچارد نیکسون تقلب کرد و همین امر موجب پیروزی‌اش در انتخابات شد، نیکسون درخواست بازشماری داد و شواهد باز نشان می‌داد که حق با اوست اما نهایتا پس از سه روز، بخاطر مصلحت کشور طی یک نامه نتیجه را پذیرفت. ال گور در انتخابات 2000 هم پس از چندین هفته کشاکش، به جهت حفظ منافع، اتحاد، و امنیت آمریکا بالاخره نتیجه را علیرغم میل باطنی‌اش پذیرفت. اما قصه ترامپ فرق دارد. او اعتراض می‌کند و تا چندی آمریکا را دچار چالش جدی می‌کند اما در نهایت تحت فشار نتیجه را خواهد پذیرفت. اگر هم فرض بگیریم که ترامپ نتیجه را نپذیرد، آن وقت ابعاد یک بحران داخلی و بی‌آبرویی برای آمریکا در سطح جهانی را می‌توان انتظار داشت».

 منابع:
 
http://www.npr.org/2016/10/20/498736800/how-common-is-the-belief-that-an-election-can-be-rigged

http://www.breitbart.com/2016-presidential-race/2016/10/18/prof-john-banzhaf-yes-election-can-rigged

http://thehill.com/blogs/pundits-blog/presidential-campaign/291534-can-the-2016-election-be-rigged-you-bet

http://www.bbc.co.uk/news/election-us-2016-37682947

http://www.freedomsphoenix.com/News/119886-2012-10-01-diebold-voting-machines-can-be-hacked-by-remote-control.htm

http://www.express.co.uk/news/world/695862/donald-trump-is-US-election-2016-rigged-hillary-clinton-fix-president

https://www.theguardian.com/technology/2016/aug/06/will-the-us-elections-be-hacked

http://www.activistpost.com/2016/08/us-election-shocker-vote-will-rigged.html

منبع: مشرق

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.