آبانماه 1358 بود که در هنگام اقامه نماز عید قربان گفت: از مرگ نمی‌هراسم و آماده‌ام.

ازمرگ نمی‌هراسم و آماده‌ام
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، آیت الله محمد علی قاضی طباطبایی در سال 1293 در تبریز چشم به جهان گشود.

وی که از همان سنین جوانی در مبارزات سیاسی شرکت می‌کرد، در قیام مردم تبریز به تهران تبعید شد و پس از چند ماه به تبریز بازگشت و دو سال بعد برای ادامه تحصیل به قم و بعد از آن به نجف عزیمت کرد.

قاضی طباطبائی از مبارزین سیاسی بنام قبل از انقلاب بشمار می‌رود که همواره به تبلیغ اسلام و هدایت مردم می‌پرداخت.

وی که از رهبران و پایه‌های نهضت اسلام در آذربایجان بود در سال 41 با شروع نهضت به فعالیت علیه رژیم شاهنشاهی پرداخت و به اتهام اختلال در بحث پیرامون حکومت اسلامی و جنایات اسرائیل و با بردن نام امام دستگیر و تبعید شد.

وی از اولین کسانی بود که در آذربایجان اعلامیه خلع شاه از سلطنت را امضا و رهبری جریانات حاد سیاسی و برپایی تظاهرات و تشکیل مجالس را بر عهده داشت.

قاضی طباطبایی بعد از پیروزی انقلاب از طرف امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه تبریز انتخاب شد و اولین نماز جمعه را در این شهر برگزار کرد.

در دهم آبان ماه 58 در خطبه‌های نماز عید قربان گفت: مرا تهدید به قتل می‌کنند، در صورتی که من برای شهادت اماده ام و از مرگ نمی‌ترسم.

در همان روز این مجاهد کبیر بعد از ادای فریضه نماز مغرب و عشاء در راه منزل مورد هجوم سرسپرده استکبار گروه فرقان قرا گرفت و به شهادت رسید.
از مهمترین فعالیت‌های وی بعد از انقلاب می‌توان به تشکیل کمیته های انقلابی اسلامی در آذربایجان غربی و شرقی و نقش بسزای ایشان درتشکیل استانداریها، فرماندریها و ادارات مرکزی اشاره نمود.

حجت الاسلام محسن قرائتی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  با بیان اینکه حضرت علی(ع)زمانی که ضربت خوردند،فرمودند:رستگار شدم، گفت: شهادت، اوج تعالی انسان است،در فرهنگ اسلام و بخصوص تشیع، ارزشمندترین و گرانبهاترین حرکت، شهادت است،شهید کسی است که با نثار جان خود، درخت اسلام را آبیاری کرده و فساد را ریشه کن می کند.

گزارش از ندافاضلی

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.